O_K Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 Ja, er klar over reklamasjonsrett så det er en av grunnene til at jeg ikke har løpt og kjøpt enda, men er i tenkeboksen. Er såpass gunstig at jeg vurderer det seriøst, i verste fall om radioen ryker så er jo besparelsen på GX1800 + håndsett (RAM4) så stor at den alene dekker 80% av kostnaden for en ny radio eller mer enn hele kostnaden for nytt håndsett (kjøpt i samme butikk riktignok) dette inkludert norsk MVA, men frakt og fortollingsgebyr kommer i tillegg, og det vil bli en flat sum som utgjør en større % andel om jeg må bestille noe på nytt. På den annen side, hva er egentlig sjansen for at noe ikke virker, eller får garantireparasjon? Jeg kjøper mye elektronikk i klassen middels dyr, både i jobb og privat, og vil tippet at under 5% går tilbake med reklamasjon. Om jeg tar i og sier at 10% går tilbake med reklamasjon og derfor legger inn et eget 10% påslag her til et "personlig garantifond" som sikkerhet mot et potensielt tap så er dette fortsatt god økonomi. Uansett var min undring her hvorfor Standard Horizon er så mye billigere i UK når andre merker jevnt over er like dyre eller dyrere der, er SH et veldig godt kjøp i UK eller bare et ekstremt dårlig kjøp i Norge? Uansett blir det SH komboen så kjøper jeg den nok fra UK, men Garmin 315i er en mer elegant løsning siden jeg planlegger å ha hovedenheten gjemt i et skap, og bare bruke håndsett-mic fra styreposisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 Ettersom du sier Simrad og Ray koster det samme i andre land er det sikkert et godt kjøp. Min B&G hadde feil når jeg kjøpte den i sommer. Fikk en ny og den virket med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Noen som har prøvd denne transponder? Var jo veldig billig for en transponder. Mente de som tidligere er nevnt kun var mottaker. https://www.ebay.com/itm/CLASS-B-AIS-Transponder-HA-102-Dual-Channel-Function-CSTDMA-Function/274494453941?hash=item3fe924f8b5:g:XjYAAOSwOsZfXy4Z Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Vil heller anbefale denne AIS'en, har B+, er CE godkjent og koster i øyeblikket bare 210USD. https://www.ebay.com/itm/133604726995 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 O_K skrev for 12 timer siden: Vil heller anbefale denne AIS'en, har B+, er CE godkjent og koster i øyeblikket bare 210USD. https://www.ebay.com/itm/133604726995 Må bare finne en billige splitter i tillegg. Orker ikke å måtte demontere alt av targa, å alle kabler inn i båten for å trekke nye kabler til ennå en vhf antenne. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Skal bare pressisere at jeg ikke har noe erfaring med overnevnte ais, men bare oppdaget den selv her om dagen som et bedre alternativ til ha-102. Min er på vei i posten, så kan dele erfaringer når den kommer. Skal uansett trekke ny antenne til vhf, så blir nok separate antenner for min del, må bare se om jeg får god separasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Å der var det en rimelig priset splitter i kjent merke. Får se om ikke en bestiller den å så den i link til @O_K Da får en se hvor godt det fungere mot Garmin systemet Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 O_K skrev On 22.1.2021 at 10.13: Vil heller anbefale denne AIS'en, har B+, er CE godkjent og koster i øyeblikket bare 210USD. https://www.ebay.com/itm/133604726995 Ser den kun har RS232 tilkobling. Hvordan blir det å koble dette opp mot NMEA2000 nettverk? Er det i det hele tatt mulig uten masse dyrt overgangs utstyr? