Joerg Becker
JRK skrev for 2 timer siden:SitatDet som stemmer er at generatoren lader med 200 A I start øyeblikket om du har en batteribank som klarer å fordøye dette.
Det kalles ladeakseptans, det trengs forresten bare 3-4 tomme 100Ah AGM for å "fordøye" dette.
Men da trenger man også en generator som kan levere, og da blir det rimelig teoretisk i nesten alle tilfelle jeg vet om.
Faktisk kjenner jeg per idag bare 2 kunder som er rimelig overmotorisert ang. ladestrøm.
En av de er trådstarteren, men han lader strømbegrenset og ha Litium som mål.
SitatEtterhvert vil strømmen reduseres av flere grunner. Temperaturen I generatoren blir for høy. Temperaturen I batteriet øker og den indere motstand I batteriet øker. Men poenget er at dette tåler batteriet.
Poenget er at produsentene advarer for for høy strøm.
Om batterier tåler noe, og hvis så hva det er, bør belyses i de enkle tilfelle og mht. et særskilt beskrevet batteri.
Alt annet som gjør uttalelser "alminnelig" er det samme svada som noen omsider får i hodet mht. dynamoer som omsider ikke får termiske problemer sammen med Litium.
Vel, fortell videre.
Jeg ser min oppgave i å gi advarsel til de som ikke vet det bedre.
Så får alle eksperimentere videre som en bare måtte ønske.
SitatDet er jo tydelig at du ser på jørg som en guru her men han har tross alt forretningsmessige grunner til å være på forumet her. De har ikke jeg.
For det første synes Komodo helt sikkert ikke at jeg er en "Guru", også jeg koker bare med vann.
Ellers både hevder du noe som ikke stemmer og trykker på knapper som du burde være forsiktig med.
Det er riktig at jeg tilbyr en del utstyr, også som skal forhindre problem som vi diskuterer her,
men her prater vi om noe som i grunn bare skjer teoretisk.
Se det første jeg skrev her ovenfor.
Men om "tross alt" eller "forretningsmessig" ville jeg alltid slå øksa i bordet når noen hevder noe
som kan føre til skader hos noen som ikke har peiling hva han holder på med.
Og det er nok mange.
Anbefalingene mine som gjelder -å verne- utstyret er aldri feil, en setning som forteller det hele.
Jeg pleier å bygge på reserve, men prøver ikke å tøye grenser hos andre enn meg.
Og så vidt jeg vet ha ikke det slått feil frem til dagen idag.
SitatOm du søker på gamle innleg her så vil du finne at flere som har valgt Joerg sine produkter og fulgt hans råd har opplevd brent ladelektronikk og generator.
Dette pga en teknologi der man presser genertoren mer en man skal. Under slike forhold kan godt batteriene ta skade.Andre setningen er nok det jeg skriver og har til levebrød å forhindre slik.
Så burde du først bli enig med deg selv om det jeg skriver er riktig eller feil.
Første setningen derimot er blankt feil, og vurderes som dårlig gjennomtenkt forsøk for diskreditering.
Her på forum fantes det to diskusjoner, lange t.o.m., som gjerne ville få fremmet dette.
Poenget er da bare at det er verken mine anbefalinger eller produktene som førte til skade.
Tvert imot, ellers hadde jeg nok med glede betalt for det og hentet pengene tilbake fra leverandørene.
Når så noen som du hevder slik bør du være istand for å gjøre det bullet proof,
fordi utstyret jeg selger forhindrer slike skader når det er korrekt installert.
Kommer du altså med slike påstander bør du helst analysere grundig hvor en evt. feil har oppstått.
Fordi jeg har tilgode å se dette som du sier her, nemlig at noe av utstyret faktisk ha skadet noe.
SitatSlik jeg oppfattet spørsmålet fra trådstarter var om man skulle være bekymret for at man ladet batteriene for hardt. Det trenger man ikke selv om man har en stor generator. Da det er batteriets tilstand som avgjør hvor mye strøm det tar. I min V70 sitter det en 115 A generator og et 80 Ah batteri og dette går helt bra. Har aldri hørt at V70 eiere har batteriproblemer.. Her prøver Joerg og advare mot et ikke eksisterende problem om man bruker orginalt montert utstyr.
Tvert imot.
Jørg sier at det ikke er et problem med startbatterier.
Grunnen er at startbatterier er alltid toppladet og får ikke noe lade-belastning i det hele tatt.
Ikke en gang når de batteriet tømt for en del strøm blir ladestrømmen høyere enn et startbatteri tåler.
Heller ikke får dynamoen et problem på bil med standardutstyr.
Grunnen er at produsenten installerer konsekvent dynamoer som er beregnet
for å kunne levere gjennomsnittlig 70 til 100% mer enn kjøretøyet trekker t.o.m.
når absolutt alt er på.
Med det regnestykket monteres nemlig dynamoer som klarer å levere hele denne strømmen som trekkes allerede når motoren går på tomgang.
Forresten er også det noe jeg prøver å få fram i "hver tredje" samtale når det angår utvalg av dynamoer og temperaturer.
Så, hold meg gjerne utenfor all kverulering når det angår reserve.
Jeg prøver ikke, jeg bare anbefaler det som funker, og det av erfaring.
Jørg