JRK
Komodo skrev On 02.11.2018 at 18.03:Jeg stilte meg akkurat det samme spørsmålet @Lars H.
Vil det si at ombord hos deg har du lading på 200A helt til setpunkt / 14.4V er nådd? Slik er det i alle fall ikke i vår båt.
Joerg Becker skrev for 11 timer siden:Er det nå egentlig "personlige" erfaringer og det som ikke blitt erfart av de fleste som skal anbefales,
så vi gir f.... i de få som får et problem når de ikke følger retningslinjer og informasjon av produsentene,
eller skal vi snakke om det som gjelder alminnelig?Jeg er UPS ansvarlig og vi leverer noen tusen UPS'er I året, riktignok bare AGM. Ja så jeg har masse personlige erfaringer og de er svært relevante. Reklamasjoner fra kunder blir behandlet av meg, så jeg har rimelig bra med kunnskap om hvorfor batterier ryker
Og ang. "har jeg aldri hørt".
Hvor ofte har vi snakket om batterier som ble åpnet og der det ble prøvd å nekte garanti fordi platene var vridd.
Noe nytt for dere?Men dette behøver jo ikke å ha med generatorlading å gjøre. Mest sannsynlig er forklaringen, kortslutning, overlading, for høy temperature, eller at batteriet har vært utsatt for fysiske skader
Så er det også det jeg anbefaler til en som spør:
Datablad, eller maks gjennomsnitt, da lever batterier.
Unntatt er som sagt noen batterier fra Optima, som skal lades med "sykkeldynamo" når dem skulle bli tømt.Er helt enig I at man skal lese datablad, men det er ikke uvanlig at et 120 AH batteri har en CCA og da tåler det 1000A I en kortere periode, og da stiller jeg igjen spørsmålet, hvorfor ødelegges ikke batteroiet av denne strømmen om den ødelegges av en generator på 200A. Her vil også strømmen synke etterhvert
Komodo skrev for 6 timer siden:Skrivefeil??? Men jeg ser ikke at du besvarer spørsmålet jeg stiller. Dine erfaringer er som @Joerg Becker ikke spesielt interessante. Det jeg er interessert i er påstanden din lenger opp.
Det er helt riktig som du skriver det har jeg ikke besvart. Det stemmer ikke at det lades med 200 A til spenningen er opp I 14,4 volt. Det som stemmer er at generatoren lader med 200 A I start øyeblikket om du har en batteribank som klarer å fordøye dette. Etterhvert vil strømmen reduseres av flere grunner. Temperaturen I generatoren blir for høy. Temperaturen I batteriet øker og den indere motstand I batteriet øker. Men poenget er at dette tåler batteriet.
Det er jo tydelig at du ser på jørg som en guru her men han har tross alt forretningsmessige grunner til å være på forumet her. De har ikke jeg. Om du søker på gamle innleg her så vil du finne at flere som har valgt Joerg sine produkter og fulgt hans råd har opplevd brent ladelektronikk og generator. Dette pga en teknologi der man presser genertoren mer en man skal. Under slike forhold kan godt batteriene ta skade.
Slik jeg oppfattet spørsmålet fra trådstarter var om man skulle være bekymret for at man ladet batteriene for hardt. Det trenger man ikke selv om man har en stor generator. Da det er batteriets tilstand som avgjør hvor mye strøm det tar. I min V70 sitter det en 115 A generator og et 80 Ah batteri og dette går helt bra. Har aldri hørt at V70 eiere har batteriproblemer.. Her prøver Joerg og advare mot et ikke eksisterende problem om man bruker orginalt montert utstyr.
Det er selvfølgelig en helt annen sak om man dytter på eksterne regulatorer som overprøver den interne regulatoren I generatoren