Jump to content

Justering av kompass, deviasjon!!

Allan E

Recommended Posts

Som dere vet har jeg en stålbåt, kompasset som står der har et stort avvik fra gps-kurs, mer enn 20°. Kompasset mitt er type 105 fra Silva med vekter eller skiver på begge sider.

Er det noen som kan fortelle meg hva som skjer hvis jeg tar bort vekter/skiver på kompasset mitt.

Jeg har prøvd å stille på de små skruene som er markert med øst/vest og nord/syd men jeg klarer ikke å få justert nok så jeg kan være fornøyd.

Er det noen som har et  tricks!

Deviasjon i Stålbåt er nok en utfordring. Jeg kan ikke komme med konkrete tips i ditt tilfelle. Det som imidlertid er viktig å huske er at deviasjonen vil være ulik avhengig av hvilken kurs du har. Du bør med andre ord kartlegge deviasjonen ombord for ulike kurser. Lag en deviasjons tabell.

Når det gjelder triks for å rette på dette, så vet jeg at magneter av ulik størrelse og avstand fra kompasset blir brukt. Men her må man være forsiktig slik at man gjør dette rett.

Hva med en henvendelse til Silva?

Lykke til

:confused:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

• 3 uker senere...

Jeg har prøvd å stille på de små skruene som er markert med øst/vest og nord/syd men jeg klarer ikke å få justert nok så jeg kan være fornøyd.

Er det noen som har et  tricks!

Hei.

Oppskriften for justering av mitt Silvakompass er slik:

1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0.

2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90.

3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel).

4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften.

5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden.

6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det første du bør se på er kompassets plassering.

For hvis også overbygget er av stål, da skal det godt gjøres at de små innebyggede kompensasjonsmagnetene klarer å rette opp alt. Har du f.eks mulighet for å plassere kompasset slik at du får bedre avstand til magnetiske deler ombord?

Hva med høyttalere, vindusviskere og denslags "svineri", er slike ting på betryggende avstand fra kompasset?

- - -

Forøvrig må du huske på at GPS'en ikke er kompass. Dvs den viser ikke hvilken vei baugen peker, slik som kompasset skal gjøre. GPS'en forteller hvilken vei båten beveger seg  -  og det kan med strøm og vind bli noe helt, helt annet!

Derfor er det vanlig prosedyre, og absolutt tryggest å kompensere kompasset mens du styrer kurser som du har tatt ut rettvisende over faste merker på land.

- - - -

Når du har tenkt nøye gjennom disse punktene, da er tiden inne til å følge den prosedyren som Lars beskriver, den er helt kurrant for et slikt kompass. Hvis du allikevel ikke klarer å kompensere nok med de innebyggede magnetene, da har du muligheten for å supplere med eksterne magneter.

Du bør finne noen lange tynne stavmagneter og plassere disse en om gangen i nærheten av kompasset. Du forsøker med en magnet plassert langskips når du holder på med Nord/Sør-kurser, og tverrskips når du er på Øst/vest-kursene.

Dette er en "spennende" jobb, som krever både tålmodighet og omtanke   -   men du så kjekt det kan være når deviasjonskurven litt etter litt retter seg opp .....

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 6 år senere...

Hei. Jeg sliter med det samme i min stålbåt.

Men disse kompassene som har de "kulene" på hver side. er ikke det tilstrekkelig?

Jeg mener jeg leste et sted at man kunne bruke alt en fant bar det var støpejern i disse "kulene"

Så fikk man justere de små kompensatorene når det var grovinnstilt ved hjelp av avstand fra disse kulene og inn til selve kompasset??

Er dette feil?? Tenkte jeg skulle forsøke det utpå sommeren en gang...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det første du bør se på er kompassets plassering.

.................

Hva med høyttalere, vindusviskere og denslags "svineri", er slike ting på betryggende avstand fra kompasset?

- - -

mvh

Poseidon

Hva er betryggende avstand til en vindusvisker motor?

1m

I en liten snekke blir det nokså vanskelig å plassere kompasset med "slike store" avstander, motoren er jo også av metall så denne har vel også en innvirkning? Bør jeg kanskje flytte kompasset bak i hekken...... :eek: ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...