Kjellg
Startet denne tråden av ren nysgjerrighet om batteriene virkelig tåler enorme ladestrømmer uten å ta skade. Har testet litt på et sønnak dual 142Ah. Godt nedtappet så tar det imot nesten 80A i starten. Strømmen faller selvsagt utover i syklusen. Iom at jeg har lest en del om ladebegrensning på lfp, gel og agm så så fant jeg svært lite om begrensning av strøm på syrebatterier. Har funnet bare 1 eller 2 leverandører som sier noe om det og da ligger det gjerne på rett under 20% av C20 kapasiteten, egentlig ganske likt agm batterier. Har spurt noen som kan slikt og de mener syrebatterier ikke tar skade av det, de tar imot det de klarer uten noen problem. Det stopper av seg selv. Var en her som nevnte temperaturøkning, men jeg har ikke sett en voldsom økning. Selvsagt 12-15 grader over utetemperatur men aldri noe voldsomt. Det jeg derimot har sett at om det er en celle som begynner å bli dårlig så ser jeg høyere temperatur en de omliggende cellene. Kjekt å ha varmekamera med farge til slikt. Du ser det med en gang. Sjekket nettopp dette hos en kompis. Vi brukte kameraet under lading og så at en celle skilte seg ut. Vi ladet helt opp og målte syrevekta men den var god og helt lik på alle cellene, men et halvt år senere så døde cella.