Jump to content

Hvor mange liter i sjøvannsiden på en VP D6 310?

thomasd

Recommended Posts

Skal kjøre igjennom litt frostvæske for å sikre motoren mot frost i vinter mens den ligger i boblehavn. Har en kjekk treveisventil installert, så kan koble til slange og sugefrostvæske med sjøvannsinntaket stengt.

Spørsmål

1) Hvor mange liter må tilføres for at systemet er frostsikret igjennom - altså hvor mange liter vann tar sjøvannsiden?

2) Styrer termostaten sjøvann eller kjølevannsiden, altså må motoren være god og varm før man kjører prosessen, eller er det helt irrelevant hvilken temperatur den har?

mvh

Thomas

Lurt å kjøre med ferskvann først for å få ut saltet. Treng ikke kjøre den varm for det er ingen termostat som skal åpne i denne kretsen men flush systemet godt. Det er ikke så mye som skal til, jeg bruker 25 l dunk som holder til konservering av 2 stk d6 435. For å slippe å kjøre kjølevæske helt ut via lyd demper og flere meter med slange bruker jeg å koble slangen fra girolje kjøleren  som går inn på eksosbendet og legger den i en egen dunk. Starter så opp og når det renner kjølevæske i dunken er jeg fornøyd. Ta gjerne en prøve av kjølevæske som kommer ut bør holder til - 20. 

Sjøkaptein skrev 28 minutter siden:

For å slippe å kjøre kjølevæske helt ut via lyd demper og flere meter med slange bruker jeg å koble slangen fra girolje kjøleren  som går inn på eksosbendet og legger den i en egen dunk. 

Risikerer du ikke at sjøvannet i lyddemperen fryser ved denne metoden?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det er ingen grunn til at det skal stå væske på sjøvannssiden i motoren gjennom vinteren. En tørr motor fryser ikke. Gjennomkjør i 10 minutter med ferskvann konstant tilført sjøvannssystemet før vannpumpa, f.eks i sjøvannsfilteret for skikkelig flushing. Kjør deretter inn 15-20 liter blanding med frostvæske og vann for preserveringen sin del. Så dreneres alt sammen slik at systemet er tømt, husk spesielt pottene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...