Dr.blind Startet 3.November.2018 Del på Facebook Startet 3.November.2018 Skal ha ny VHF også skal jeg ha AIS med sender og mottaker. Har kommet over Standard Horizon Quantum gx6500, koster drøyt 11 000kr og den har VHF med mange fine funksjoner, mulighet for trådløst håndsett i tillegg har den AIS med både sender og mottaker. Har også vurdert andre VHF radioer og Raymarine AIS 700 klasse b AIS sender mottaker med antennesplitter havner fort på 15000kr med dette. Konkret lurer jeg på kan jeg med Standard Horizon bruke en antenne splitter og bruke VHF antennen jeg har idag? Om man ikke kan bruke splitter til denne, er det stor jobb og trekke ny kabel i mast som står på båten (Bavaria 42AC 2001)? Vil jeg kunne koble denne opp mot min Raymarine C80 kartplotter og få AIS informasjonen inn på den? Er det stor forskjell på Raymarin AIS med SOTDMA og Standard Horizon AIS opplegget? Jeg har null erfaring med VHF og AIS, så jeg setter pris på alle tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Vil anta det funker med splitter på SH enheten, men hør med seatronic for sikkerhetsskyld. Personlig kan jeg ikke helt se fordelen med å ha begge i samme enhet når du uansett må ha to antenner annet enn marginalt enklere oppkopling. Dyrere å bytte når noe tryner når alt er integrert i en boks. Det er endel knot å trekke antennekabel opp i masta mens den står på båten, men slett ikke umulig. Du kan dog ikke ha to antenner stående ved siden av hverandre i matsoppen, da forstyrrer de hverandre. Det vanlige hvis du ikke bruker splitter er nok å sette AiS antennen på rekka bak. Erfaringsmessig ser det for meg ut til å gi deg rekkevidde på 4—5nm på aisen. Skal ikke være noe stress å få dette opp på plotteren, men du må nok inn med en enhet som konverterer signalet fra NMEA 0183/2000 til seatalk. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Enig i at du bør høre med Seatronic. Jeg syntes det hørtes voldsomt dyrt ut den pakkeløsningen din. Jeg for min del synes Icom har den beste lyden på VHF. Har selv Standard Horizon med innebygget GPS og AIS (kun mottager) til 4990 kjøpt hos Seatronic. Hva slags plotter har du? Kanskje du kunne kjøpt egen AIS til den? Splitter har jeg hørt at mange har en blandet erfaring med. Jeg har valgt å unngå splitter og kjører helt separat system. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
arkmarin Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Jeg kjøpte i sin tid en Comar. CBS200 transponder. Den var rimelig i forhold til mange andre. Tok med både GPS og egen VHF antenne. Den monterte jeg på hekken i toppen av et 2 m langt rør. Mister jeg masten , så har jeg reserve VHF-antenne i den. AIS antenna trenger ikke å stå så høyt, da du er mest interessert i de båtene som er i en radius av 10 nm rundt deg. Jeg har den tilkoplet min Raymarine E80 plotter. Dette har fungert meget bra. AISen har egen bryter for sender, slik at du kan slå av senderen om ønskelig. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Ang nød/reserveantenne så er de magiske tallene som må huskes 45 og 40 cm. Midtleder av koax 45 cm, isolasjon/strømpe rundt 40 cm. Henges vertikalt. Så lenge en har koaxkabel ombord er en nødantenne for vhf ikke veldig mange minuttene med fikling unna. Må vise til Lars sin eminente illustrasjon for noen år siden: Egentlig så enkel konstruksjon at om en får antenneproblemer underveis av andre årsaker enn at masta har ramlet ned så er det jo relativt kjapt å teste ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Den nødantennen har jeg testet, og den FUNGERER! Men lag den til på forhånd, ikke greit å lage den når du står med vand til nesetuppen og kone og barn hyler og tror de skal dø! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Lars H. skrev 1 minutt siden: Den nødantennen har jeg testet, og den FUNGERER! Men lag den til på forhånd, ikke greit å lage den når du står med vand til nesetuppen og kone og barn hyler og tror de skal dø! Tror jaggu jeg skal lage og ha liggende klar. Må pirke ørlite på illustrasjonen Lars, for det spiller vel kanskje ikke noen rolle hvilken vei som er "opp" når man henger den opp, eller? -- Sånn for seilbåter så er jo en nødantenne som dette egentlig kjekk hvis en får brudd i kabelen eller noe underveis. Da kan en mekke seg en nødantenne som en kan heise opp så langt en ønsker. Er antagelig litt begrenset