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Godt poeng, jeg har bare så langt sett at de hevder selv at den sender nmea 0183 kompatibel informasjon, men ser du har rett når jeg finleser. Tror uansett dette går bra. RS232 er i utgangspunktet ikke riktig interface for kommunikasjon til nmea 0183, det er rs422, men rs232 er så lik at det i de fleste tilfeller er helt uproblematisk, i alle fall til fritidsbruk. RS422 bruker signal separert fra jord, mens RS232 har signal relativt til jord. RS232 støtter også kun en til en kommunikasjon, mens 422 har støtte for bus funksjonalitet. Å koble en RS422 enhet til rs232 går stort sett veldig bra. https://www.cruisersforum.com/forums/f13/nmea-0183-and-rs-422-vs-rs-232-a-12967.html Min plan er å koble den på en nmea0183 til nmea2000 overgang, og på den måte isolere signalet, og sørge for den er alene i nmea0183 nettet. Kan også hende de har gjort modifikasjoner i RS232 slik at enheten er hybrid mellom rs232 og rs422, skriver i alle fall spesifikt at den kan kobles opp mot andre navigasjonsenheter i manualen, dog med felles negativ signal for tx og rx (=jord i min verden). Har man andre enheter i samme bus som krever at disse er adskilt kan det jo gå galt, men de aller fleste putter vel denne rett i plotter eller 0183 til 2000 bridge, og da kan jeg ikke se at det skal være et problem. Hjemmesiden ser relativt seriøs ut, og har brukbart med info: https://onwamarine.com/ks-200a/ Skal dele all erfaring her, ver ikke hvor vanlig det er å ta snarveien via rs232 istedenfor rs422 på billig båtelektronikk? Ser at Matsutech ha102 ser ut til å ha samme snarvei, er riktignok 2 serieinterface på den (en for gps og en for ais), men kun RX/TX for hver slik at den jobber også med jord som referanse (ikke RS422 altså). Tipper det skyldes at rs422 er en relativt lite brukt standard, og derfor dyrere enn RS232. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 (redigert) Har du noen ide om når du får din hjem @O_K Hadde vært greit å høre litt erfaring fra deg. Siden jeg ikke er noen ekspert inne alt dette elektronikk greie, bare lurte jeg. Har jo tenkt den skal kobles på NMEA2000 hos meg, siden det blir bygget opp dette nu. Skal ha Autopilot/VHF/AIS/2 stk plotter å kanskje radar på samme nettverket. Så vil ikke ende med å måtte bygge et ekstra nett bare for ais. Så derfor jeg vil være sikker her. Går liksom nok penger ut nu hehe Ser på siden til Onwa at de har et stort utvalg av utstyr, inkludert wifi radar.Radar ser ut for å være samme som Si-Tex å Seiva bruker. Men ser ikke mye proser på disse deler på nett. Redigert 24.Januar.2021 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Den skal være sendt nå, men tar vel litt tid før den er her, og så må jeg se litt på den før jeg får koblet opp og testet. Uansett for meg så er denne en veldig god erstatning for Matsutec HA-102 som vel egentlig er eneste andre AIS sender i denne prisklassen. Matsutec har også samme begrensninger med kvasi NMEA0183 som egentlig er RS232. Den har heller ikke har differensielle utganger, men sender "single ended" med jordleder som retur. Så jeg ville uansett ha samme utfordring med å koble HA-102 til NMEA 0183. HA-102 har dessuten ikke AIS B+, og jeg har ikke sett papirer på at Matsutec'en er CE godkjent, mens ONWA sin AIS i alle fall er merket med CE (ikke China Exports) logo. Jeg er ikke bekymret for NMEA0183 kompatibiliteten. Et lite google søk viser at det er "vanlig" å bruke RS232 komponenter på NMEA0183, selv om det ikke er innenfor standarden så avviker faktisk NMEA0183 fra RS422 standarden på et par punkter som gjør at NMEA0183 i praksis er RS232 kompatibel. Jeg kunne godt tenke meg å få høre litt erfaringer fra BP sine medlemmer på dette, men regner med at jeg tar det i en egen tråd, da det blir veldig "off topic" etterhvert. Nedenfor kommer litt av mine betraktninger relatert til denne AIS'en og hvorfor jeg regner dette som helt uproblematisk. Siden NMEA0183 og NMEA 2000 ikke er samme språk så må det en adapterboks til for å oversette informasjonen. Da tenker jeg ikke på det fysiske grensesnittet for å overføre informasjon (elektronene), men selve teksten som sendes. NMEA0183 sender i form av setninger, mens NMEA2000 sender som parametere med PGN nummer og informasjon. En slik adapter har NMEA0183 (RS442) på den ene siden og NMEA2000 på den andre siden og et elektrisk isolerende skille mellom. Siden den eneste NMEA0183 enheten jeg skal koble på denne er AIS så vil jeg ikke få problemer med andre enheter selv om den gjør NMEA0183 