pipe
7 hours ago, fjordgrynt said:Og om jeg kjøper et "originalt" ojefilter til min Yamaha hos et merkeverksted, og netaler kansje 299,90 kroner, mens jeg kan få akkurat sammee filteret på Biltema for 59,90
Det er ikke mye som tyder på at den påstanden er riktig.
Har sett en haug med oljefilter tester og det er forskjeller på billige vs dyre oljefilter.
Det som går igjen er at det i dyrere filtrene er by pass ventil med fjær og kule mens de billigste bare har fjærstål.
På ett billig oljefilter i fra kjente produsenter er det mindre areal på selve papirinnsatsen enn på de dyrere filtrene de produserer
Hvorfor er enkelt å forklare for det man trenger ikke stort areal hvis man kjører korte oljeskift intervaler med mineralolje mens man trenger stort areal hvis man kjører lange intervaler som man kan gjøre med syntetisk olje.
Jeg hadde ikke kjøpt oljefilter på BT med longlife oljeintervaler på en diesel motor med mindre det står spesielt på filtret at det er beregnet for det.
Men ja ett BT filter til en påhenger som blir byttet en gang i året er sikkert mere en bra nok til det bruket,