Jump to content

Bytte fra AGM til Litiumbatterier

Downwind

Recommended Posts

Vet ikke helt. Informasjon nederst er på et eller annet frememd språk og lager sier «forventes inn langt ut i Juli 2018. Litt dårlig beskrivelse over lading,  bluetooth osv. Så sånn umiddelbart innbyr det jo ikke direkte til å kjøpe der men bevares, batteriene kan være gode de. Kan heller ikke huske at det er noen her på BP som har prøvd ut batteriene fra denne leverandøren. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg byggde dette inn på eksisterende bank. Har Haze gel bank som er i ok stand. Men slet litt med lav spenning på blant annet fryseboks når forbruket var høyt og banken tappet noe ned. Med disse lifepo4 batteriene så holder jeg god spenning hele helga..?.  Har ikke gjort noe annet en å bytte 2 stk dynamoer. Men disse var 32år,og modne for fornyelse. Fungere bra i vår båt. Banken tar til seg godt med strøm under gange,landligge osv. I praksis så blir vel gelbanken ikke brukt så mye. Men ligger der som en ekstra buffer. Lifepo4 tar alt forbruk til de er ca 50%, så tærer forbruket på hele banken. Når lifepo4 er ca 20%,Er gelbanken ca 50%. Dette er sånn grovt regnet,jeg er ikke spesialist på dette. Dette er vel heller ikke helt optimalt,men i praksis ser det ut til å fungere ok. 

Litt på siden, men jeg byttet til Lithium forrige måned, og hadde første helgetur helgen som var. Nede i kuldegrader på nettene og søndagen, men var ikke plugget i strøm hele helgen. Hadde en motortur i vindstille mellom to øyer på lørdagen - men øste på med forbruk hele helgen. Kjøleskap, varmer, lys og TV. Helt fantastisk! 

Anbefales :thumbsup:

(Gikk for to stk 150aH fra Skanbatt)

Hadde gått for et eller flere 100ah lithium, for BMS’n er like stor på 100,150,200ah batterier. Om du ønsker så skriv meg pm så ordner jeg en god pris på 100ah lithium. 

Om du lurer på dynamo, lading etc så ta en prat ned ttbecker, han er flink.. egentlig litt for flink, for noe er såpass innviklet at man ikke helt forstår ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...