Inter 9000 Startet 4.November.2018 Link til dette innlegget Startet 4.November.2018 Hva mener folket om hvilke batter enn bør velge. syntes lihtium batteri enda er vel dyre. Ser sønnak har et GEL batteri på 140ah. Er gel fordel til forbruk? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Lars H. Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Jeg kjøpte et batteri med propper for kontroll/etterfylling av vann for 4 år siden. Når det svikter om 5 - 6 år, blir det nytt av samme type, - om det er mulig å få tak i noe slikt "gammeldags" batteri da. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Sverrejo Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 (redigert) Jeg har båt med 3 agm batterier. Har oppfattet det slik at gel og agm ikke gasser ved ladning og tåler å velte over på siden. Jeg legger vekt på det med gassing, men har en kompis som er skikkelig båtmann. Han bruker slike gamle med propper og vil ikke ha annet. Redigert 4.November.2018 av Sverrejo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Har nå hat 3 stykk AGM batterier fra Biltema i båten i to år og så langt har de nå fungert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Har vært overraskende mange tråder her om AGM batterier som "plutselig", og alt for tidlig, har konka. AGM har sine åpenbare fordeler men kan virke som de kanskje er følsomme for ett eller annet som gel og vanlige åpne bly-syre ikke har problemer med? Selv har jeg gått fra åpne bly-syre til gel bare for enkelhets skyld. Om jeg hadde vanlige batterier i dag som måtte byttes ville jeg enten gått hele veien til Lithium eller holdt meg til den teknologien jeg hadde, hvis den er god nok. Evt gått opp litt i batterikapasitet hvis det trengs. Ett ekstra batteri eller to koster "ingenting" ifht å gå fra vanlig gel eller åpent til AGM, for å ikke snakke om Lithium. Om det kun handler om kroner så er vel forsåvidt Lithium allerede billigere enn annet til tross for høy startpris, men da må en jo nesten ha med i regnestykket at en skal ha båten i 20+ år ;-) Samtidig vet vi jo at det kun skjer en ting med batteriene nå, de blir billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Utfordringen med Sønnak/Exide er at det finnes overhodet ikke noe produktblad på batteriene deres. Har hatt sønnak i noen år nå og vurderer selv nye batterier. Men som enkelte andre så holder jeg en knapp på åpne syrebatterier. Har fått tilbud på Trojan traksjons batterier XHS30 og tror faktisk jeg går for dem. Veier litt mere en vanlige syrebatterier, men så tåler dem mye mere. Skal faktisk ha 14,82V på bulk ved 25 grader og equalize på 16,2V ! :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 (redigert) Som nevnt lenger oppe, har jeg åpne bly/syre batterier. De er av type Euroblobe, semitraction 140Ah som gjerne kan lades med 14,8V som jeg nå har satt PDAR dynamoregulatoren til. Etter min en time eller når batteriene når denne spenningen, går den ned til 13,65V. Og dette valget var slettes ikke dumt da jeg forrige sesong monterte baugpropell. Batteriene, 2stk er på 1000A CCA hver, altså tilsammen 2000A! Dermed ble det å koble trusteren rett på denne banken, med feite kabler selvfølgelig. Da slapp jeg eget batteri ved trusteren og eget ladeopplegg for dette. Redigert 4.November.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.