Jump to content

Edit History

ravddo

ravddo

Det er mange båter som som kun kommer med tricolor i toppen og topplanternen under. Spesielt i utlandet. Jeg spurte en utenlandsk  båtbygger om dette for endel år siden og svaret var at båtene seiles jo og kun motor inn og ut av havn.

Personlig støtter jeg Fremtia.  Min erfaring er helt klart i mastetoppen på havet. Innaskjærs i trange farvann har jeg opplevd at båter tror jeg er lengre borte en jeg virkelig er. Hadde en litt ekkel opplevelse. 

På min båt hadde jeg først bicolor i baugen og kombinert tricolor og anker oppe. Under motor brukte jeg anker oppe til rundtlysende hvit. Etter overgang til led i masten ble ikke hvit lys der oppe godt nok synes jeg. 

Til motorbruk er jo led ikke så viktig for strømforbruket. Men jeg setter stor pris på at lanternen i baugen er helt hermetisk lukket og vanntett. Etter bytte til led framme virker den hver gang uten at jeg må fram å gi den et kakk. Bauglanternen har jo noen turer under vann ved kryss utaskjærs!

ravddo

ravddo

Det er mange båter som som kun kommer med tricolor i toppen og topplanternen under. Spesielt i utlandet. Jeg spurte en utenlandsk  båtbygger om dette for endel år siden og svaret var at båtene seiles jo og kun motor inn og ut av havn.

Personlig støtter jeg Fremtia.  Min erfaring er helt klart i mastetoppen på havet. Innaskjærs i trange farvann har jeg opplevd at båter tror jeg er lengre borte en jeg virkelig er. Hadde en litt ekkel opplevelse. 

På min båt hadde jeg først bicolor i baugen og kombinert tricolor og anker oppe. Under motor brukte jeg anker oppe til rundtlysende hvit. Etter overgang til led i masten ble ikke hvit lys der oppe godt nok synes jeg. 

Til motorbruk er jo led ikke så viktig for strømforbruket. Men jeg setter stor pris på at lanternen i baugen er helt hermetisk lukket og vanntett. Etter bytte til led framme virker den hver gang uten at jeg må fram å gi den et kakk. Bauglanternen har jo noen turer under vann ved kryss utskjæringer!

• Create New...