Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Min far var sjef i elektrisitetstilsynet, så min barndom var full av formaninger om man ikke skulle forlate noe utstyr med strøm tilkoblet. Selv er jeg noe mer avslappet, har vel en del apparater jeg føler er trygt å dra i fra med strømmen på (kjøleskap, fryser, garasjeportåpner, bredbåndsruter, panelovenr, radio og TV og slik). Så er det en del ting jeg helt klart unngår å la stå på uten en viss grad av tilsyn (varmeovner med elektrisk vifte, tørketrommel, vaskemaskin, varmluftspistoler, miksmaster...). Og så er det noen ting som jeg helt klart innser er forbundet med en liten risiko, men alikevel mener er innafor (og i hvertfall fristende) å ha på selv om jeg ikke er tilstede. Her kommer slikt som batterilader og luftavfukter. Kan ikke skjønne at det er rimelig å hevde at man er grovt uaktsom og bør få reduksjon i forsikringsutbetaling om en batterilader eller luftavfukter skulle ta fyr om de står på uten tilsyn?  Men det er klart at dersom det kommer mange indikasjoner på at luftavfuktere er potensielle brannkilder skal jeg ta en ny vurdering :-)

Framtia

Framtia

Min far var sjef i elektrisitetstilsynet, så min barndom var full av formaninger om man ikke skulle forlate noe utstyr med strøm tilkoblet. Selv er jeg noe mer avslappet, har vel en del apparater jeg føler er trygt å dra i fra med strømmen på (kjøleskap, fryser, garasjeportåpner, bredbåndsruter, panelovenr, radio og TV og slik). Så er det en del ting jeg helt klart unngår å la stå på uten en viss grad av tilsyn (varmeovner med elektrisk vifte, tørketrommel, vaskemaskin, varmluftspistoler, miksmaster...). Og så er det noen ting som jeg helt klart innser er forbundet med en liten risiko, men alikevel mener er innafor (og i hvertfall fristende) å ha på selv om jeg ikke er tilstede. Her kommer slikt som batterilader og luftavfukter. Kan ikke skjønne at det er rimelig å hevde at man er grovt uaktsom og bør få reduksjon i forsikringsutbetaling om en batterilader eller luftavfukter skulle ta fyr om de står på uten tilsyn?  

• Create New...