Gudrun Startet 1.November.2018 Del på Facebook Startet 1.November.2018 Det har vært ikke reint få diskusjoner her vedr. gass i båt og farer ved dette. Nå skal ikke jeg ha noen mening om det, men vil bare vise hva som kan skje. Gjerne ikke dumt å bruke den ene grå litt før man setter i gang. Og nei er overhodet ikke meningen å lage en tråd som skal gå til nest vår om for og imot gass og vet ikke hva. Bare viser hva en slik liten sak kan forårsake av ødeleggelser i gitte tilfeller.. Hentet fra dagens utgave av bt. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/vm22OX/Far-bot-etter-gasseksplosjon-i-hytte--De-atte-har-hatt-englevakt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Utrolig hvilke krefter det er I selv en så liten boks. Om dette hadde vært en 11kg flaske så hadde det vel neppe vært verken hytte eller folk igjen.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Har selv fått demonstrert av brannvesenet hva som skjer når du varmer opp en liten gassbeholder. Disse har ikke annen overtrykksbeskyttelse enn at bunnen vrenger seg hvis trykket blir for høyt. Brannvesenet satte gassbeholderen på et gassbluss i en container. Etter en liten stund sa det plopp når bunnen vrengte seg og litt etterpå kom en vanvittig eksplosjon... De store flaskene har overtrykksventil, og er mye tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 For de som har sett hva en kan få till med en 1/4 kopp med bensin er jo ikke dette noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Underlig det ikkje er noe sikkerhetsventil på slike flasker. Men det finnes vel en eu grense for når dette må til og dermed er alle slike flasker mindre?! Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Når man sitter en gassboks på en tent vedovn, så er det litt sånn darwin-award, og spørsmålet er vel hvor mye dumskap man skal sikre seg mot. Man kan jo feste bjeller på myggen, men er alltid en som blir stukket uansett. Godt at det ikke gikk liv tapt. Hytta kan jo bygges opp igjen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Lars H. Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Nå ble jeg litt skremt. Jeg har to slike gassflasker som jeg en gang hadde til et minigassapparat stående i boden. De begynner å ruste! Kanskje jeg må se å kvitte meg med de på en eller annen måte? Men hvordan? Selve kokeapparatet ligger forresten på havets bunn etter at flammene sto opp av det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shipahoy Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Du kan levere de som farlig avfall i rød dunk hvis du har det @Lars H., eller til en gjenvinningsstasjon. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Hvis du har gevær kan du skyte hull i de på lang avstand (selvfølgelig ikke i tettbygde strøk) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
ivar Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 S/Y Vega skrev 20 minutter siden: Når man sitter en gassboks på en tent vedovn, så er det litt sånn darwin-award, og spørsmålet er vel hvor mye dumskap man skal sikre seg mot. Man kan jo feste bjeller på myggen, men er alltid en som blir stukket uansett. Jeg tenkte også at dette er soleklare Darwin-kandidater. Godt de slapp med skrekken - og sannsynligvis et snev av tinitus Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fantino Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Dette forsket vi da utførlig på i pre-tenårene, så det er kjent informasjon. Det har sine fordeler å vokse opp i grisgrendte strøk der en ikke blir satt i system hele tida ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 enslagsgjest skrev 13 minutter siden: Hvis du har gevær kan du skyte hull i de på lang avstand (selvfølgelig ikke i tettbygde strøk) Har fått med meg at det er en relativt vanlig lek å hive gassboks på bål i utkanstrøkene, så søke dekning i god avstand. Kan selvsagt ikke anbefales på noen som helst måte. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 (redigert) 6 minutes ago, Pinkvin said: Har fått med meg at det er en relativt vanlig lek å hive gassboks på bål i utkanstrøkene, så søke dekning i god avstand. Kan selvsagt ikke anbefales på noen som helst måte. Gutter (i alle aldre) synes det er veldig gøy da ;) men ja, jeg er helt enig med at når du setter en gassboks OPPÅ en tent vedovn, så vil du at det skal smelle! @Lars H. bør gå greit å dytte en skrutrekker gjennom de, men er vel tryggere å bare levere fra seg :) Redigert 1.November.2018 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Been there, done that, got the scars... Som 11-åring var jeg en hårsbredd fra å miste et øye etter et sprayboks-på-bål-forsøk, slapp med 3 uker på sykehus... Tror heldigvis unger i dag får overført andre holdninger enn vi fikk den gangen på 70-tallet (i utkantstrøk). Så får det heller være at de blir litt mer pinglete enn vi var... