Downwind Startet 31.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2018 (redigert) Heter litiumbatteri 100Ah 12V med BMS 14kg kr. 6 400,- fra firmaet Alternativ Energi Hei, er det noen som har erfaring med disse batteriene, det ser for meg ut til å ha en grei pris Redigert 31.Oktober.2018 av Downwind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 hvilke batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Downwind Svart 31.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Takk for påminnelsen, glemte å lime inn tekst fra annonsen Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Er det dette batteriet du har sett på? Om det er det så er det litt mangelfulle opplysninger på web siden. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Litt «iffy» webside synes jeg. Men uansett så er det ikke bare å bytte ut batteribanken og «walk away». Det finnes flere tråd her inne med my opplysninger som man bør sette seg inn i. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Downwind Svart 31.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Ja Kjellg, det det batteriet jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 (redigert) Vet ikke helt. Informasjon nederst er på et eller annet frememd språk og lager sier «forventes inn langt ut i Juli 2018. Litt dårlig beskrivelse over lading, bluetooth osv. Så sånn umiddelbart innbyr det jo ikke direkte til å kjøpe der men bevares, batteriene kan være gode de. Kan heller ikke huske at det er noen her på BP som har prøvd ut batteriene fra denne leverandøren. Redigert 31.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Det er vel disse batteriene det er reklame for nederst her? Over Båtskolen POSEIDON.. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Litiumbatterier er litt mer krevende å lade. I bobilmiljøet finnes det en del informasjon om dette. http://www.nocc.no/lokal/vestfoldsondre/Documents/Litiumbatteri%20til%20Bobil008.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Downwind Svart 31.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Interessant lesing, vet du hvilken leverandør som har skrevet artikkelen ? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Jeg har 3 stk av disse batteriene. Veldig fornøyd etter 1 sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Downwind Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 Takk for svar Nimbus4, hva slags batterier erstattet du, og krevet det noen endringer i ladeopplegget ? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Jeg byggde dette inn på eksisterende bank. Har Haze gel bank som er i ok stand. Men slet litt med lav spenning på blant annet fryseboks når forbruket var høyt og banken tappet noe ned. Med disse lifepo4 batteriene så holder jeg god spenning hele helga..?. Har ikke gjort noe annet en å bytte 2 stk dynamoer. Men disse var 32år,og modne for fornyelse. Fungere bra i vår båt. Banken tar til seg godt med strøm under gange,landligge osv. I praksis så blir vel gelbanken ikke brukt så mye. Men ligger der som en ekstra buffer. Lifepo4 tar alt forbruk til de er ca 50%, så tærer forbruket på hele banken. Når lifepo4 er ca 20%,Er gelbanken ca 50%. Dette er sånn grovt regnet,jeg er ikke spesialist på dette. Dette er vel heller ikke helt optimalt,men i praksis ser det ut til å fungere ok. Sitér dette innlegget Link to post
FerskSjøulk Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Lithium, spesielt LiFePo4, er tingen å gå for om du likevel skal bytte batterier. I dag finnes ingen bedre batteriteknologi for båt. Ulempen er selvsagt prisen. Men den kommer til å gå nedover med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Litt på siden, men jeg byttet til Lithium forrige måned, og hadde første helgetur helgen som var. Nede i kuldegrader på nettene og søndagen, men var ikke plugget i strøm hele helgen. Hadde en motortur i vindstille mellom to øyer på lørdagen - men øste på med forbruk hele helgen. Kjøleskap, varmer, lys og TV. Helt fantastisk! Anbefales (Gikk for to stk 150aH fra Skanbatt) Sitér dette innlegget Link to post
Tønsberg84 Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Hadde gått for et eller flere 100ah lithium, for BMS’n er like stor på 100,150,200ah batterier. Om du ønsker så skriv meg pm så ordner jeg en god pris på 100ah lithium. Om du lurer på dynamo, lading etc så ta en prat ned ttbecker, han er flink.. egentlig litt for flink, for noe er såpass innviklet at man ikke helt forstår ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 (redigert) Noen som har erfaring med batteriene i kuldegrader? Kobler de helt ut lademottakelighet eller går det på sparebluss til temperaturen er kommet opp. Er klar over at det er kommet batterier nå med varmefolie, men tenker på de eldste uten denne folien. Redigert 1.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.