Jump to content

Hva slags stoff anbefales til beskyttelse av trekjøl?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Til vanlig er kjølen på min kjære trebåt omsluttet av en tykk jernkjøl så det er ingen ting å tenke på.

Men nå har jeg skjært ned noen biten av jernkjølen fordi jeg har kontrollert og skiftet kjølbolter.

Tenkte da at det kunne være fint å sause inn trekjølen og stråkjølen med noe stoff som beskytter den fra vannet.

Hva er best å bruke? Tretjære? Spakkel? Epoksy? Tec7? Impregnering?

IMG_0375.jpeg.ec54a4c5a61244cf034c2fc72553a67e.jpegIMG_0377.jpeg.057d37b27ac9608672e8d6526bbf9d00.jpeg

IMG_0356.jpeg

IMG_0369.jpeg

Har ingen erfaring med treverk dekket av jernkjøl. Men min far hadde en gammel tresjark. Den behandlet han med en blanding av like deler tretjære, terpentin og kokt linolje. Tretjæren impregnerer, terpentinen tynner slik at tjæra trekker godt inn i veden, og linolja (må være kokt) gjør at overflaten tørker. Alt ifølge min far.

Jeg antar samme oppskriften vil fungere også i ditt tilfelle.

Så lenge dette blir stående under vann til vanlig vil vann trenge inn i treet uansett, dessverre.

Forstår jeg deg slik at du har kappet vekk deler av jernkjølen og at treet under dermed blir varig eksponert? Det viktigste er å beskytte treverket for direkte kontakt med skadedyr. Så ville ha brukt en dekkende behandling foran en impregnerende. Klart, du kan smøre på impregnering først, men på grunn av vanntrykket og vannets bevegelse vil det likevel komme vann inn i treet. I saltvann vil ikke treet råtne, så sånn sett er ikke impregnering i seg selv nødvendig for å bevare kjølen der. Ulike former for skadedyr bør hindres direkte kontakt med tre, derfor er det greit med en barriere som hindrer at dyrene kommer til. 

Før ble blackferniss og blymønje mye brukt, men har du stående en boks med Arcanol fungerer den også fint. Altså oljebasert dekkende maling i form av grunning, fint som dekkende lag i seg selv og fint som grunning for bunnstoff. Epoksy kan også brukes, men bør ikke legges for tykk da den blir rimelig hard og kan sprekke opp. Skal epoksy brukes er det en fordel at kjølen er skikkelig tørr i trevirket og at epoksy og tre er varmere enn 20 grader, for inntrengningens skyld. 

Så bunnstoff til slutt og du er klar?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Blymønje av den gamle typen er forbudt ja, var visst noe i den som ikke var bra:wink: 

Impregnering er greit, men ikke nødvendigvis påkrevet siden dette er under vann. Som sagt vil vann komme til uansett hvor mye du impregnerer. Det viktige her er å unngå skadedyr som pælemark og lignende. For å unngå disse må du ha et helt sperrende skikt, da holder det ikke med tjære. Stråkjøl med tjærepapp mellom den og kjølen (eller lignende) er for å beskytte kjølen mot slitasje og skadedyr da de først går i stråkjølen og så stopper de der (i en ideell verden). Nå som du har kappet vekk deler av jernkjølen du hadde utpå trekjølen bør du ha noe som hindrer direkte tilgang til treet under. 

2 grader blir litt kaldt for epoksy ja, men har du mulighet for å varme opp området du skal påføre med f.eks. en lyskaster, en vifteovn, IR-ovn eller lignende kan det likevel gå. Epoksyen kan oppbevares innendørs i varmen helt fram til den skal brukes. Varmes kjølen opp vil epoksyen trekke godt inn. Bruker du en rask herder tar det ikke lange tiden før epoksyen vokser seg, altså skiller ut voks på overflaten. Da er herdeprosessen så godt i gang at du kan gå videre til neste felt. Men ja, slikt krever en viss temperatur for å bli bra. 

Arcanol selges under merkenavnet Bengalac metallgrunning, og ja, den fungerer utmerket som grunning på tre før bunnstoff. Og også til å danne et beskyttende skikt under trekjølen. Dessverre trenger også Arcanolen noe varme for å tørke skikkelig.

Skal båten stå på land over vinteren eller skal den utpå igjen så snart som mulig? Hvis den skal stå på land blir det nesten det samme hva du bruker, epoksy eller oljebasert grunning, da kan du vente til det blir varmere i været. Men skal du på sjøen igjen rimelig kjapt ville jeg ha gått for godt romtemperert epoksy og tilført varme direkte på trekjølen. Tokomponent som har fått påbegynt herdeprosessen vil i de fleste tilfeller gi et sterkere skikt enn enkomponent som ikke har tørket enda.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Skal sveise opp stålbitene og så skal den på sjøen igjen! Blir kanskje stående et par dager i etterkant da jeg har litt flere ting på lista som må fikses. Har en varmepistol kanskje jeg greier å få litt varme i treverket før jeg smører på epoksyen da! Bunnstoff tror jeg utgår. Satser på å bruke såpass med epoksy at det fyller ut rommet mellom trekjøl og stålkjøl!

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:

Skal sveise opp stålbitene og så skal den på sjøen igjen!

Hvis du skal sveise opp bitene igjen kan du se vekk fra det jeg har skrevet tidligere:wink: Går da ut fra at stålbitene dekker trekjølen helt slik som resten av jernkjølen gjør. I så tilfelle holder det fint med å impregnere med tjæreblanding. Epoksy er ikke glad i høyere temperaturer (som ved sveising) og det vil da ikke ha så mye hensikt hvis trekjølen likevel blir beskyttet av jernkjølen/bitene du sveiser opp igjen. Blir noe annet hvis du ikke hadde sveist på bitene igjen.

Den der skjønte jeg ingenting av! Sjøvann vil trenge inn uansett her, og vil da ligge og stange mot et lag med epoxy så det ikke kommer ut igjen. Hva er poenget med dette? Jernkjølen beskytter mot slag og pælemark, og saltvannet gjør uansett at treverket ikke råtner. Så den epoxyen forstår jeg ikke helt poenget med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tre er jo organisk, og derfor egnet som føde for andre organismer, som sopp/råte. Det finnes treborende insekter som lever av treverk, og det finnes treborende organismer som borer i tre for å lage seg bolig. Organismer som lever av bestandeler i treet, kan vi impregnere mot, ved å tilsette giftige stoffer til treet. Organismer som bare borer seg hull i treet for å lage bolig, må man sperre ute ved å isolere treet med en ugjennomtrengelig membran.

Men trevirket kan og brytes ned av syrer!

Mye av det vi smører på for å hindre groing o.l., så som impregnering og bunnstoff, inneholder metallforbindelser. Mange av disse metallene er høyere i spenningsreka en jern! Når en så tilfører saltvann eller annet forurenset vann, så starter elektrokjemiske reaksjoner. I disse reaksjoner dannes bl.annet syrer. På bildene av treverket i kjølen din, kan det se ut som om tret er delvis brutt ned av syre. Dette kommer muligens av en kombinasjon av kobberstoff og jernkjøl.

Det er ikke treet i båten din du må isolere, det er jernet! Slik at du forhindrer den elektrokjemiske reaksjoneen mellom jernet og andre metaller.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...