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 shipahoy skrev for 3 timer siden: Brannvesenet satte gassbeholderen på et gassbluss i en container. Etter en liten stund sa det plopp når bunnen vrengte seg og litt etterpå kom en vanvittig eksplosjon... Darvin er bra saker. Tom gassboks på bålet. Samtalen fortsetter til bunn vrenger seg. Da haster det bittelitt å tre av på naturens vegne. Mye uskyldig morro hvis en er litt kreativ. Men mangler en kunnskap går det lett galt. Heldigvis blir en bittelitt mer fornuftig med årene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Indy skrev 1 time siden: Been there, done that, got the scars... Som 11-åring var jeg en hårsbredd fra å miste et øye etter et sprayboks-på-bål-forsøk, slapp med 3 uker på sykehus... Tror heldigvis unger i dag får overført andre holdninger enn vi fikk den gangen på 70-tallet (i utkantstrøk). Så får det heller være at de blir litt mer pinglete enn vi var... Uhh, fint det gikk bra. Skarpe rifleskudd på bål gikk bra for vår del, mens fetteren min mistet ene øyet etter å ha slått på rødfis med hammer. Mye som "tilfeldigvis går bra". Tenker på det huset som artikkelen viser. 1 meter tykke murvegger som ikke rikker seg en milimeter så trykket blåser hardt ut der det kan, løfter taket osv. I slike "stive" konstruksjoner blir det ingen "demping", da går --- Og pussig nok så dukker det jevnlig opp båter på finn.no hvor en ser 11kg propanflaske stående inne i båten, i byssa, har til og med sett de i motorrom. Det er ikke helt som å sette flaska på den varme ovnen, men det er jaggu ikke utrolig langt unna heller. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Gass er ikke å tulle med nei. Heller ikke statisk elektrisitet, hadde vært skeptisk til å stikke hull med et skrujern. Går nok bra, men hva om det skulle komme en ørliten gnist? Da får du plutselig god gang. Selv pleier jeg punktere gassbokser med lite innhold med luftgeværet før de havner i bosset. Gjelder også bokser med spraylakk. Både underholdende og sikrere + man får øvd seg på å sikte godt Har postet bildet under tidligere også, men det er jo (i all beskjedenhet) et så vakkert og beskrivende bilde at det knapt kan postes for ofte. 450g gassboks på bål inni lokal bunkers. Varme og gass = bang. Burde ikke være så vanskelig å forstå. Så gass bør oppbevares ute eller der det er mulighet for at den kan dreneres ut sikkert hvis boksen/flaska skulle lekke. Hvis ikke kan resultatet bli slik om man er uheldig: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Hakkannen skrev 6 minutter siden: Selv pleier jeg punktere gassbokser med lite innhold med luftgeværet før de havner i bosset Nå er det vel ikke så mange som har et skytevåpen liggende hjemme? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MorganX Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Så konklusjonen er at ett Origo rødsprit apparat i båt er en bedre løsning enn ett kokebluss med gasspatron? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Lars H. skrev for 3 timer siden: Nå ble jeg litt skremt. Jeg har to slike gassflasker som jeg en gang hadde til et minigassapparat stående i boden. De begynner å ruste! Kanskje jeg må se å kvitte meg med de på en eller annen måte? Men hvordan? Selve kokeapparatet ligger forresten på havets bunn etter at flammene sto opp av det. Eg trur at eg ville la rusten fortsetja jobben med desse beholdarane, og satsa på at første holet er so lite at gassen siver stille og rolig ut, uten noko som helst dramatikk Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Lars H. skrev 53 minutter siden: Nå er det vel ikke så mange som har et skytevåpen liggende hjemme? Gjerne ikke i de mest urbane strøkene nei, men her i Stavanger-området og rundt er det slettes ikke uvanlig. Selv har jeg et baki bilen og et par i båten. En kjekk aktivitet for både barn og voksne å skyte på blink om man er på holmetur eller lignende. Tror knapt jeg kjenner en ungdom eller voksen uten tilgang til luftgevær eller mer Og det er som nevnt fint å bruke til å skyte trykket ut av gassbokser med slikt. Da får man hull på dem på betryggende avstand, kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Spurte i tidligere innlegg om hva dere mener om hva som er best av Origo rødsprit apparat eller gass apparat fra Maritim med en sånn liten beholder som er i innlegget til Dinamo. Noen som har en formening/erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 MorganX skrev for 3 timer siden: Så konklusjonen er at ett Origo rødsprit apparat i båt er en bedre løsning enn ett kokebluss med gasspatron? Gasspatroner burde vært forbudt i båt. Det er rene granater. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Selv er jeg rimelig "teknisk", men jeg klarte å sette inn en slik engangspatron feil slik at det lakk gass ut som antente da jeg skulle tenne et slikt lite gassapparat. Da slo flammene opp. Jeg har også ligget ved siden av en båt med rødspritapparat der det tok fyr da de skulle fylle på ekstra rødsprit. Min konklusjon er derfor at begge løsningene er farlige og ikke burde brukes iom. at det er så lett å gjøre en feil. Hva jeg selv har? Wallas Safeflame for diesel med lukket forbrenning uten trykk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Når det gjelder gassbeholderene som Lars ønsker å bli kvitt, er naturligvis levering til avfallsmottak måten å gjøre det på. Bare ikke gjør som en eldre kar gjorde i Skien denne uken. Han dukket nemlig uanmeldt opp på politistasjonen med en gammel tysk håndgranat i ei bøtte. Han tuslet inn og leverte den i skranken, hvorpå halve bygget ble evakuert. Kanskje greit å ringe politiet og fortelle om ett slikt funn, så kommer det fagfolk og håndterer gjenstanden for deg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.