Jump to content

Edit History

nomen

nomen

Stopp gjerne der, jeg tar ikke ditt poeng, og du tar ikke mitt.

 

Jeg har imidlertid vært innom BT en tur og kjøpte meg ett filter som er til min Volvo Penta motor.

 

69,- kroner mot ca 270,- som Volvo sitt koster, er jo rene røverkjøpet.

 

20181105_195509.jpg.1135aca17f3a12f1ef93a99f16a531e1.jpg

 

Gjengene hvor man skrur filteret på, og pakningen imot motorblokka ser lik ut, og ikke noen umiddelbar grunn til at den ene er bedre enn den andre der. Ser heller ikke noe annet på utsiden som skiller de to, så jeg skar opp begge to for inspeksjon.

 

Det første jeg ser på er gummiklaffen som skal hindre oljen fra å renne ut av filteret når motoren stoppes.

 

Den fra Volvo (den hvite) er laget av sillikon, ett materiale som tåler høye temperaturer, og forblir fleksibelt.

 

Den svarte til BT er av en type gummi, og er nok noe billigere enn sillikonen.

 

Legger også merke til at avstanden mellom "lamellene" eller lagene" med filtemedium er mye større på BT sitt filter.

Jeg talte antallet, og Volvo har 89 "lameller" BT har 74, det er altså mindre filtreringsareal på BT filteret.

Det står også på BT filteret at det skal skiftes hvert år, ikke noe om antall kilometer/timers bruk.

Ikke visste jeg at filter hadde holdbarhetsdato.

Kan det være fordi at det har mindre filtrerende areal, at det må skiftes årlig?

 

 

Ellers har begge to overtykksventil i bunnen, den fra BT er noe mindre i diameter og er kun stål mot stål, men Volvo sin ventil er av ett plast materiale. 

 

Ellers er det ikke så mye mer det blotte øye kan avsløre, det som virkelig hadde vært interessant å se er jo tettheten i filtreringsmediumet. Altså hvor hvor små partikler de to filtrene klarer å fange.

 

Det er jo der den virkelige jobben til filteret ligger, og antagelig prisforskjellen i produksjons kosten.

 

Jeg har ikke tilgang til ett mikroskop, men det kan jo hende at noen inne på dette eminente forum har, så hvis noen "føler kallet" ta kontakt på IM, så skal jeg sende en prøve av begge filtermediumene for analyse.

 

Så langt kan jeg bekrefte at det er en kvalitetsforskjell i Volvo sitt favør, om det forsvarer at prisen skal være 200 kroner høyere en BT sitt, får være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Et annet moment som jeg vil tilføye er, at det ligger andre kostnader utover bare det å produsere ett filter/impeller eller hvasomhelst.

design,utvikling og testing samt service og support i ettermarkedet.

Dette er ting Volvo, Yamaha og de andre må bære selv.

 

"De andre" Biltema ol. skal jo bare kopiere det andre allerede har utviklet, deretter skal varen bare settes i hylla av en 16-åring som knapt vet hva han legger i hylla.

 

Det finnes jo mange tråder her inn om hvor dårlig service en får fra diverse verksteder. Er ikke så lett å tjene penger nok til å ansette skikkelige folk, når "alle" skal kjøpe det billigste alltid, bortsett fra når evnene ikke strekker til og man plutselig skal begynne å rope på merkeverkstedet.(obs.dette er en spissformulering)

 

 

 

 

nomen

nomen

Stopp gjerne der, jeg tar ikke ditt poeng, og du tar ikke mitt.

 

Jeg har imidlertid vært innom BT en tur og kjøpte meg ett filter som er til min Volvo Penta motor.

 

69,- kroner mot ca 270,- som Volvo sitt koster, er jo rene røverkjøpet.

 

20181105_195509.jpg.1135aca17f3a12f1ef93a99f16a531e1.jpg

 

Gjengene hvor man skrur filteret på, og pakningen imot motorblokka ser lik ut, og ikke noen umiddelbar grunn til at den ene er bedre enn den andre der. Ser heller ikke noe annet på utsiden som skiller de to, så jeg skar opp begge to for inspeksjon.

 

Det første jeg ser på er gummiklaffen som skal hindre oljen fra å renne ut av filteret når motoren stoppes.

 

Den fra Volvo (den hvite) er laget av sillikon, ett materiale som tåler høye temperaturer, og forblir fleksibelt.

 

Den svarte til BT er av en type gummi, og er nok noe billigere enn sillikonen.

 

Legger også merke til at avstanden mellom "lamellene" eller lagene" med filtemedium er mye større på BT sitt filter.

Jeg talte antallet, og Volvo har 89 "lameller" BT har 74, det er altså mindre filtreringsareal på BT filteret.

 

Ellers har begge to overtykksventil i bunnen, den fra BT er noe mindre i diameter og er kun stål mot stål, men Volvo sin ventil er av ett plast materiale. 

 

Ellers er det ikke så mye mer det blotte øye kan avsløre, det som virkelig hadde vært interessant å se er jo tettheten i filtreringsmediumet. Altså hvor hvor små partikler de to filtrene klarer å fange.

 

Det er jo der den virkelige jobben til filteret ligger, og antagelig prisforskjellen i produksjons kosten.

 

Jeg har ikke tilgang til ett mikroskop, men det kan jo hende at noen inne på dette eminente forum har, så hvis noen "føler kallet" ta kontakt på IM, så skal jeg sende en prøve av begge filtermediumene for analyse.

 

Så langt kan jeg bekrefte at det er en kvalitetsforskjell i Volvo sitt favør, om det forsvarer at prisen skal være 200 kroner høyere en BT sitt, får være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Et annet moment som jeg vil tilføye er, at det ligger andre kostnader utover bare det å produsere ett filter/impeller eller hvasomhelst.

design,utvikling og testing samt service og support i ettermarkedet.

Dette er ting Volvo, Yamaha og de andre må bære selv.

 

"De andre" Biltema ol. skal jo bare kopiere det andre allerede har utviklet, deretter skal varen bare settes i hylla av en 16-åring som knapt vet hva han legger i hylla.

 

Det finnes jo mange tråder her inn om hvor dårlig service en får fra diverse verksteder. Er ikke så lett å tjene penger nok til å ansette skikkelige folk, når "alle" skal kjøpe det billigste alltid, bortsett fra når evnene ikke strekker til og man plutselig skal begynne å rope på merkeverkstedet.(obs.dette er en spissformulering)

 

 

 

 



×
×
  • Create New...