Jump to content

Edit History

nomen

nomen

fjordgrynt skrev On 10.11.2018 at 6.19:

Ja. Og så er det inkompetansen man ofte møter hos "merkeverkstedene" - ofte har de ikke peiling på hva de holder på med - de har ofte null teknisk kompetanse - det hander bare om å pushe overprisede "originaldeler" og å betale 1300 kroner timen for å se ufaglærte mekanikere drikke kaffe i minst halvparten av de tiden.

Jasså, så de er inkompetente alle sammen? Rart at de som er så flinke ikke går inn å lærer de opp da.

 

Og er det slik at når arbeidsgiveren din fakturerer kunden 1300,- kroner timen, så mister de ansatte retten til å ta pauser iløpet av arbeidsdagen. Jeg har flere bekjente som jobber som mekanikere både på merkeverksted og hos andre, de tar seg en pause innimellom, men ikke halve dagen. du burde finne deg ett annet verksted, det du har erfaring fra virker som dårlige greier.

 

 

Mouche skrev On 10.11.2018 at 7.16:

På mandagskal vi hente vår lille Mitsubishi etter å ha reklamert på samme problem på bilen hos Motor Forum i Drammen for tredje gang på et par måneder! Merkeverksted og originale deler (hva enn det betyr) hele veien her. De klarte også å ødelegge originalnøkkelen på bilen så jeg måtte dit med reservenøkkelen så de kunne få laget en ny. Bare surr og tull hele veien både med informasjon og kunnskap, dessverre, men prisene er høye da, det skal de ha. Ingen beklagelse å få eller noen form for plaster på såret, skylder på ferieavvikling og nyansatte. Skal jeg også ta en historie om Møller og bil?

Så mekanikere på ett merkeverksted er "guder" som bare løser alle feil umiddelbart?

 

De som har slike forventninger viser at de har absolutt ingen peiling på hva det vil si å reparere og feilsøke på en moderne bil, og bør dermed heller ikke komme med anklager som "inkompetent" el.

En annen "myte" er at disse som jobber på slike merkeverksteder er overmennesker som aldri gjør feil, og hvis de gjør en feil, skal de behandle kunden som "en spesiell" person med masse beklagelser, gjerne ispedd økonomisk kompensasjon.

Mon tro hva verkstedprisene hadde vært hvis de skulle finansiert et slik "plaster på såret" til alle som følte seg urettmessig behandlet.

 

Når det gjelder den "skyhøye" timeprisen, har du/dere noen gang reflektert over hva den skal dekke inn?

 

Jeg kan komme med noen eksempler:

 

Lokaler, importøren har gjerne en minste standard på hvor, og hvordan lokalene skal være. De skal ha flotte fasader og gunstig beliggenhet.Dette koster penger.

Mine observasjoner av såkalte billigkjeder, er at de ofte er i mer bortgjemte og gamle lokaler.

 

Hos merkeforhandlere ser man gjerne at alle går i likt arbeidstøy, merket med log,navn ol. Det er gjerne krav fra Importøren at dette skal kjøpes via de.

"De andre " verkstedene kjører ofte en noe mer enkel stil, de ansatte har i bestefall samme genser, om noe er likt.

 

Merkeverkstedene skal også dekke inn kostnadene ved å få biler ut i markedet, dvs. salg, de skal tilby teknisk support til hjemmemekkere og ikke minst "billig verkstedene". De må dekke inn "goodwill" og reklamsjonssaker, tro det eller ei, men mange ting som det blir reklamert på dekkes ikke videre av fabrikanten. Verkstedene eller importøren dekker det selv for å tekke kunden og sitt rykte.

 

Merkeverkstedene må også fikse alt som måtte skje med bilen, mens "billig kjedene" kan ta seg av det som gir mest penger i kassa.

 

Det er lett å drive billig butikk når du får inn en bil, skiftet bremseklosser, eksospotte og frontrute. Så sier du til kunden:"Øhh...vi fikset bremsene og potta di, ruta har vi også skiftet, men du må til merkeverksted for å kalibrere sensorene og kameraene i ruta, og den varsellampa som du sier dukker opp innimellom kan jo de se på da."

 

De har nemlig sjelden tilgang til rette utstyret for å gjøre dette da dette er svindyrt. F.eks. en lisens til slikt originalt feilsøkingsverktøy koster ca 40 000,- i året..du må ha en stk pr. mekaniker.

 

Dette er noen av kostnadene som skal dekkes inn bl.a via timeprisen på verkstedene. (noen ting er satt på spissen, og avvik kan forekomme)

 

Etter hva jeg kan se så er ikke disse  billig kjedene noen "non profit" virksomheter, som kun skal være greie med kundene sine.

