Jump to content

syrefaste skruer i aluminiumsrammer. hvilke dimensjoner på skruer og borr

BØstrøm

Recommended Posts

For noe over ett år siden, demonterte jeg vinduene/ventilene i stålskroget på båten, før ommaling av skroget. Jeg hadde hjelp til å sette disse inn igjen, og har merket meg at de lekker ved seiling i litt sjø. det er av typen med innerramme og ytterramme, som er klemt mot hverandre via skruer, med pakning imellom. jeg var nøye med rengjøring, samt valg av ny pakning. Det som skjer er imidlertid at noen av skruene ikke griper i de gamle hullene. Vel tenkte jeg, valgte nye 4,2mm syrefaste plateskruer, 4,5mm borr fra unnsiden, og igjennom første ramma, så 3mm borr i ytterramma, hvor gjengene skal gripe. borret opp ett sett hull imellom de gamle på en ventil, forsenket, og entret skruen. den gikk litt tregt, og når jeg prøver å stramme, knekker hodet av for ett godt ord. Knakk vel av fire skruer i dag, før jeg skjønte at jeg må skifte taktikk.

resonementet mitt sålangt er å gå for litt tykkere syrefast skrue, hvor gjengene "bygger" litt mindre.

Om noen har erfaring med dette, hører jeg gjerne på råd. Bør man kanskje bruke noe slags smøring når man skal få skruen til å bite i aluminiumen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...