Joerg Becker
Hallo Pinkvin.
Jeg kan nok ikke snakke for andre, men jeg kan snakke om det jeg har gjort i over 30 år.
Derav er omtrent 20 år som mekanisk verksted for båt, som jeg ikke holder på med lengre.
Og det jeg skriver her er det "vi" ser.
Det du skriver her er nettopp det jeg påpeker, og er etter min oppfatning både blankt feil og uansvarlig
når du og flere andre "hobby-økonomer" ikke differensierer.
Det finnes nemlig en ting som gjerne blir glemt, stadig, og det er at de fleste der ute
ikke har snøring i det hele tatt når det angår å bedømme noe teknisk situasjon.
Her hevder jeg, med forsiktige tall, at det er "19 av 20" som sliter med det meste som går utover vanlige prosedurer som f.eks. å se på oljestand og å oppdage lekkasjer.
Å veksle en kilereim er allerede grunn for planlegging for de fleste.
Å bedømme noe teknisk tilstands av motor og drev er for dem faktisk umulig,
og t.o.m. for teknikere ren gjetting når ikke smøre- og kjølemiddel, ink. filtere og anoder etc. undersøkes
nettopp ved inspeksjonen.
Eller, kan kanskje en Pinkvin se om det mangler olje på girkasse uten å sjekke, for bare å nevne 1 punkt?
Og -bare- derfor kan det gå så langt at en disputt som denne her oppstår,
rett og slett fordi noen raringer forteller til andre mennesker at alt går alltid bra og at teknikk ikke trenger tilsyn.
Men ingenting går bra, fordi teknikk skjærer seg bare, en gang,
og menigmannen stort sett kan bare ikke tyde når.
Så er også dette en viktig grunn for regelmessig vedlikehold,
nettopp for å tyde når skillepunktet nærmer seg.
På bil er det ille nok, når en havner i grøfta eller bare står ute i dårlig vær.
På båt derimot kommer det verken drosje eller Falk, men bare redningstjenester som godt kunne gjøre andre
oppgaver enn å dra inn båter med feil som kunne unngås ved korrekt utført service.
Statistisk sett er det nesten alltid enten dårlig, ikke, eller feil utført vedlikehold som stopper en båt,
men ikke "situasjonen".
Så, enkelt sagt fra min side.
Det er slike informasjoner som du gir her som gjør livet farlig, Pinkvin,
i alle fall for de aller fleste som ikke har grunnlag og kan forskjellen mellom tøyset og realiteten.
Så tenk deg gjerne om før -du- skriver kommentarer som kunne føre til antakelse at folk kan la være vedlikehold.
Fordi dette er helt feil.
Men, alltid en men, hvis du mener dette med alvor da kan du jo underskrive det med navn og adresse,
og bekrefte at du står for det du sier, slik at de som kommer til skade også kan holde deg ansvarlig for det.
Siden du går til angrep her regner jeg med at du er sikker, og da kan ikke dette være så farlig for deg?
Fortsatt, beste hilsen
Jørg (adresse ligger ut)