Tiger Lily Startet 1.November.2018 Del på Facebook Startet 1.November.2018 (redigert) Skal skifte ut alle lanternene på min 32 ft seilbåt. Har i dag 2 i baug + akterlanterne + hvit i midten på masten. Har pr i dag ikke ankerlanterne (360 gr hvit) i toppen, men skal få dette montert. Nå er jeg i tvil om hva som er lurest - kjøpe en topplanterne med tricolor + ankerlys eller fortsette med lanterner montert på pull- og pushpit + hvit 180 gr i midten av masten (+ topplanterne). I en annen, lignende tråd om båtlanterner leser jeg et innlegg fra en som mener det beste er å montere alt i toppen av masta fordi sikten fremover i mørke kan bli forstyrret av baugmonterte lys i sjøsprøyt og tåke pluss at det er en fordel å ha høyt monterte lys i sjøgang med store bølger. Men - hvis jeg monterer tricolor i masta - jeg lurer på hvor lett det er på avstand å skille rødt/grønt og hvitt under regn og tåke midt på natta mens mastetoppen svinger 5--6 meter fra side til side? Etterspør synspunkter på saken - er det noen som har erfaringer å dele? Redigert 1.November.2018 av Tiger Lily (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 (redigert) Bruker begge deler. I mastetopp på havet. Synes på lenger avstand. Og forstyrrer ikke nattsyn. På kystseilas bruker jeg lanternene i dekksnivå. Synes bedre for andre båter. Men du har en mye lavere mast, så lettere synlig for andre båter, dermed fungerer en i mastetoppen bedre. En lanterne bryker mindre strøm enn tre, men med led er forskjellen liten. Hvis du først skal sette nytt lys i mastetoppen hadde jeg gått for kombinasjon. Redigert 1.November.2018 av pacuare Rettet skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tiger Lily Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 pacuare: Takk for interessant svar! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 jeg har også begge deler, og når det er trange farvann eller mye trafikk (feks under Færdern) foretrekker jeg også å bruke lanterner på pushpit fremfor tricoloren. Men om jeg skulle seile langt utaskjærs ville tricoloren være førstevalget. Du trenger vel å beholde lanterner på pullpit for å kunne vise rett lysføring for motor? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
seilfred Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Dersom du satte en slik en i toppen: https://www.nasamarine.com/product/supernova-combi-tri-and-anchor-l-e-d-mastlight/ , og beholdt rød/grønn på pushpit, så var du vel egentlig dekket? Da har du tricolor for seil, rød/grønn på pushpit + hvit rundtlysende (altså anker) for motor, og anker selvfølgelig. Mener dette skulle være et lovlig oppsett på din 32-foter. Om det er det beste skal jeg ikke uttale meg om dog..., og det er vel heller ikke mye vits i å pille ned det gamle. Men, kombi i toppen er uansett fint, og med LED er det jo som sagt veldig strømbesparende når du som mest behøver det, altså ved seil eller ankring. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Jeg har ikke lanterner i baugen, kun i masta. Så vidt jeg vet har det heller ikke vært montert lanterner framme, selv om det er muligheter for det. Så når jeg går for motor bruker jeg tricoloren i toppen av masta og tenner den hvite motorlanterna i tillegg. Denne kommer da under tricoloren, noe merkelig løsning synes jeg, men har snakket med andre som også har likt opplegg, så det virker ikke som det er unikt for min båt. Tricolorlanterna er en kombinert lanterne, så ankerlyset er oppå denne. Ser absolutt den at det kunne ha vært en fordel å ha rød/grønn i baugen ved motorgange mellom holmer og skjær, det er ikke alle som driver og ser opp hele tiden. Så skal ikke se bort fra at det kommer et par lanterner i baugen også etter hvert, men har en hel del andre ting som må prioriteres først, så det får komme senere Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Hej Topplanterna skall sitta minst en meter över sidolanternorna, gäller när man går för motor på segelbåt och motorbåtar. Motorbåt under 12 m Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna. Motorbåt 12-20 m Topplanterna synlig minst 3 sjömil (placerad minst 2,5 m ovan reling och minst 1 m ovan sidolanterna). Sido- samt akterlanternor synliga minst 2 sjömil. De röd/gröna sidoljusen får även föras i en sammansatt lanterna. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Tiger Lily Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 (redigert) Framtia skrev for 3 timer siden: Du trenger vel å beholde lanterner på pullpit for å kunne vise rett lysføring for motor? Det har du jo rett i. Såvidt jeg har skjønt skal hvitt (motor-)lys i masta være minst en meter over rød/grønt, så da sier det seg faktisk selv at jeg bør ha begge deler. Tenkte ikke på det! Takk for tipset! Redigert 1.November.2018 av Tiger Lily (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tiger Lily Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 Ove T: Veldig informativt! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Tiger Lily Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 (redigert) Hakkannen: Det ser ut som at du bør sette på noe mer lys for å være i hht reglene. Syns også det er merkelig hvis hvitt lys er under en tricolor, så da er saken avgjort i alle fall for min del. Føler meg nå i slekt med Ole Brum... det blir begge deler! Redigert 1.November.2018 av Tiger Lily (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Enig, synes også det virker litt rart, men har så langt bare tenkt at «båten kom slik, da er det vel greit». Får montere et par LED-lanterner i baugen til våren, nå i vintermånedene er jeg kun utpå når det er lyst. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 Min båt kom også satt opp slik Hakkanen beskriver. Skjønner ikke hva de har tenkt på, for det er ikke mulig å gå lovlig for motor med den komboen. Har montert på rød/grønn foran samt hvit akter kombinert med den originale topplanternen midt på masta for motorgange og innaskjærs, så er trikoloren i toppen i bruk for seil utaskjærs. Alt er LED, så forskjell i strøm trekk er nesten neglisjerbar. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 (redigert) Det er mange båter som som kun kommer med tricolor i toppen og topplanternen under. Spesielt i utlandet. Jeg spurte en utenlandsk båtbygger om dette for endel år siden og svaret var at båtene seiles jo og kun motor inn og ut av havn. Personlig støtter jeg Fremtia. Min erfaring er helt klart i mastetoppen på havet. Innaskjærs i trange farvann har jeg opplevd at båter tror jeg er lengre borte en jeg virkelig er. Hadde en litt ekkel opplevelse. På min båt hadde jeg først bicolor i baugen og kombinert tricolor og anker oppe. Under motor brukte jeg anker oppe til rundtlysende hvit. Etter overgang til led i masten ble ikke hvit lys der oppe godt nok synes jeg. Til motorbruk er jo led ikke så viktig for strømforbruket. Men jeg setter stor pris på at lanternen i baugen er helt hermetisk lukket og vanntett. Etter bytte til led framme virker den hver gang uten at jeg må fram å gi den et kakk. Bauglanternen har jo noen turer under vann ved kryss utaskjærs! Redigert 3.November.2018 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hulda Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 Sjøveisreglene, regel 20 og utover. Ikke vanskelig å tyde. Internasjonale regler. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 En fordel med både oppe og nede er dersom én slutter å fungere. Ved mastehavari kan det også være kjekt med med reserve på pull/push. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.