Midtpinne Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Har en 12 års gammel mercury til jolla, har aldri gjort en ting med den bortsett fra å lime propellen med epoxy da den knakk i sommer. Faktisk så skal det ikke gjøres noe årlig vedlikehold på disse. Den hang ute bak på seilbåten i fire år sommer som vinter. Den går enda den. Det er forsåvidt en rebrandet Minn Kota, altså en el-påhengs. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: Jeg skriver ikke at en skal la være, en bør lære seg når det er nødvendig. Om det ikke er mulig så er det helt riktig å sette bort arbeidet, ......................................................................................=> Men ta en pause da... dere er ikke "folk flest", beklager om det er en skuffelse.. folk flest gjør ting når de trengs, noen ganger bommer de og så går det til helvete, sånn er livet, for folk flest. Du skriver nok alt for mye og blir helt usaklig også. Hva du driver med dine greier er nok din egen sak, også og særlig når du bruker mange ting, og også hvis du gir blanke fæ... i at noe går i stykker i øyeblikket når du trenger det sålenge du ikke setter andre i fare. Derimot å gi anbefaling til andre at de kan gjøre det samme er fullstendig ansvarsløs, både allerede i utgangspunkt, særlig siden du har null kjennskap hva disse motorer har sett, og enda viktigere siden du har mindre enn null kjennskap hvor mye en må kunne stole på at ting virker når den som bruker sine ting har andre grunnlag. Forresten, hvorfor kan da ikke bilmotoren din og bremser behandles på samme måte. Er jo også bare olje og filter og hydraulikk som finnes på den, og biler flest kjører vel heller ikke mer enn noen tusen km i Norge? For 7 ganger 7000,- der kan man også kjøpe en god bilmotor, i tilfellet den skulle skjære seg på tross at sannsynligheten skal være så lite. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- En slik anbefaling er bare feil. Og det er ikke å si annerledes, heller ikke når en sammenlikner det med hus eller hva som helst i forhold til 10k for en ny påhenger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nomen Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 nomen skrev for 7 timer siden: Det er en forskjell på å sende motoren avgårde til merkeverksted for årlig service, og å ikke engang gidde å ferskvannskjøre. Et absolutt minimum bør være å kjøre igjennom med ferskvann, kontrollere giroljen/motoroljen, smøre ved behov. Dette tar ca 15 minutter. Noen liker å ta vare på tingene sine, andre gir f..., vi er alle forskjellige. Vedlikehold er forøvrig godt for miljøet for de som måtte bry seg om slikt. Nå må du ta deg "ei bolle suppe" Pinkvin! Makan til pompøst piss du lirer av deg nå, har jeg ikke sett på lenge. Man er vel pokker ikke manisk, og alt det andre du skriver, ved å følge de enkle rådene jeg ga i mitt innlegg? Om du blir såret, eller føler deg dømt bare fordi at noen hevder at å ikke engang ferskvannskjøre påhengeren er latskap, ja da er det værre enn jeg trodde. Jeg gidder ikke å gå dypere inn i denne materien, men nok en gang, noen liker å ta vare på tingene sine, andre gjør det ikke. Så får dere tolke det utsagnet som dere vil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Ja ja mulig det Pinkvin men hun har kjørt hele sommeren i dette sundet og virkelig kost seg, mulig jeg ikke skulle latt henne dra så langt bort, mulig hun ikke skulle fått brukt jolle i det hele tatt, mulig jeg er en udugelig foreldre, og helt sikkert udugelig til å holde motoren min i orden slik at den er trygg å bruke. Poenget mitt var vedlikehold og at Joerg hadde et godt poeng. Det var heller aldri noen reel fare for hverken jenta eller Jolla annet en at hun kunne blitt skremt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Jon-Kåre skrev for 4 timer siden: Ja ja mulig det Pinkvin men hun har kjørt hele sommeren i dette sundet og virkelig kost seg, mulig jeg ikke skulle latt henne dra så langt bort, mulig hun ikke skulle fått brukt jolle i det hele tatt, mulig jeg er en udugelig foreldre, og helt sikkert udugelig til å holde motoren min i orden slik at den er trygg å bruke. Poenget mitt var vedlikehold og at Joerg hadde et godt poeng. Det var heller aldri noen reel fare for hverken jenta eller Jolla annet en at hun kunne blitt skremt Ingen som mener noen er udugelige foreldre, poenget mitt var at evt. impellerskfite eller ikke var det minste problemet i hele situasjonen. Jeg tipper langt de fleste stopp med en liten påhengs ikke skjer pga manglende vedlikehold men heller uhell med dårlig drivstoff, splint som ryker fordi man er borti bunnen eller motorer som feks er vrange å starte når de er "halvvarme" osv. I mine øyne var "problemet" til stede før motoren stoppet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 En ting som er kjempeviktig, om man kjøper "nytt", dvs brukt. Gå over alle sjekk- og servicepunkt. Var en gang med og kjøpte en båt som var kjøpt og fulgt opp med årlig service hos en leverandør på Tjøme. Så i 15 år hadde båten blitt levert til service og lagring hos leverandør. Eierne stolte blindt på leverandøren da de var lite tekniske av seg. Første gang vi gikk med båten i såpass sjø at det kom luft på impelleren gikk den i tusen biter/filler. Lakken på skruene og lokket til impellerpumpa viste at den aldri hadde vært åpnet, etter 15 år med service av såkalte fagfolk som tok seg godt betalt.. Så ja.. sjekk ekstra godt om det er eiere som sier at de har satt alt bort til "proffene". Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Godt poeng der Pinkvin, desverre er det useriøse aktører der ute. Derfor er jeg glad at jeg har interesse og kunnskap til å gjøre slikt selv. Kanskje man skulle vært flinkere til å gjøre ting sammen, jeg tenker på opplagsplassen, hvor mange nå stresser med sitt, og ikke tar seg tid til å snakke sammen. Litt mer fellesskap kunne gjort at kunnskap ble mer delt, og flere kunne gjort slikt vedlikehold selv. Der er ihvertfall min observasjon, sikkert mange båtforeninger hvor folk er flinkere til dette. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 nomen skrev 6 minutter siden: Kanskje man skulle vært flinkere til å gjøre ting sammen, jeg tenker på opplagsplassen, hvor mange nå stresser med sitt, og ikke tar seg tid til å snakke sammen. Litt mer fellesskap kunne gjort at kunnskap ble mer delt, og flere kunne gjort slikt vedlikehold selv. Der er ihvertfall min observasjon, sikkert mange båtforeninger hvor folk er flinkere til dette. Kjempeforslag. Om jeg hadde vært med i drift av opplagsplass hadde jeg tatt initiativ til en eller annen metode hvor folk kunne spørre hverandre om hjelp. Kanskje "Torsdagstreffen" og "Tirsdagstreffen" i de mest hektiske periodene med klar agenda om at det også er en spørretime hvor en kan hjelpe hverandre med ting og tang en lurer på. Nå vet jeg ikke hvor du legger opp båten, men jeg må si at på Grimsøy er folk veldig sosiale. Om været er bra er det ikke uvanlig at båtpussen kombineres med grilling og noen pils osv. Folk tar seg god tid til å "vase rundt" for bryggesnakk osv. Så der blir nabohjelpen en naturlig del av at folka der er sosiale. Vet ikke om det er spesielt for Østfold og Østfoldinger, men bra er det uansett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Skal ha 5hesteren fra vega i boden i vinter, og gir den den servicen som står i instruksjonsboken. Motor er fra 2006.Skifter også impeller siden jeg overtok i sommer og ikke vet når den ble skiftet sist. Da sover jeg godt om natten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.