Jump to content

Luktet svidd i båten , Maeco dd8l

primusmotor

Recommended Posts

Kom i båten i forgårs og det luktet svidd lang vei, viser seg da at det er avfukteren Maeco DD8L som var synderen, luktet rett og slett ut som det hadde vært kraftig røyk utvikling.
Lukten er fortsatt kraftig i båten, avfukteren står på trappen og stinker, er helt død, har noen vært borti dette problemet?
Er det noe og reparere på eller bare kaste?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

En ting jeg ikke skjønner som elektriker er hvordan folk kan la elektriske komponenter som f.eks avfuktere, batteriladere, vaskemaskiner, tørketromler, varmeovner stå på uten tilsyn døgn etter døgn i båt og i hjemmet om natten når man sover. Alt som plugges i en stikkontakt som er forbruker elektronikk kan ta fyr og som f.eks i båter har man ikke brannskiller mellom båtene som man har i hus og leiligheter så konsekvensene blir ekstra store. Synes folk som lar elektriske forbruksvarer stå påslått uten tilsyn skulle fått reduksjon i forsikringen om ting går galt og begynner og brenne.

MorganX skrev for 2 timer siden:

En ting jeg ikke skjønner som elektriker er hvordan folk kan la elektriske komponenter som f.eks avfuktere, batteriladere, vaskemaskiner, tørketromler, varmeovner stå på uten tilsyn døgn etter døgn i båt og i hjemmet om natten når man sover. Alt som plugges i en stikkontakt som er forbruker elektronikk kan ta fyr og som f.eks i båter har man ikke brannskiller mellom båtene som man har i hus og leiligheter så konsekvensene blir ekstra store. Synes folk som lar elektriske forbruksvarer stå påslått uten tilsyn skulle fått reduksjon i forsikringen om ting går galt og begynner og brenne.

Hvor mange slår av panelovner om natta hjemme? Ellers så er jeg ikke uenig i at man bør begrense bruken av vaskemaskiner og tørketromler når man ikke har det under oppsyn, men det er umulig å gjøre alt strømmøst når man ikke er tilstede. Og hevde at det burde gi avkortning på forsikring er vel litt drøyt.

Og hva med batterieliminatoren som gir strøm til Verisure boligalarmen , skal jeg trekke den ut når vi sover eller ikke er hjemme når vi virkelig trenger alarmen?

Nei, noe elektrisk/elektronisk må en nok stole på at fungerer uten at det går til helvete når en ikke sitter og ser på det MorganX.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skjønner hva deres mener, men greit å minimere forbruk til ett minimum når man ikke er tilstede i hus og leilighet... og om natten har de fleste røykvarsler når man ligger å sover som en trygghet og i ett hus eller i en leilighet er det brannskiller... men i en båthavn er det ikke det og begynner det å brenne kan det fort gå med mange båter og verdier for flere titalls millioner kroner. Der står jo batteriladere og avfuktere og varmeelementer på i ukesvis/månedsvis uten tilsyn og det er ikke heldig.

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Kjøp ny (Sandstrøm) på Elkjøp, koster et par tusen. 

Har hatt Sandstrømoriginalen i mange år og ikke opplevd eller hørt noen problemer med de. Meaco derimot.. 

Nå forhandler nærmeste Elkjøp også Meaco, så det er da vel riktig adresse både for retur og ny?

Hvor har du sett at det er så mye feil på Meaco?

MorganX skrev 40 minutter siden:

Der står jo batteriladere og avfuktere og varmeelementer på i ukesvis/månedsvis uten tilsyn og det er ikke heldig.

Hjelper det at en stikker innom båten og sjekker hver 4. dag? Det hjelper neppe om det tok fyr og brant for 2 dager siden.

Alle har ikke båten i hagen med kontinuerlig kontroll. Jeg har 6mil hver vei til båten med bompenger og bensinutgifter. Jeg satser på et ryddig elektrisk opplegg med kvalitetsprodukter og tar vel utgiftene hver 14. dag.

Og ja, jeg har elektro/elektronikkutdannelse og vet at ting kan svikte (som det gjerne gjør før eller siden), - for elektronikk er det nok at 1 bit data lager krøll.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Tom Rør skrev 35 minutter siden:

Hvor har du sett at det er så mye feil på Meaco?

Her inne er den en gjenganger, og på div båtgrupper på FB. Er usikker på om jeg har lest om feil på Sandstrømen i det hele tatt, til tross for at Elkjøp osv har pumpet ut store mengder av de over veldig mange år nå. 

Men greit, kan jo være tilfeldig.... Burde jo være motsatt i følge Meaco har de jo "kvalitetskomponenter" eller noe i den dur ifht den identiske Sandstrømen. 

