Jump to content

Bensinmotor i DC og ønonomi


Knallipadden

Recommended Posts

Flytter snart, og båtplassen beholder jeg da  jeg ikke finner billigere båtplass der jeg skal flytte. Det tar ca 20-25 minutter når jeg flytter å kjøre til båten med mindre det er rushtid. I den forbindelse lurer jeg på å kjøpe en kjappere båt. Nå har jeg en snekke som makser på 8-9 knop, og da tar det en stund å komme seg avgårde til de fine badeplassene og uthavnene på sommeren, når jeg også må regne med kjøretid med bil. Ofte jobber jeg for eksempel ettemiddags skift, og da reiser jeg gjerne ut med båten før jobb. Med 25 minutter kjøring hver vei går det bort nesten en time. Bruker også 45 minutter hver vei til nærmeste uthavn/badeplass med snekken. Skal gjerne ha tid til være der en liten stund, også går det alltid litt tid med å sjekke over båten og fortøye den etter hver tur. Hadde jeg hatt en båt som marsjer i 15-20 knop korter jeg ned reidetiden og eventuelt utvider radiusen jeg kan reise. Har sett litt på DC, og ser at de med bensinmotor ofte er rimeligere enn de med diesel. Hvor mye bruker for eksempel en 5,7 liters Volvo Penta med innsprøytning. Andre motorer som kan anbefales? Hvor driftsikre er en innebords bensinmotor, og hvordan er driftsutgiftene?

Link to post

Du finner regnestykker over dette på nettet: Kjøper du diesel fremfor bensin så må du kjøre i 20-30 år før grafene over total kostnad krysser seg, iom dieselmotorer kister det dobbelte. Jo mindre båten er, jo lenger tid tar det før du har tjent inn en dieselmotor pga lavere forbruke / billigere drivstoff.

 

Nå, forbruk er en funksjon av hastighet; forbruk per time er uinteressant, kun forbruk per nautiske mil: Min motor (frem til årets sesong) har brukt 50 ltr I timen i marsjhastighet, men da går det i 30 knop, med forbruk på 1,4-1,5 per NM (350 hk)

De fleste DCer har cruisehastighet på rundt 25 - 30 knop.

Men, jeg snakker nå utenbordsmotorer. Innenbords er andre dyr - da snakker vi helt andre driftsutgifter - service f eks er det dobbelte.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

En amerikansk bensin V8 er driftsikker og har svært rimelige deler hvis noe må skiftes. Har hatt 2 daycruisere  med V8 i tilsammen 20 år og de var problemfrie . Hvis du kan skru selv med oljeskift/konservering osv så er kostnadene lave. Drev derimot kan være mer utfordrende på kostsiden. 

 

Bensinkosten er ikke voldsomt stor så sant du ikke kjører i timesvis på full fart .

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
amerelium skrev for 2 timer siden:

Du finner regnestykker over dette på nettet: Kjøper du diesel fremfor bensin så må du kjøre i 20-30 år før grafene over total kostnad krysser seg, iom dieselmotorer kister det dobbelte. Jo mindre båten er, jo lenger tid tar det før du har tjent inn en dieselmotor pga lavere forbruke / billigere drivstoff.

 

En bensinmotor koster ikke halvparten av en dieselmotor når de er ny...

Men etter et par års drift stemmer det nok.. noe som igjen forteller hvor dårlig innvestering en bensinmotor er i forhold til dieselmotor i båt...

Det verditapet skal inn på samme "konto " som drifts utgiftene...

 

Link to post

...en 300 hk innenbords koster 100k mer enn en tilsvarende bensin - du skal kjøre temmelig lenge før det jevner seg ut. Og det er ikke en investering uansett hva type motor du har: Dette er en forbruksgjenstand som du alltid vil få kun en brøkdel igjen for. Investeringen ligger I opplevelsen du får med den; og derfor ville uansett gått for bensin utenbords, kun basert på støy om ikke annet. Er omgitt av dieselbåter som ligger og spytter blårøyk høylytt, mens min purrer som en katt. Du får DCer over 8 meter nå med utenbordsmotor, så vil en ha bensin er der liten grunn til å gå for innenbords med mindre du vil ha noe større.

