Ttor Startet 3.November.2018 Link til dette innlegget Startet 3.November.2018 Den gamle septiktanken har gjort jobben. Har tettet noen huller etter eiring rundt flenser og lokk på toppen, men blir ikke kvitt lukten helt. Slangene er byttet, og det hjalp noe. Ganske sikker på at det pipler noe ut av tanken. Den er fra 1985. Som bildet viser, er den mye større enn åpningen i dørken. Den går ca 30 cm inn under dørkplaten ved siden av. Platen kan ikke tas opp. Den er også under et skott i byssen. Ser bare mulighet for å skjære den i stykker. Tanken står nå halvfull i eddikvann, og jeg håper å få ut det verste først. Noen som har gjort noe tilsvarende på rustfri tank? Vinkelsliper vil jeg helst unngå, pga gnister. Rustfritt er også svært hardt, og vil spise opp sagblader? Den sitter også helt inntil glassfiberen på to av sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Sjølvsagt ekstra arbeid å ta ut meir innredning og fjerne meir av gulvet, men då får du vel også ny tank lettare ned ? Ellers ville eg sjekka i vennekretsen om nokon har ein nibbler, kanskje du kan klare å kutte litt med det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MorganX Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 (redigert) Her ville jeg tatt ut innredningen.. Om du skal bruke vinkelsliper så må du dekke til innredningen ganske godt for at det ikke skal bli svimerker eller at det tar fyr av gnistene. Du skal vel også ha i ny septikktank og da må du ut med inredningen uansett. Redigert 3.November.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Det er ikke sikkert jeg skal ha ny tank på samme plassen. Da må jeg i tilfelle støpe en selv, eller få noen til å sveise. Har en plass ca en meter lengre bak, i maskinrommet. Der kan jeg sette inn en standard 137 liter tank. Nibbler var ikke dumt. Får leite litt rundt på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Bajonettsag med fin-tagget blad for stål? En slik får du for noen hundrelapper, så slipper du gnister og slikt... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Lage et passe stort hull i toppen, legge glassfiber innvendig og legge på et lokk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Sett på vakuum slik at tanken trekker seg sammen så blir det enklere å kutte på skrogsiden mm. Kan hende det holder med en god støvsuger. Skal lite til for å trekke sammen en firkantet tank. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Rustfritt er ikke 'hardt', det er 'mykt og seigt'. Går greit å sage. Greit med vinkelsliper, bare å dekke til litt. Brann er en overdreven risiko, men er til stede. Nibling tror jeg blir særs slitsomt. Jeg ville fleska til med vikelsliper m/tynne skiver og bajonettsag. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Forstår ikke helt hvordan du skal få på plass ny tank i ca. samme størrelse hvis du bare skjære den gamle i biter for å få den ut. Må demonter en del av dørken uansett. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ttor Svart 4.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Hadde selvfølgelig vert best å demontere dørken. Får jeg det til, kan jeg vurdere å få laget en tank som passer i det gamle hullet. Grunnen til at jeg vil sette ny tank i motorrommet er for å minimere sjansene for lukt. Mulig det ikke vil være et problem med ny tank uansett... Ser det er noen som lager tank i glassfiber selv. Hvordan er disse med tanke på lukt? Problemet med tilkomst er at dørkplatene er skrudd fast i bjelkene. Deretter er det limt teakstaver over dette. Ser ingen skruer, og det sitter helt fast. Bjelkene må kappes, da de går i hele båtens bredde. Men det er vel egentlig en smal sak å få på plass igjen. Jeg får ta en runde med meg selv. Jeg er tross alt snekker, og ikke metallarbeider. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Vist du vil montere ny tank i motorrommet så hadde jeg bare skåret et stort hull i toppen på denne så du kan vaske den sikkelig invendig for og være sikker på at allt som kan lukte er fjernet og bare la resten stå igjen. Du trenger jo ikke fjerne den vist du ikke planlegger og bruke hullet til noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Takker for innspill så langt. Tviler på at jeg får den så rein at jeg ønsker å ha noen rester av den igjen ombord. Har du original dørk i byssen @Bonita I? Noen ide om hvordan dørkplatene er festet? Eventuelt om det er flere plater. Jeg har teakstaver limt på hele dørken, og det virker som platen under er skrudd fast. Det var vel originalt kryssfiner med teppe her. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Er du sikker på at de 2 dragerne som går over tanken ikke bare er skrudd i de loddrette støttebenene og at de bare kan skrus ut? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 (redigert) 32 minutes ago, MorganX said: Er du sikker på at de 2 dragerne som går over tanken ikke bare er skrudd i de loddrette støttebenene og at de bare kan skrus ut? Det ser dessverre ut til å være motsatt. Dragerne går under dørken på badet på ene siden og byssen på endre. De loddrette er bare noen klossen som kiler tanken fast. Men du er inne på noe her. Jeg kan forsøke å fjerne klossene først. Det kan jo være at tanken da kan vippes opp uten å fjerne dørken ved siden av. Redigert 4.November.2018 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Ttor skrev 35 minutter siden: Takker for innspill så langt. Tviler på at jeg får den så rein at jeg ønsker å ha noen rester av den igjen ombord. Har du original dørk i byssen @Bonita I? Noen ide om hvordan dørkplatene er festet? Eventuelt om det er flere plater. Jeg har teakstaver limt på hele dørken, og det virker som platen under er skrudd fast. Det var vel originalt kryssfiner med teppe her. Hos meg ligger orginaldørken (kryssfiner) som er skrudd til dragerne under med noen kraftige treskruer i messing? I allefall helt håpløst å få skrudd løs. Dørken hos meg går også inn under ovnen. Tror ikke det er en enkel måte å få av slik at du klarer å bevare eksisterende dørk... Hos meg ville jeg ikke klart å vippe ut tanken om jeg skar av bjelkene - men det kan jo være litt anderledes hos deg - så verdt et forsøk kanskje. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
MorganX Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Det ser ihvertafall ut som du kan løsne de 2 bjelkene som ligger over tanken i endene mot døren foran deg... Fjern ihvertfall de små klossene. Hva er det som ligger under gulvet på langs som bena dine står på Er det en langsgående avstiver? Kan det være mulig å løsne bjelkene under der sånn at du får fjernet de 2 bjelkene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 fjordgrynt skrev 20 minutter siden: Mange gode råd her, men jeg ville nå uansett tømt den for jeg begynte å slipe og skjære i den. Det er kanskje det beste rådet ... Nei, det ville jeg ikke gjort. Godt med litt kjøling av arbeidsstedet. Og frisk sprut fra kutteskiven. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 19 minutes ago, MorganX said: Hva er det som ligger under gulvet på langs som bena dine står på Er redd det bare er noen langsgående bord som er felt ned i bjelkene. Både der og langs skottet mot badet på motsatt side. Dørken på badet er helstøpt i glassfiber, så der kommer jeg ikke ned for å løse noe heller. Bjelkene tverrskips går helt ut i skroget på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 1 minute ago, Hulda said: 24 minutes ago, fjordgrynt said: Mange gode råd her, men jeg ville nå uansett tømt den for jeg begynte å slipe og skjære i den. Det er kanskje det beste rådet ... Nei, det ville jeg ikke gjort. Godt med litt kjøling av arbeidsstedet. Og frisk sprut fra kutteskiven Kjenner at jeg ikke vil snakke om dette i det hele tatt. Hadde det vært bare jeg som hadde brukt den siden ny, så hadde det kanskje ikke vært så gale... Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Jeg hadde en gammel ståltank som ikke luktet bra i båten. Lot den stå i dagesvis med alle remedier som tenkes kan. Tok den ut, la den i bekken slik at det rant vann gjennom i et helt år. Det lukta fortsatt av den. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Helvete for en meddelelsestrang Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Tank i motorrommet -jevnlig oppvarming til de temperaturer som blir etter at motoren er skrudd av; hvordan virker det på kompostering og lukt? Det spiller kanskje ikke noen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Tror tank i motorrommet går greit. Mange båter som har tanken der. F.eks Grand Banks. Tanken er vel stort sett nesten tom når maskinene er varme. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Kan du kanskje klare og skjære istykker tanken med en plasmaskjærer? Eller vil det sprute for mye slag/glød? Mulig du kan dempe varmen med sprutflaske med vann Går jæævlig fort med plasmaskjærer tipper den er ute etter 10 - 20 min Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 (redigert) Hulda skrev On 4.11.2018 at 9.43: Rustfritt er ikke 'hardt', det er 'mykt og seigt'. Går greit å sage. Greit med vinkelsliper, bare å dekke til litt. Brann er en overdreven risiko, men er til stede. Nibling tror jeg blir særs slitsomt. Jeg ville fleska til med vikelsliper m/tynne skiver og bajonettsag. Samme her, men med ei Feinsag i tillegg, så skulle du være godt utstyrt og kommer til over alt. Redigert 5.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.