hvor lang rekkevidde en får med en reserve på pushpit eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Pinkvin skrev 6 minutter siden: Må pirke ørlite på illustrasjonen Lars, for det spiller vel kanskje ikke noen rolle hvilken vei som er "opp" når man henger den opp, eller? Nei, det spiller ingen trille, men det viktige er at den skal monteres vertikalt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ravddo Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Jeg har Amec 108 ais sender/mottaker med innbygget splitter. Fungerer strålende. Jeg har antennen i mastetoppen. Jeg har beholdt min gamle VHF radio Sailor RT 2048 som er koblet via ais. Etter at fikk ny mast ble det av tilfeldighet en fra Sailor fabrikken som monterte antennekobling. Fikk først et fornøyd smil nå han så radioen og sa at jeg ikke måtte bytte den ut før den var ødelagt. Jeg spurte litt om tap på ais splitter og han mente det var så lite idag at det ikke var noe problem. Han målte selvfølgelig alt etter montering og radioen sendte over 25w i hele frekvensregisteret. Med mitt oppsett har jeg hatt ais dekning mot marine trafik i hele skagerak. Jeg har gått tre ganger sørlandet Skagen og har plottet hele overfarten. Jeg har også fantastisk lytte rekkevidde på VHF samt testet senderekevidde opp mot kystradio og andre fartøyer. Konklusjon for min del: ais med splitter og VHF fungerer utmerket. Jeg har også nødantenne som jeg brukte når jeg knakk masten for litt over 1 år siden. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Lars H. Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 fjordgrynt skrev 58 minutter siden: skal man ha en riksdekkende radiokanal, så vil jeg anbefale 1314Khz analogt amplitydemodulert. Artig at du neven 1314kHz, det var jo den frekvensen NRK brukte hjemme i Stavanger. Og det var ikke langt unna Radio Luxenbourg, The station of the Stars 208m (1439kHz) som var den eneste stasjonen en fikk pop-musikk fra! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kenneth82 Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Jeg føler meg som Michael J. Fox i en viss film når dere to begynner å mimre ... Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Støtter Randi sin men8ng om splitter og antenne i mastetoppen. Hos meg går antennekabel rett inn i AiS og videre til vhf (10-åringene gammelt raymarineoppsett). Har god rekkevidde på vhf og GULL å ha laaang rekkevidde på AIS når digre containerskip kommer dundrende i 20 knop midt på svarte natta (prøv å kall opp noen og se hvor nærme du må før de ser deg på radar). Noen meter antennekabel og ekstra antenne kan alltids medbringes ved siden av om man vil ha backup i tilfelle mastebrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Tabaqui skrev 1 time siden: Støtter Randi sin men8ng om splitter og antenne i mastetoppen. Hos meg går antennekabel rett inn i AiS og videre til vhf (10-åringene gammelt raymarineoppsett). Har god rekkevidde på vhf og GULL å ha laaang rekkevidde på AIS når digre containerskip kommer dundrende i 20 knop midt på svarte natta (prøv å kall opp noen og se hvor nærme du må før de ser deg på radar). Noen meter antennekabel og ekstra antenne kan alltids medbringes ved siden av om man vil ha backup i tilfelle mastebrekk. Har tilsvarende oppsett og ser, fra båsen, båter opp mot sånn ca 15nm, av og til noen slengere som er lengre vekk. Uansett, om en ser 10nm rundt seg så har en halvtimen ifht en båt i 20 knop, evt pluss- minus egen fart ifht potensielt kollisjonspunkt, så en kan vel lage en tommelfingerregel på 20 minutt. Som egentlig er skremmende lite, bør ikke sitte for lenge på do av gangen ;-) Men da vil en jo normalt få en alarm før den tid. Og det spørs jo på bruken men AIS (mottaker) bør vel helst opp i masta tenker jeg... marginene er ikke så store når en først ser på tallene. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 4.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2018 Må sjekke ut hvor vanskelig det er og trekke ny kabel mens masten står oppe, har ikke planlagt å ta den av med det første. Amec 108 ais sender/mottaker med innbygget splitter er jo betydelig rimeligere en alternativene jeg har sett på, så det er evt veldig aktuelt om jeg går for felles antenne. Så får jeg heller ha en reserve antenne liggende i båten. Skal etterhvert ha Targabøyle, kan montere en antenne på den da, skjønt at det vil være høyt nok opp til at man får en fornuftig rekkevidde? