Jump to content

Gammel rustfri septiktank SKAL ut. Hvordan skjære den ut?

Ttor

Recommended Posts

Den gamle septiktanken har gjort jobben. Har tettet noen huller etter eiring rundt flenser og lokk på toppen, men blir ikke kvitt lukten helt. Slangene er byttet, og det hjalp noe. Ganske sikker på at det pipler noe ut av tanken. Den er fra 1985.

Som bildet viser, er den mye større enn åpningen i dørken. Den går ca 30 cm inn under dørkplaten ved siden av. Platen kan ikke tas opp.  Den er også under et skott i byssen. Ser bare mulighet for å skjære den i stykker. Tanken står nå halvfull i eddikvann, og jeg håper å få ut det verste først.

Noen som har gjort noe tilsvarende på rustfri tank? Vinkelsliper vil jeg helst unngå, pga gnister. Rustfritt er også svært hardt, og vil spise opp sagblader? Den sitter også helt inntil glassfiberen  på to av sidene.

IMG_20181103_141021139_HDR.jpg.cd0bdd0ef786fc7ef2963881c02de1b2.jpg

Hadde selvfølgelig vert best å demontere dørken. Får jeg det til, kan jeg vurdere å få laget en tank som passer i det gamle hullet. Grunnen til at jeg vil sette ny tank i motorrommet er for å minimere sjansene for lukt. Mulig det ikke vil være et problem med ny tank uansett...

Ser det er noen som lager tank i glassfiber selv. Hvordan er disse med tanke på lukt?

Problemet med tilkomst er at dørkplatene er skrudd fast i bjelkene. Deretter er det limt teakstaver over dette. Ser ingen skruer, og det sitter helt fast. Bjelkene må kappes, da de går i hele båtens bredde. Men det er vel egentlig en smal sak å få på plass igjen. 

Jeg får ta en runde med meg selv. Jeg er tross alt snekker, og ikke metallarbeider.

Takker for innspill så langt. Tviler på at jeg får den så rein at jeg ønsker å ha noen rester av den igjen ombord. 

Har du original dørk i byssen @Bonita I? Noen ide om hvordan dørkplatene er festet? Eventuelt om det er flere plater. Jeg har teakstaver limt på hele dørken, og det virker som platen under er skrudd fast. Det var vel originalt kryssfiner med teppe her.

32 minutes ago, MorganX said:

Er du sikker på at de 2 dragerne som går over tanken ikke bare er skrudd i de loddrette støttebenene og at de bare kan skrus ut?

Det ser dessverre ut til å være motsatt. Dragerne går under dørken på badet på ene siden og byssen på endre. De loddrette er bare noen klossen som kiler tanken fast.

Men du er inne på noe her. Jeg kan forsøke å fjerne klossene først. Det kan jo være at tanken da kan vippes opp uten å fjerne dørken ved siden av.

Redigert av Ttor (see edit history)
Ttor skrev 35 minutter siden:

Takker for innspill så langt. Tviler på at jeg får den så rein at jeg ønsker å ha noen rester av den igjen ombord. 

Har du original dørk i byssen @Bonita I? Noen ide om hvordan dørkplatene er festet? Eventuelt om det er flere plater. Jeg har teakstaver limt på hele dørken, og det virker som platen under er skrudd fast. Det var vel originalt kryssfiner med teppe her.

Hos meg ligger orginaldørken  (kryssfiner) som er skrudd til dragerne under med noen kraftige treskruer i messing?  I allefall helt håpløst å få skrudd løs.  Dørken hos meg går også inn under ovnen.  Tror ikke det er en enkel måte å få av slik at du klarer å bevare eksisterende dørk...  Hos meg ville jeg ikke klart å vippe ut tanken om jeg skar av bjelkene - men det kan jo være litt anderledes hos deg - så verdt et forsøk kanskje.

BONITA I

19 minutes ago, MorganX said:

Hva er det som ligger under gulvet på langs som bena dine står på

Er redd det bare er noen langsgående bord som er felt ned i bjelkene. Både der og langs skottet mot badet på motsatt side. Dørken på badet er helstøpt i glassfiber, så der kommer jeg ikke ned for å løse noe heller. Bjelkene tverrskips går helt ut i skroget på hver side.

1 minute ago, Hulda said:
24 minutes ago, fjordgrynt said:

Mange gode råd her, men jeg ville nå uansett tømt den for jeg begynte å slipe og skjære i den. Det er kanskje det beste rådet ... :giggle:

Nei, det ville jeg ikke gjort. Godt med litt kjøling av arbeidsstedet. Og frisk sprut fra kutteskiven

Kjenner at jeg ikke vil snakke om dette i det hele tatt. Hadde det vært bare jeg som hadde brukt den siden ny, så hadde det kanskje ikke vært så gale...

Hulda skrev On 4.11.2018 at 9.43:

Rustfritt er ikke 'hardt', det er 'mykt og seigt'. Går greit å sage. Greit med vinkelsliper, bare å dekke til litt. Brann er en overdreven risiko, men er til stede. Nibling tror jeg blir særs slitsomt. Jeg ville fleska til med vikelsliper m/tynne skiver og bajonettsag.

Samme her, men med ei Feinsag i tillegg, så skulle du være godt utstyrt og kommer til over alt.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...