Det sitter "blå russ" på toppen der også, naturligvis med ett mål for øyet, tjene penger!

nomen

nomen

fjordgrynt skrev On 10.11.2018 at 6.19:

Ja. Og så er det inkompetansen man ofte møter hos "merkeverkstedene" - ofte har de ikke peiling på hva de holder på med - de har ofte null teknisk kompetanse - det hander bare om å pushe overprisede "originaldeler" og å betale 1300 kroner timen for å se ufaglærte mekanikere drikke kaffe i minst halvparten av de tiden.

Jasså, så de er inkompetente alle sammen? Rart at de som er så flinke ikke går inn å lærer de opp da.

 

Og er det slik at når arbeidsgiveren din fakturerer kunden 1300,- kroner timen, så mister de ansatte retten til å ta pauser iløpet av arbeidsdagen. Jeg har flere bekjente som jobber som mekanikere både på merkeverksted og hos andre, de tar seg en pause innimellom, men ikke halve dagen. du burde finne deg ett annet verksted, det du har erfaring fra virker som dårlige greier.

 

 

Mouche skrev On 10.11.2018 at 7.16:

På mandagskal vi hente vår lille Mitsubishi etter å ha reklamert på samme problem på bilen hos Motor Forum i Drammen for tredje gang på et par måneder! Merkeverksted og originale deler (hva enn det betyr) hele veien her. De klarte også å ødelegge originalnøkkelen på bilen så jeg måtte dit med reservenøkkelen så de kunne få laget en ny. Bare surr og tull hele veien både med informasjon og kunnskap, dessverre, men prisene er høye da, det skal de ha. Ingen beklagelse å få eller noen form for plaster på såret, skylder på ferieavvikling og nyansatte. Skal jeg også ta en historie om Møller og bil?

Så mekanikere på ett merkeverksted er "guder" som bare løser alle feil umiddelbart?

 

De som har slike forventninger viser at de har absolutt ingen peiling på hva det vil si å reparere og feilsøke på en moderne bil, og bør dermed heller ikke komme med anklager som "inkompetent" el.

En annen "myte" er at disse som jobber på slike merkeverksteder er overmennesker som aldri gjør feil, og hvis de gjør en feil, skal de behandle kunden som "en spesiell" person med masse beklagelser, gjerne ispedd økonomisk kompensasjon.

Mon tro hva verkstedprisene hadde vært hvis de skulle finansiert et slik "plaster på såret" til alle som følte seg urettmessig behandlet.

 

Når det gjelder den "skyhøye" timeprisen, har du/dere noen gang reflektert over hva den skal dekke inn?

 

Jeg kan komme med noen eksempler:

 

Lokaler, importøren har gjerne en minste standard på hvor, og hvordan lokalene skal være. De skal ha flotte fasader og gunstig beliggenhet.Dette koster penger.

Mine observasjoner av såkalte billigkjeder, er at de ofte er i mer bortgjemte og gamle lokaler.

 

Hos merkeforhandlere ser man gjerne at alle går i likt arbeidstøy, merket med log,navn ol. Det er gjerne krav fra Importøren at dette skal kjøpes via de.

"De andre " verkstedene kjører ofte en noe mer enkel stil, de ansatte har i bestefall samme genser, om noe er likt.

 

Merkeverkstedene skal også dekke inn kostnadene ved å få biler ut i markedet, dvs. salg, de skal tilby teknisk support til hjemmemekkere og ikke minst "billig merkene". De må dekke inn "goodwill" og reklamsjonssaker, tro det eller ei, men mange ting som det blir reklamert på dekkes ikke videre av fabrikanten. Verkstedene eller importøren dekker det selv for å tekke kunden og sitt rykte.

 

Merkeverkstedene må også fikse alt som måtte skje med bilen, mens "billig kjedene" kan ta seg av det som gir mest penger i kassa.

 

Det er lett å drive billig butikk når du får inn en bil, skiftet bremseklosser, eksospotte og frontrute. Så sier du til kunden:"Øhh...vi fikset bremsene og potta di, ruta har vi også skiftet, men du må til merkeverksted for å kalibrere sensorene og kameraene i ruta, og den varsellampa som du sier dukker opp innimellom kan jo de se på da."

 

De har nemlig sjelden tilgang til rette utstyret for å gjøre dette da dette er svindyrt. F.eks. en lisens til slit originalt feilsøkingsverktøy koster ca 40 000,- i året..du må ha en stk pr. mekaniker.

 

Dette er noen av kostnadene som skal dekkes inn bl.a via timeprisen på verkstedene. (noen ting er satt på spissen, og avvik kan forekomme)

 

Etter hva jeg kan se så er ikke disse  billig kjedene noen "non profit" virksomheter, som kun skal være greie med kundene sine.

Det sitter "blå russ" på toppen der også, naturligvis med ett mål for øyet, tjene penger!



×
×
  • Create New...