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Dr.blind skrev 3 minutter siden: Skal etterhvert ha Targabøyle, kan montere en antenne på den da, skjønt at det vil være høyt nok opp til at man får en fornuftig rekkevidde? For (oss) saktegående seilbåter så, men problemet er jo at andre går så veldig fort ;-) Jeg kan ikke nok om rekkevidde til AIS nettet, men etter hva jeg forstår så er det vel som med VHF, høyden over vann er vesentlig. Gjetning helt ut av det blå.. jeg ser 15nm rundt meg med mitt oppsett og med antenne ca 20 meter opp under perfekte forhold, dvs båten i båsen ;-). Si at du er 3-4 meter opp på targa, kanskje 5. Bølger, krenging... Om vil spekulerer helt fritt og sier 5-10nm. Og siden det handler om sikkerhet så tar vi ett dårlig senario. Mørke/tåke, en del sjø og krenging så vi er nede på 5. Da er vi nede på 15 minutter hvis du ligger stille før lasteskipet i 20 knop krysser kurs der du er. Og legger vi til din egen fart så spiser vi av noen minutter, la oss si at du er ned mot 10 minutter mellom varsel på AIS og "impact" i aller verste fall. Det er jo absolutt veldig mye bedre enn ingenting, men ikke allverdens tid heller. Egentlig litt snaut mtp å endre kurs i god nok tid til å unngå at en kommer i en "situasjon". Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 4.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2018 Gode poeng Pinkvin, går nok som sagt for splitter løsning med felles antenne i masten om dette fungerer godt, så kan jeg ha en reserveløsning i en evt Targa i fremtiden når jeg kommer lengre ned på ønskelisten. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 (redigert) Tar inn store skip på 25-50nm. Andre med antennen høyt 15-20nm. Fritidsbåter med antennen «i hodehøyde» 5nm under optimale forhold. Faller fort ned i 3-4 i praksis. Har i alle fall helt slått fra meg tanken om å flytte AiS til egen antenne lenger ned. Om det er representativt for alle vet jeg ikke, men har testet litt mot flere andre med AiS på targa og pushpit. De ser meg marginalt bedre enn jeg ser dem, maxrekkevidde på Ca 10. Til kystseilas er det strengt tatt plenty. Synes det er fort kort på havet. Redigert 5.November.2018 av Tabaqui (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Tabaqui skrev 9 minutter siden: Fritidsbåter med antennen «i hodehøyde» 5nm under optimale forhold. Faller fort ned i 3-4 i praksis. Dvs at to motorbåter med antenne "i hodehøyde" som går i 20 knop mot hverandre ser hverandre på AIS sånn ca 5-6 minutter før de møtes. På den andre siden må en jo tro at en har veldig aktiv vakt om en går i 20 knop og en skal være lynkjapp på do ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Pinkvin skrev for 4 timer siden: Dvs at to motorbåter med antenne "i hodehøyde" som går i 20 knop mot hverandre ser hverandre på AIS sånn ca 5-6 minutter før de møtes. På den andre siden må en jo tro at en har veldig aktiv vakt om en går i 20 knop og en skal være lynkjapp på do ;-) Haha hvem fann går på dass i 20knop me balja på autopilot :P Jeg går jo nesten ikke ned for og hente en brus når jeg rusler i 5-6 knop! Mulig jeg har angst! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Dr.blind skrev 2 minutter siden: Haha hvem fann går på dass i 20knop me balja på autopilot :P Jeg går jo nesten ikke ned for og hente en brus når jeg rusler i 5-6 knop! Mulig jeg har angst! Flere enn vi liker å tenke på for det renner jo innimellom båter på land med folk på dass og gud vet hvor ;-) Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 (redigert) Istedenfor å lage en helt ny tråd om samme tema så rister jeg litt i denne tråden og ser om det er noen god innspill for 2021 her. Min situasjon er som følger: Har akkurat tatt VHF sertifikat, og skal ha VHF i vår Nidelv 26, ikke noen kjempebåt, men nok til noen litt lengere turer nå og da. Var litt usikker på om jeg burde gå for håndholdt eller fastmontert, og så fikk jeg med meg at AIS kunne være greit. Mottaker er kjekt å ha, men jeg sitter jo ganske åpent i Nidelven med god utsikt, og dessuten så kan man jo på ingen måte regne med at alle andre båter har AIS sender, så øynene må uansett primært være rettet ut vinduet og ikke på plotteren. AIS sender derimot kunne ha noe for seg, for jeg følger det er et større problem at jeg er