Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Flott at du klarer å få til framdrift nå i disse førjulstider :thumbsup: 

 

Jeg ser at du har gjort en grundig slipejobb, så dette lover virkelig godt. Godt grunnarbeid er mye av suksessformelen spør du meg. Har du landet på hvor mange lag du skal legge i skroget før du begynner å bygge opp stivere? Jeg ser at du har fått tak i ei kombimatte på 780g, med biaxial roving, den er jo virkelig god! I prinsippet skal det ikke være nødvendig å forsterke skroget ytterligere så lenge du reparerer de skadene du har med store overlappinger, og det ser vi jo at du gjør. Men hvis du ønsker å forsterke skroget for å få et stivere og sterkere skrog enn originalt kan du jo f.eks. legge ett lag 600g CSM, og ett lag kombimatte. Jeg ville da lagt CSM matta først, deretter kombimatta med CSM laget opp, alt vått i vått. Men det er fort gjort å gå på en smell med at polyesteren geller før du rekker å rulle ut all luft 100% når du jobber på så store flater. For å unngå det finnes det en del triks, noe jeg selv lærte meg litt mer om mens jeg jobbet med mitt prosjekt.

  • For det første, få med deg en håndtlanger eller to som kan hjelpe deg å rulle ut luft, man får et akutt behov for å være blekksprut når først polyesteren er blandet :sweat:  Det tar tid å rulle ut all luft for å få et godt laminat, og målet er å bruke så lite polyester som mulig, men allikevel få mettet mattene godt. Da får du det sterkeste laminatet, som også er minst utsatt for knusning og sprekker. 
  • Nummer to. Senk temperaturen i lokalet til 10 grader, da geller ikke polyesteren på langt nær like fort. Dekk til og hev temperaturen til 15-20 grader når du er ferdig med dagens støping, da får du en god herding. De som virkelig er proffe etterherder i autoklave ved forhøyet temperatur. Da kan man oppnå vesentlig høyere fasthetsegenskaper i polyesteren. Dette gjelder også for epoxy.
  • Legg det lavt på herderinnhold. F.eks. 0,8%. Det kjøper deg også tid, samtidig som du får større seighet i sluttproduktet etter utherding. Jeg har ikke hatt noe problemer med å få i gang herdeprosessen til tross for at jeg har lagt meg lavt på herderinnhold på de store arealene. Det regulerer du lett med herdetemperaturen. Vær nøye med oppmåling og blanding av resin, da får du et homogent produkt. 
  • Støp enten styrbord eller babord side først, med litt overlapp i kjølen. Da får du dobbel tykkelse i kjølen, og du kan stå på den andre halvdelen mens du jobber. Det blir også vesentlig lettere å tilpasse matte på den måten. Legg det første laget med 15cm overlapp opp på akterspeilet, da får du en god forsterkning i overgangen mot speilet. 
  • Jeg ser av bildene at du har forskjellig bredde på CSM og kombimatta. For å unngå gelling før du har fått ut lufta bør du legge på begge lag før du jobber deg videre framover. Jeg ville derfor lagt på to bredder med CSM, deretter en bredde med kombi. Når all luft er rullet ut, evt. håndtlanger er i gang med å rulle, kan du legge på en ny bredde med CSM, og en ny med kombi. Det siste skiftet framover ville jeg lagt tvers over hele bredden av skroget. 
  • Til slutt ville jeg støpt andre siden av skroget dagen etter. Da må du matte ned området i kjølen som skal overlappes, så er det bare å feie på med samme prosess. 

Denne måten tar selvsagt en dag ekstra i forhold til å støpe hele skroget i ett, men du får igjen med renter for å ha bedre tid når du støper, et sted å stå i båten, samt ikke minst, et mye bedre resultat fordi du har gode forutsetninger for å få rullet ut all luften skikkelig, og kan oppnå en høy glassprosent. 

 

Fairline35 skrev On 9.12.2018 at 20.02:

Er fortsatt i tvil hva jeg skal gjøre under dørken. Høyde fra topp stringer til dørk blir ca 80 cm. Kanskje det blir sterkt / stivt nok uten noe mer...?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Har du tenkt å bygge opp et "rutenett" av stringere under dørken ala det jeg gjorde på Dracoen? Skjønner ikke det med 80cm klaring... Skisse??

 

Sitat

Er det godt nok å bruke tunnel til baugpropell som sjakt / inspeksjonsluke for propell?

Har sjakt på Viksunderen, utrolig greit å ha de gangene du får tau i propell.   

Sjakt er gull å ha, men der har jeg ingen innspill å komme med. Men så lenge du har sjakt på Viksunden din, så kan du jo bare studere oppbygningen av den, og kopiere...

 

Lagt til:

Ser de tuller med deg med forsikringen. Jeg var dum nok til å ikke forsikre prosjektet før alt var nesten klart til sjøsetting. Dumt om man skulle få brann. Man kan vel ikke regne med å få noe igjen for den jobben man gjør før alt er ferdig, men det må jo kunne gå an å få erstatning for materialene og verktøy/utstyr i det minste ved en slik ulykke. Tenker på Svaap... Jeg forsikret jolla i IF, og det var ingen problemer med det. Takstmann ble det ikke snakk om, så jeg spurte faktisk om det. Svaret hans var at ved en evt. skade ville det komme en takstmann og se på båten og vurdere. Min innvending var da at hva om båten blir stjålet, og selskapet aldri har hatt en takstmann som har sett båten? Svaret var da at da var det viktig å ha gode bilder som dokumenterte tilstanden. Da ble det gjort en skjønnsmessig vurdering av verdien. Verdien satt jeg uansett selv pr. telefon mens jeg snakket med selskapet. Vi ble enig om at 250` var en realistisk verdi. I tillegg sendte jeg en link til tråden på Baatplassen. Han åpnet linken mens jeg hadde ham på tråden, og han forstod vel raskt at hele prosjektet var grundig dokumentert med bilder og beskrivelser, så han lagret linken i sin dokumentasjon. Ytterligere bilder har jeg ikke oversendt, men jeg har jo alt på min pc dersom noe skulle skje. 

