Jump to content

Edit History

Tiger Lily

Tiger Lily

Skal skifte ut alle lanternene på min 32 ft seilbåt. Har i dag 2 i baug + akterlanterne + hvit i midten på masten. Har pr i dag ikke ankerlanterne (360 gr hvit) i toppen, men skal få dette montert.

Nå er jeg i tvil om hva som er lurest - kjøpe en topplanterne med tricolor + ankerlys  eller fortsette med lanterner montert på pull- og pushpit + hvit 180 gr i midten av masten (+ topplanterne).

I en annen, lignende tråd om båtlanterner leser jeg et innlegg fra en som mener det beste er å montere alt i toppen av masta fordi sikten fremover i mørke kan bli forstyrret av baugmonterte lys i sjøsprøyt og tåke pluss at det er en fordel å ha høyt monterte lys i sjøgang med store bølger. Men - hvis jeg monterer tricolor  i masta - jeg lurer på hvor lett det er på avstand å skille rødt/grønt og hvitt under regn og tåke midt på natta mens mastetoppen svinger 5--6 meter fra side til side? Etterspør synspunkter på saken - er det noen som har erfaringer å dele?

Tiger Lily

Tiger Lily

Skal skifte ut alle lanternene på min 32 ft seilbåt. Har i dag 2 i baug + akterlanterne + hvit i midten på masten. Har pr i dag ikke ankerlanterne (360 gr hvit) i toppen, men skal få dette montert.

Nå er jeg i tvil om hva som er lurest - kjøpe en topplanterne med tricolor + ankerlys  eller fortsette med lanterner montert på pull- og pushpit + hvit 180 gr i midten av masten (+ topplanterne).

I en annen, lignende tråd om båtlanterner leser jeg et innlegg fra en som mener det beste er å montere alt i toppen av masta fordi sikten fremover i mørke kan bli forstyrret av baugmonterte lys i sjøsprøyt og tåke pluss at det er en fordel å ha høyt monterte lys i sjøgang med store bølger. Men jeg lurer på hvor lett det er på avstand å skille rødt/grønt og hvitt under regn og tåke midt på natta mens mastetoppen svinger 5--6 meter fra side til side? Etterspør synspunkter på saken - er det noen som har erfaringer å dele?

Tiger Lily

Tiger Lily

Skal skifte ut alle lanternene på min 32 ft seilbåt. Har i dag 2 i baug + akterlanterne + hvit i midten på masten. Har pr i dag ikke ankringslanterne (360 gr hvit) i toppen, men skal få dette montert.

I en annen, lignende tråd om båtlanterner leser jeg et innlegg fra en som mener det beste er å montere alt i toppen av masta fordi sikten fremover kan bli forstyrret av baugmonterte lys (i sjøsprøyt og tåke) pluss at det er en fordel å ha høyt monterte lys i stor sjøgang. Men jeg lurer på hvor lett det er på avstand å skille rødt/grønt og hvitt under regn og tåke midt på natta mens mastetoppen svinger 5--6 meter fra side til side? Etterspør synspunkter på saken - er det noen som har erfaringer å dele?

Tiger Lily

Tiger Lily

Skal skifte ut alle lanternene på min 32 ft seilbåt. Har i dag 2 i baug + akterlanterne + en i midten på masten. Har pr i dag ikke ankringslanterne (360 gr hvit) i toppen, men skal få dette montert.

I en annen, lignende tråd om båtlanterner leser jeg et innlegg fra en som mener det beste er å montere alt i toppen av masta fordi sikten fremover kan bli forstyrret av baugmonterte lys (i sjøsprøyt og tåke) pluss at det er en fordel å ha høyt monterte lys i stor sjøgang. Men jeg lurer på hvor lett det er på avstand å skille rødt/grønt og hvitt under regn og tåke midt på natta mens mastetoppen svinger 5--6 meter fra side til side? Etterspør synspunkter på saken - er det noen som har erfaringer å dele?

• Create New...