usynlig enn at jeg ikke ser andre båter, men der er jo der pengene begynner å løpe også. Er bare noen få VHF radioer med innebygget AIS transciever, og de koster 12-15000kr, til tross for at ingen av dem ser ut til å ha klasse B+, ser at Vesper cortex til 25000kr har klasse B+, men det er rimelig uaktuelt. Alternativene mine er også litt begrenset av at jeg har litt dårlig plass på dashbordet siden jeg gjør mitt beste for å holde plotter og annet utstyr borte fra synslinjen ut vinduene, derfor har jeg ikke plass til noen full vanlig fastmontert VHF, men må enten ta en fastmontert med håndsett som betjener alle fuksjoner, eller en type black box VHF med liten høytaler / mikrofonenhet på dashbordet. Vurderer også å slenge på en billig-AIS som Matsutec HA-102. Fortsatt bare klasse B, men til den prisen er det helt greit. Denne vil kunne gjøre jobben som AIS mottaker, slik at radioen ikke trenger å ha den funksjonaliteten. Ut fra mine behov har jeg kommet frem til følgende alternativer, noen innspill eller ting jeg bør tenke på? 1.) Kjøpe en god håndholdt med DSC i prisklassen 3500kr. Mange gode alternativer, men sendeeffekt, og lav antenne trekker jo litt ned her, har sett etter om noen har uttak for ekstern antenne, men ikke funnet det enda. Jeg ikke har sett noen med en overbevisende god ladeløsning. De fleste har en krybbe som igjen kan lades fra sigarettenner, men hvem har nå det i disse dager? Kan selvfølgelig montere et uttak, men de er utsatt for at pluggen glir ut over tid etc. Ville mye heller hatt en løsning med to ledningssumper som kan kobles rett i 12 V anlegget og en adapter som kan skrues fast. Føler derfor at dette kanskje er en god nok løsning, men samtidig litt "ad hoc" og utsatt... 2.) Kjøpe en god integrert black box VHF (Garmin 315i ser ut til å være mest prisgunstig), kommer med en del funksjonalitet jeg ikke trenger, men jeg får en fastmontert løsning med mulighet for antenne på targa-bøyle. En slik løsning kommer nok til å bli værende i båten i overskuelig fremtid, og vil koste meg rundt 6500kr. 3.) Kjøpe en vanlig VHF med ekstra håndsett / fjernkontroll som f.eks. Standard Horizon GX1800 i kombinasjon med SSM-70H håndsettet som har både display og all nødvendig betjening. Dette vil fort komme rundt 6000kr så hårfint billigere enn en Garmin 315, uten at jeg ser at det er verken særlig dårligere eller bedre... Har noen her kommentarer eller erfaringer med noen av de løsningen jeg vurderer setter jeg pris på alle innspill. Redigert 11.Januar.2021 av O_K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Jeg kjøpte en B&G V50. Billig, funker helt greit og har AIS mottaker. Den har noen knapper på håndsettet, men ikke display. Jeg hadde heller ikke plass til radioen i dash, så jeg monterte den nærme gulvet på styrbord side av rattet vendt oppover. Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 (redigert) Har sjekket litt, og lurer på om noen vet hvorfor StandardHorizon er så utrolig billig fra utenlandske butikker? Kan forstå at de priser forskjellig på USA og Europa markedet siden de har modeller med forskjellig kanaltilpasning, men så vidt jeg kan se er Europa-modellene deres like, og de samme som selges i Norge. Ser at Standard Horizon GX1800E/GPS koster 166GBP (Uten MVA) hos marinesuperstore.com (Britisk butikk, og E i modellnavnet skal indikere europeisk modell), selv med 12 i vekslingskurs og 1.25 i norsk moms så kommer den på ca 2500NOK (ca 3500NOK i Norge), da er det en betydelig besparelse selv med et fortollingsgebyr på toppen, legger jeg på RAM4 mikrofon med display så ender jeg på 4850NOK inkl frakt og norsk MVA, mot rundt ca 6500NOK fra norske butikker. Andre produsenter som f.eks. Raymarine og Simard virker ikke å være noe som helst billigere i utlandet, snarere motsatt, mange av disse er like billige eller billigere i Norge. Er Standard Horizon egentlig overpriset i Norge? Redigert 18.Januar.2021 av O_K litt presisering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 On 1/11/2021 at 9:34 PM, O_K said: 2.) Kjøpe en god integrert black box VHF (Garmin 315i ser ut til å være mest prisgunstig), Jeg har denne radioen og Garmin AIS800. Veldig fornøyd med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Husk at du betaler litt for norsk reklamasjonsrett / garanti også her i norge. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.