Guest Avmønstret#
Tom Rør skrev 1 time siden:

Jeg er aktiv på samtlige båtsider på fb, og jeg kan ikke erindre at Meaco har blitt nevnt ofte ifbm. feil.

Importør er veldig imøtekommende ved evt. feil, så trådstarter bør ta kontakt med disse så fort som mulig.

Seilere på FB var det nettopp en med stopp og blinkende lys på sin Meaco, og da heiv det seg på 2-3 til som har opplevd samme feil. Og om du søker her vs Sandstrøm. Og jeg mener da "ofte" ifht Sandstrøm, som jeg ikke har sett nevnt pga feil. 

Elkjøp forhandler Meaco nå, eller må en via egen importør?

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

Seilere på FB var det nettopp en med stopp og blinkende lys på sin Meaco, og da heiv det seg på 2-3 til som har opplevd samme feil. Og om du søker her vs Sandstrøm. Og jeg mener da "ofte" ifht Sandstrøm, som jeg ikke har sett nevnt pga feil. 

Det er mulig at Elkjøp paralellimporterer, men det vet jeg ikke.

Guest Avmønstret#
Tom Rør skrev 3 minutter siden:

Det er mulig at Elkjøp paralellimporterer, men det vet jeg ikke.

Elkjøp fører 4 ulike Meaco modeller pluss filtre osv. Men nå selges vel Meaco overalt mer eller mindre og hvordan de importeres aner jeg ikke... men forhandler tar vel ansvar som de skal må en tro. 

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Og hva med batterieliminatoren som gir strøm til Verisure boligalarmen , skal jeg trekke den ut når vi sover eller ikke er hjemme når vi virkelig trenger alarmen?

Nei, noe elektrisk/elektronisk må en nok stole på at fungerer uten at det går til helvete når en ikke sitter og ser på det MorganX.

Ja Lars, synes du skal slå av alt du har. Også vekkerklokken :giggle:

Min far var sjef i elektrisitetstilsynet, så min barndom var full av formaninger om man ikke skulle forlate noe utstyr med strøm tilkoblet. Selv er jeg noe mer avslappet, har vel en del apparater jeg føler er trygt å dra i fra med strømmen på (kjøleskap, fryser, garasjeportåpner, bredbåndsruter, panelovenr, radio og TV og slik). Så er det en del ting jeg helt klart unngår å la stå på uten en viss grad av tilsyn (varmeovner med elektrisk vifte, tørketrommel, vaskemaskin, varmluftspistoler, miksmaster...). Og så er det noen ting som jeg helt klart innser er forbundet med en liten risiko, men alikevel mener er innafor (og i hvertfall fristende) å ha på selv om jeg ikke er tilstede. Her kommer slikt som batterilader og luftavfukter. Kan ikke skjønne at det er rimelig å hevde at man er grovt uaktsom og bør få reduksjon i forsikringsutbetaling om en batterilader eller luftavfukter skulle ta fyr om de står på uten tilsyn?  Men det er klart at dersom det kommer mange indikasjoner på at luftavfuktere er potensielle brannkilder skal jeg ta en ny vurdering :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Pinkvin skrev On 4.11.2018 at 22.15:

Feil og blinkende lys:

Jeg har også en sånn Meaco. I min manual står det at blinkende lys ikke er en feil. Det er bare en vintermodus. Kan det være noen misforståelser som er ute og går her??

Reklamasjon og retur:

Hvis man skal reklamere på et produkt så skal man vel ta den tilbake der man kjøpte den? Jeg vet ikke hva de sier på Elkjøp om man reklamerer på et produkt kjøpt hos Power eller en båtbutikk. Men du kan jo gjøre et forsøk...

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 2 år senere...
Guest Avmønstret# skrev On 4.11.2018 at 16.32:

Her inne er den en gjenganger, og på div båtgrupper på FB. Er usikker på om jeg har lest om feil på Sandstrømen i det hele tatt, til tross for at Elkjøp osv har pumpet ut store mengder av de over veldig mange år nå. 

Men greit, kan jo være tilfeldig.... Burde jo være motsatt i følge Meaco har de jo "kvalitetskomponenter" eller noe i den dur ifht den identiske Sandstrømen. 

Kjøpte Sandstrøm i 2014, den tok kvelden i 2017. Idag tok den jeg fikk i erstatning kvelden.

Her en tråd om reparasjon av Meaco avfukter som antagelig deler det meste av teknikken/elektronikken:

https://forums.ybw.com/index.php?threads/£0-43-fix-for-meaco-dd8l-dehumidifier.443173/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...