Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

pipe skrev 1 time siden:

Prisforskjellen mellom en av byens bildelebutikker og BT er lav i kroner og øre selv om prisforskjell i prosent er stor.

Jeg har en kompis som driver i motorbransjen. Han bruker konsekvent motorprodusentens originaldeler/gjeldende delenummer. Rett og slett for at han ikke ser det som sin oppgave å forske i produktene, og han ønsker ikke å komme i reklamasjonskrangel ved bruk av uoriginale deler. Så han har en forretningsmessig tilnærming. Og de som ikke har råd til å betale for sakene, får heller gå et annet sted. Sånn er det, og jeg er helt enig i den tilnærmingen.

På den andre siden. Når jeg kjøper et Fleetguard oljefilter til min GM, så betaler jeg rundt 85 kroner hos importør Lekang Filter. Jeg har kvittering på at jeg har kjøpt original Volvo oljefilter til samme GM og betalt 370 kroner, for en del år tilbake. Nå vet jeg også at Fleetguard leverer samme filter som jeg kjøpte hos Lekang som originalfilter til motorprodusent. Så jeg får altså 4,35 Fleetguard for ett Volvo. Eller en prisøkning på 435 %. Det er mange prosenter det, for samme produktet. Men nå er det ikke alle som har sittet på 'begge sider av bordet' slik jeg har gjort, opp gjennom årene.

Så er du usikker, betal gjerne firegangen for å sove godt om natta. Underspyling eller andre finurligheter. GM'en om bord i Hulda er fri for finurligheter, så her kjører det meste. Akkurat nå kjører motoren min på Purlator PH1218, levert at Aarnes AS, som leverer deler til amerikanske biler og ditto motorer. Om dette er et bra filter, vet jeg ikke. Men etter en pris på 56 kroner stykket, så er det sikkert bare noe dritt. Det jeg vet er at det kommer til å bli skiftet september 2019. For da har motoren sannsynligvis gått 100 timer siden forrige gang. Jeg så en Youtube for noen år siden der en eller annen gjorde en utvidet vurdering slik som @nomen. Noen av filtrene kom dårlig ut. Det gjalt blant annet oppbygging, liming kontra valsing av innfestinger, filtreringsareal etc. etc. Og det var noen filtre av kjente amerikanske navn som kom dårlig ut. Det var en amerikansk test av amerikanske filtere. Men jeg husker ikke navnene. Kan sikkert søkes opp av spesielt interesserte. Neste gang kommer jeg vel til å kjøpe hos Lekang, rett og slett fordi de ligger 10 minutter unna der jeg bor.

Hulda

Hulda

pipe skrev 1 time siden:

Prisforskjellen mellom en av byens bildelebutikker og BT er lav i kroner og øre selv om prisforskjell i prosent er stor.

Jeg har en kompis som driver i motorbransjen. Han bruker konsekvent motorprodusentens originaldeler/gjeldende delenummer. Rett og slett for at han ikke ser det som sin oppgave å forske i produktene, og han ønsker ikke å komme i reklamasjonskrangel ved bruk av uoriginale deler. Så han har en forretningsmessig tilnærming. Og de som ikke har råd til å betale for sakene, får heller gå et annet sted. Sånn er det, og jeg er helt enig i den tilnærmingen.

På den andre siden. Når jeg kjøper et Fleetguard oljefilter til min GM, så betaler jeg rundt 85 kroner hos importør Lekang Filter. Jeg har kvittering på at jeg har kjøpt original Volvo oljefilter til samme GM og betalt 370 kroner, for en del år tilbake. Nå vet jeg også at Fleetguard leverer samme filter som jeg kjøpte hos Lekang som originalfilter til motorprodusent. Så jeg får altså 4,35 Fleetguard for ett Volvo. Eller en prisøkning på 435 %. Det er mange prosenter det, for samme produktet. Men nå er det ikke alle som har sittet på 'begge sider av bordet' slik jeg har gjort, opp gjennom årene.

Så er du usikker, betal gjerne firegangen for å sove godt om natta. Underspyling eller andre finurligheter. GM'en om bord i Hulda er fri for finurligheter, så her kjører det meste. Akkurat nå kjører motoren min på Purlator PH1218, levert at Aarnes AS, som leverer deler til amerikanske biler og ditto motorer. Om dette er et bra filter, vet jeg ikke. Det jeg vet er at det kommer til å bli skiftet september 2019. For da har motoren sannsynligvis gått 100 timer siden forrige gang.

• Create New...