siden av adapteren ustabil. Ikke det at jeg slår meg til ro med noe som går og halter, men det gir en ekstra trygghet uten at det påvirker noe annet. Jeg har aldri vært borti NMEA0183 eller RS422 før (Er dog relativt godt kjent med RS485 og RS232), og prøvde å lese meg litt opp i går for å se akkurat hva som gjelder. Ser ut til at RS422 først kom i versjon 2 av NMEA0183, og at første versjonen brukte en variant av seriekommunikasjon som har single ended signal, og jord som retur (akkurat som RS232), den brukte også spenninger på +/- 15 V. Versjon 2 av NMEA 0183 som kom på 1990 tallet benyttet RS422, men siden det er krav om bakoverkompatibilitet så tåler også versjon 2 og nyere av NMEA0183 spenninger opp til +/- 15V, på tross av at RS422 spec sier maksimalt 5V differanse mellom + og - signal. Motsatt vei så vil så godt som 100% av RS232 adaptere i dag forstå signaler med bare 5V differanse på pulsene selv om spec sier at pulsen skal variere fra -3 V til 3 V, altså 6V differanse (Veldig mange USB-RS232 adaptere er egentlig RS232 kompatible heller enn compliant, muligens fordi dette ble billigere / enklere når man skulle hente strøm fra USB prot?). Ser også at til og med seriøse produsenter som Garmin viser hvordan RS232 kan kobles til NMEA0183 for feilsøking, uten noen mellomledd eller adapter, så det bør ikke utgjøre noen stor risiko. https://support.garmin.com/en-US/?faq=cEbBeVacq99yelNRqaxfr9 Konklusjonen min er derfor: - MNEA 0183 kan kobles single ended, med jord som retur (Versjon 1 var slik, og de andre er bakoverkompatible), men dette gir betydelig økt støysårbarhet som begrenser kabelstrekk til 2-3 meter. Man må passe på å ikke lage jordsløyfer, altså at jord er jord alle steder, men i en liten fritidsbåt er det uproblematisk, i alle fall så lenge man passer på eventuell PC og landstrøm som kan introdusere et ekstra jordpotensiale. - NMEA 0183 tåler spenningene pga bakoverkompatibilitet til versjon 1, og er ellers kompatibel med RS232 Jeg tror derfor at dette går veldig bra, og ikke krever annet en en rask oppkobling og strøm når jeg kommer til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Har du link til en sådan 0183-2000 overgangs dings? Dette så en idiot som meg skjønner hva jeg evt må kjøpe hehe Alt dette tekniske om de forskjellige standarder er litt uten for min verden hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 (redigert) Hei! Jeg ser fortsatt litt på det, men de aller fleste burde fungere. Jeg heller litt mot å kjøpe overgangen som ONWA selger, den er faktisk også oppgitt til å ha RS232 på NMEA 0183 porten. Som jeg diskuterte over så er jo ikke dette korrekt, men det passer bra når den skal brukes på AIS'en som også har RS232, sa blir det helt riktig. Ellers er den også galvanisk isolert innvendig, så felles jordpotensiale i signalbanen vil da bare være mellom konverter og AIS. Den heter KS-2W, jeg finner den på aliexpress.com til litt varierende priser. Fant den ved å søke på "Converter module NMEA2000", går ikke ann å søke på KS-2W da blir det bare tull dessverre. Er et kretskort i en boks med gjennomsiktig lokk og ledning i hver ende. Ligger mellom 75 og 80USD. Har kartplotter her hjemme, så skal teste alt i løpet av vinteren, og skal opprette en egen tråd på det, men kan ikke garantere at jeg får testet AIS fullt ut, da det er dårlig med båter i området, men regner med at jeg skal kunne få opp det som er av signaler i bussen og se at enhetene kommuniserer, så kan jeg bekrefte / avkrefte om ting fungerer som forrutsett. Redigert 25.Januar.2021 av O_K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 NMEA 0183 v1 er RS232. V2 er RS422. Anbefaler å lese denne: http://www.morck.no/Wasa/The NMEA 0183 Information Sheet.