 

Så mitt råd er; konfronter din forsikringsagent med dette, og hvis det ikke går igjennom bytter du selskap. 

Komodo

Komodo

Flott at du klarer å få til framdrift nå i disse førjulstider :thumbsup: 

 

Jeg ser at du har gjort en grundig slipejobb, så dette lover virkelig godt. Godt grunnarbeid er mye av suksessformelen spør du meg. Har du landet på hvor mange lag du skal legge i skroget før du begynner å bygge opp stivere? Jeg ser at du har fått tak i ei kombimatte på 780g, med biaxial roving, den er jo virkelig god! I prinsippet skal det ikke være nødvendig å forsterke skroget ytterligere så lenge du reparerer de skadene du har med store overlappinger, og det ser vi jo at du gjør. Men hvis du ønsker å forsterke skroget for å få et stivere og sterkere skrog enn originalt kan du jo f.eks. legge ett lag 600g CSM, og ett lag kombimatte. Jeg ville da lagt CSM matta først, deretter kombimatta med CSM laget opp, alt vått i vått. Men det er fort gjort å gå på en smell med at polyesteren geller før du rekker å rulle ut all luft 100% når du jobber på så store flater. For å unngå det finnes det en del triks, noe jeg selv lærte meg litt mer om mens jeg jobbet med mitt prosjekt.

  • For det første, få med deg en håndtlanger eller to som kan hjelpe deg å rulle ut luft, man får et akutt behov for å være blekksprut når først polyesteren er blandet :sweat:  Det tar tid å rulle ut all luft for å få et godt laminat, og målet er å bruke så lite polyester som mulig, men allikevel få mettet mattene godt. Da får du det sterkeste laminatet, som også er minst utsatt for knusning og sprekker. 
  • Nummer to. Senk temperaturen i lokalet til 10 grader, da geller ikke polyesteren på langt nær like fort. Dekk til og hev temperaturen til 15-20 grader når du er ferdig med dagens støping, da får du en god herding. De som virkelig er proffe etterherder i autoklave ved forhøyet temperatur. Da kan man oppnå vesentlig høyere fasthetsegenskaper i polyesteren. Dette gjelder også for epoxy.
  • Legg det lavt på herderinnhold. F.eks. 0,8%. Det kjøper deg også tid, samtidig som du får større seighet i sluttproduktet etter utherding. Jeg har ikke hatt noe problemer med å få i gang herdeprosessen til tross for at jeg har lagt meg lavt på herderinnhold på de store arealene. Det regulerer du lett med herdetemperaturen. Vær nøye med oppmåling og blanding av resin, da får du et homogent produkt. 
  • Støp enten styrbord eller babord side først, med litt overlapp i kjølen. Da får du dobbel tykkelse i kjølen, og du kan stå på den andre halvdelen mens du jobber. Det blir også vesentlig lettere å tilpasse matte på den måten. Legg det første laget med 15cm overlapp opp på akterspeilet, da får du en god forsterkning i overgangen mot speilet. 
  • Jeg ser av bildene at du har forskjellig bredde på CSM og kombimatta. For å unngå gelling før du har fått ut lufta bør du legge på begge lag før du jobber deg videre framover. Jeg ville derfor lagt på to bredder med CSM, deretter en bredde med kombi. Når all luft er rullet ut, evt. håndtlanger er i gang med å rulle, kan du legge på en ny bredde med CSM, og en ny med kombi. Det siste skiftet framover ville jeg lagt tvers over hele bredden av skroget. 
  • Til slutt ville jeg støpt andre siden av skroget dagen etter. Da må du matte ned området i kjølen som skal overlappes, så er det bare å feie på med samme prosess. 

Denne måten tar selvsagt en dag ekstra i forhold til å støpe hele skroget i ett, men du får igjen med renter for å ha bedre tid når du støper, et sted å stå i båten, samt ikke minst, et mye bedre resultat fordi du har gode forutsetninger for å få rullet ut all luften skikkelig, og kan oppnå en høy glassprosent. 

 

Fairline35 skrev On 9.12.2018 at 20.02:

Er fortsatt i tvil hva jeg skal gjøre under dørken. Høyde fra topp stringer til dørk blir ca 80 cm. Kanskje det blir sterkt / stivt nok uten noe mer...?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Har du tenkt å bygge opp et "rutenett" av stringere under dørken ala det jeg gjorde på Dracoen? Skjønner ikke det med 80cm klaring... Skisse??

 

Fairline35 skrev On 9.12.2018 at 20.02:

Er det godt nok å bruke tunnel til baugpropell som sjakt / inspeksjonsluke for propell?

Har sjakt på Viksunderen, utrolig greit å ha de gangene du får tau i propell.   

Sjakt er gull å ha, men der har jeg ingen innspill å komme med. Men så lenge du har sjakt på Viksunden din, så kan du jo bare studere oppbygningen av den, og kopiere...



×
×
  • Create New...