thomasd Startet 4.November.2018 Del på Facebook Startet 4.November.2018 Skal kjøre igjennom litt frostvæske for å sikre motoren mot frost i vinter mens den ligger i boblehavn. Har en kjekk treveisventil installert, så kan koble til slange og sugefrostvæske med sjøvannsinntaket stengt. Spørsmål 1) Hvor mange liter må tilføres for at systemet er frostsikret igjennom - altså hvor mange liter vann tar sjøvannsiden? 2) Styrer termostaten sjøvann eller kjølevannsiden, altså må motoren være god og varm før man kjører prosessen, eller er det helt irrelevant hvilken temperatur den har? mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Jeg kjører igjennom 3 x4 liter ferdigblandet når den står på land. Etter to kanner er det ikke ute av eksosen. Men midt i den tredje kommer frostvæske. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Sjøkaptein Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Lurt å kjøre med ferskvann først for å få ut saltet. Treng ikke kjøre den varm for det er ingen termostat som skal åpne i denne kretsen men flush systemet godt. Det er ikke så mye som skal til, jeg bruker 25 l dunk som holder til konservering av 2 stk d6 435. For å slippe å kjøre kjølevæske helt ut via lyd demper og flere meter med slange bruker jeg å koble slangen fra girolje kjøleren som går inn på eksosbendet og legger den i en egen dunk. Starter så opp og når det renner kjølevæske i dunken er jeg fornøyd. Ta gjerne en prøve av kjølevæske som kommer ut bør holder til - 20. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Sjøkaptein skrev 28 minutter siden: For å slippe å kjøre kjølevæske helt ut via lyd demper og flere meter med slange bruker jeg å koble slangen fra girolje kjøleren som går inn på eksosbendet og legger den i en egen dunk. Risikerer du ikke at sjøvannet i lyddemperen fryser ved denne metoden? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Inter 9000 Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 (redigert) Svar til Sjøkaptein. Jeg ligger i ferskvann, og løfter opp båten der? ferdig igjennomkjørt? Redigert 4.November.2018 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Sjøkaptein Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Brigg skrev for 9 timer siden: Risikerer du ikke at sjøvannet i lyddemperen fryser ved denne metoden? Ja den må dreneres for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Det er ingen grunn til at det skal stå væske på sjøvannssiden i motoren gjennom vinteren. En tørr motor fryser ikke. Gjennomkjør i 10 minutter med ferskvann konstant tilført sjøvannssystemet før vannpumpa, f.eks i sjøvannsfilteret for skikkelig flushing. Kjør deretter inn 15-20 liter blanding med frostvæske og vann for preserveringen sin del. Så dreneres alt sammen slik at systemet er tømt, husk spesielt pottene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.