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Får se om jeg plutselig får et kjøpe anfall når jeg sitter å kjeder meg offshore i februar å plutselig har begge deler på vei i posten hehe. Litt rart den Norske forhandler ikke har denne ais for salg, når de selger deres nødsender, samt en del andre ting fra Onwa. http://multinavigator.no/nb-NO/kategorier/navigasjon/ais.aspx Men litt rar butikk. Ingen info om hvem de er, eller mail/telefon nummer/adresse til de heller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Ser jo at en fort kommer opp i ca 410$ med frakt/moms for Onwa å converter. Da spørs om en kanskje skal legge til litt mer å få en som har NMEA2000 å norsk garanti. Kina garanti gir jeg lite for hehe Får vurdere dette litt ennå før jeg kjøper Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Ja, det er jo alltid et spørsmål om pris, blir nok billigere for ONWA og converter, enn å kjøpe billigste i Norske butikker. Skal ikke undervurdere verdien av garanti heller, og følger man litt med så er det noen gunstige alternativer tilgjengelig i norske butikker også. Mener å huske at jeg så en vanlig klasse B (ikke B+ som ONWA) som var på tilbud til rundt 5000kr, den hadde NMEA2000. Blir uansett en del dyrere enn 410USD, men forskjellen er ikke så enorm heller. @shipahoi, det er faktisk en av de bedre beskrivelsene jeg har lest. Er en god del ting å tenke over om man bruker RS232 på N0183. Bakoverkompatibiliteten gjør at RS232 skal fungere uten å lage skade, også på nyere generasjoner N0183, mens ting som multicast, signalrekkevidde og ikke minst faren for jordingsloop (ikke sikkert alle enheter har galvanisk skille selv om det står i standard) må vurderes i hvert tilfelle. Så lenge det ikke er fler enheter enn AIS + bridge til N2k, og denne har galvanisk skille så er faren for jordloop og andre problemer minimale. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2021 Kom nettopp over dette tilbudet. Da snakker vi lite forskjell, å Norsk garanti. Den er så klart kun 2W, men for folk flest er vel dette nok. https://seatronic.no/elektronikk/ais-c-15/ais/em-trak-b921-klasse-b-ais-sender-og-mottaker-2w Så ikke umulig jeg ender med dette i stedet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
O_K Svart 28.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2021 (redigert) Hehe, jeg så den nå, og må si at jeg hadde vurdert den sterkt om jeg ikke allerede hadde bestillt den fra ebay, men min er allerede på vei, så da er det for sent å angre... Eneste forskjell du skal være oppmerksom på er at den er bare klasse B, og ikke B+, derfor også bare 2W sendestyrke. B+ har liten betydning for de fleste, men B+ oppdaterer possisjonen din oftere så om du har veldig rask båt så kan B+ helt klart være en fordel. I tillegg så gir B+ også mulighet for høyere sendestyrke. For min del med en båt som går rundt 10kn så betyr det lite om jeg har B eller B+. Redigert 28.Januar.2021 av O_K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2021 Har maks fart på 20knop. men går normalt mellom 10 å 16 knop. Så tenker B holder lenge for meg her ja. Så spørs om ikke jeg ender med å kjøpe den. Da er det plug and play Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Osenius Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Jeg har kjøpt en Raymarine AIS650 transponder - mottager og sender. Var ikke klar over splitteproblematikken før jeg skulle installere. VHF-antenna sitter 17m oppe i masta, og å dra kabler til en ny antenne er mye jobb. Kjøpte dermed en Shakespeare VHF-antennesplitter. Den fungerer for AIS mottak, men ikke for sending. Rx only står det på pluggen som skal gå til AIS650. Så har jeg begynt å lete, og ser at nesten alle rimeligere VHF-splittere fungerer slik. Raymarine har en splitter som heter AIS100, men produktinformasjonen på denne er veldig uklar om du kan både sende og motta på begge utgangene. Noen som har et forslag til splitter? Fint om utgangene er like med SO-239 kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 (redigert) Jeg kjøpte Raymarine AIS700 med innebygget splitter. Mye enklere og billigere enn seperat splitter. Ville prøvd å returnert det du har kjøpt og heller kjøpt denne. Koster 8 000. Et alternativ er å montere AIS-antennen på rekka. Redigert 21.Februar.2021 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.