Joerg Becker
JRK skrev for 1 time siden:http://www.electropedia.org/iev/iev.nsf/display?openform&ievref=482-05-36
Her definers det som "ability of a secondary battery to increase its state of charge under specified conditions".
Jeg ser tolkningen din, men I min verden, så oversetter jeg "secondary" til et slitent batteri der kapasiteten er redusert med f.eks 20%. Det betyr at om du bruker en vanlig lader så får du bare 80 % av batteriets opprinnelige kapasitet.(Og for 3. gang) I denne tråden, så er det snakk om å kjøre 7A inn på batteriet til Lars for at kapasiteten skal øke til f.eks 90%. Lader du ut og opp batteriet flere ganger med constant strøm så endrer kjemien I batteret seg, slik at kapasiteten øker. I ettertid kan du lade med en vanlig batterilader.
Takk for svar.
Jeg både leser og prøver om min oppfatning er lik den som resten av verdenen oppfatter når jeg snakker med andre.
Jeg lykkes ikke alltid med det, men det lykkes oftere og oftere jo eldre jeg blir.
Det er nettopp derfor jeg undrer meg litt hvor du får din tolkning fra, fordi jeg kan ikke se at det står så mye som et "pip" et sted som kunne antyde at vi snakker om både et "sliten" batteri eller noe som reconditioning (prosess for å "reparere" et batteri for kjemiske eller fysiske skader slik at den føres tilbake til opprinnelig tilstands).
IEC som du refererer til bruker heller ikke betydningen "secondary battery" for utslitt batteri,
men alminnelig (uklassifisert) for batterier som kan opplades.
Motstykket for dem er begrepet "primary battery", som betyr ikke oppladbar batteri.
Ref. her http://www.electropedia.org/iev/iev.nsf/index?openform&part=482
Det eneste som jeg ser er ordet "charge acceptance", som betyr ikke noe annet enn hvor mye energi et batteri makter å absorbere.
- ikke noe ord om tilstands først og fremst (gjelder altså også for splitternye batterier)
- ikke noe om prosedyrer for å "reparere" et batteri (f.eks. ved utjevning av celler, desulfatering, syreblanding, mm.),
bare hvor mye et batteri kan svelge "som den er"
=> først her kan vi tilføye andre parametere, som f.eks. temperatur og type materiell som tillater adaptering til aktuelle forhold der batteriet skal arbeide i.
Og siden du nevner Lars sin batteri som eksempel: Heller ikke i utklippet til den kan det leses
"Gjelder for slitne batterier som du kjøper fra lager her. Lad flere ganger med 7A, så vil du se at den evt. kan absorbere dobbelt så mye eller t.o.m. mer."
Men det som er definert er at det er strømmen som et batteri kan absorbere, dvs. motta og lagre,
og det forutsetter at "lagret" allerede er ok dvs. i forhold til forutsetningene.
Å lagre betyr altså ikke "å miste energi", eller at "hullene i lageret" blir større slik at den rommer "mer".
Og det, i summen, betyr at det blir den strømmen som er forutsetningen for både å beregne
og å justere ladekilden, slik at den møter kravene (fra batteriene) som gjør -denne- situasjonen optimal.
I omvendt situasjon, når det ikke er til start-, men angår et batteri i syklisk drift,
måtte man jo si til "Ola N."
"Først installerer du en dynamo, som ikke leverer mer enn 7A.
Så tømmer og lader du batteriene flere ganger, og når du ser at batteriene omsider kan svelge 20A per stykke
da kjøper du en annen dynamo fordi først der er det virkelig trygg for batteriene at du leverer mer strøm.
Men, det ser du først etter hvert, fordi det står ikke på batteriet".
Vi husker det jeg sa, at det finnes batterier som etter spesifikasjon fra produsenten ikke skal få mere strøm enn påstemplet?
Dette gjelder de fleste batterier, og går inn under overbegrep "strømbegrensning",
som praktiseres for både batteriene og ladekildene som så kan være dynamo/generator eller lader (med hvilken primærkilde som helst).
Nå har jeg sagt mitt tre ganger, du også, da "har" vi ferdig her og andre kan tolke.
Jørg