 

Men tilbake til det du spør om: Tid er også penger. Det kjekke med en daycruiser er at en kommer seg dit en vil, uten å måtte bruke hele dagen på det. Rent driftsmessig gjør det ikke mye utslag, med mindre vi snakker store motorer. Jeg har som nevnt hatt en 350 som

bruker rundt 1,4 l/nm ved cruise; har nå satt på en ny 350 som antageligvis legger seg på rundt 1,2 l/nm. Og du hører dem knapt før du begynner å trø på...

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
On 11/5/2018 at 6:58 PM, Knallipadden said:

Hvordan er det med drev på en bensin motor i forhold til en med diesel? Har Ikke erfaring med drev. Bare utenbords og aksling. 

 

En bensinmotor har, generelt sett, mindre dreiemoment og "snillere" momentkurve enn en dieselmotor, så drevet på en bensinmotor får som regel mindre juling enn drevet på en dieselmotor. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

På drev har du mer vedlikehold. Det er dog en del forskjell på service intervaller mellom Volvo og Mercruiser. 

Tar man utgangspunkt i Volvo drev skal gearolje skiftes hvert år, belger hvert 2 år, uansett om det er bensin eller diesel.

 

På de nyeste drevene til Volvo DP-H (diesel) syntes jeg det er noe HERK å skifte belger selv. Jobben er enkel men uten en drevjekk eller lignende er jobben nesten håpløs, da drevet er så inn i granskauen tungt. På tidligere drev for diesel og drev for bensin er det enklere da du løfter drevet av for hånd uten å bæsje i buksa. Veier nesten halvparten av DP-H drevet

 

Forøvrig så er det jammen en del service som kreves av nyere større påhengs også, selv om jobben kanskje er noe enklere, så blir det penger av det også.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Moderne og moderne. Innenbordsmotorer har alltid brukt mindre enn påhengere pr hk/t. Med god margin. Men marginen spises stadig opp da påhengere har blitt meir økonomiske for kvar ny modell samt det utvikles meir båter til påhengere enn til innenbords og er snart oppspist. Dog har påhengere gitt meir fart pr hk så nm/l er til påhengerens fordel. Men heldigvis er det ikkje allle båtprodusenter som bare tenker på fart pr hk men  også på sjøegenskaper. 

Link to post

...vel, som nenvt, liter per time burde være mindre interessant, kun ltr/nm. Innebordsmotorer har til for få vært det eneste alternativet for å skyve større og tyngre båter effektivt, men det fordelen forsvant da Yamaha som første produsent lanserte utenbords V8er for 10 år siden. Suzuki har nå også laget duo prop. Når du i tillegg kan trekke dem opp slik at det ikke gror igjen, så er det en no-brainer.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

Njæææ. Innenbords har andre fordeler enn utenbords også. Deler er vesentlig rimeligere hvis noe ryker, service er enkelt og kan gjøres selv og man får full bredde på badeplatformen. 

Alle motortyper har fordeler og ulemper. 

Drivstofføkonomien er kun en del av regnskapet. Her er det kun bruksmønster som avgjør hva som er mest økonomisk.

 

Kjører du mer enn ca 100 timer i året og har en båt som er større enn rundt 28 fot vil diesel fort lønne seg. Kjører du mindre enn det, eller har mindre båt vil bensinmotor stort sett være det rimeligste valget.

 

Min VP 5,7 gsi (injection) går på mellom 0,8 og 2,5 liter pr nm (avhengig av fart og last). Normalt forbruk er 1,3-1,6 liter pr nm i 28-30 knop med familie og helgebagasje ombord. Med WOT og fullastet båt, litt bølger, motstrøm og motvind kan jeg sikkert klare å bruke 3 liter pr nm. Da bruker man mye penger for å komme seg fort frem. Har sikkert gjort det totalt 30 minutter tilsammen i løpet av de 5 årene jeg har hatt båten...

 

Kan du skru litt selv og er villig til å ta vårklargjøring og opplag selv er innenbords bensin billig. 

 

Verditapet på brukt bensinmotor pleier å være ikkeeksisterende etter eier nr 1. Dette takket være et marked som i noen år har blitt fortalt at diesel er det eneste saliggjørende. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Nå har ikke jeg som sagt erfaring med drev. Bare med innebords diesel og strak aksling, og små og større utenbordsmotorer. Service på diesel innebords motor er i hvertf fall relativt lett og billig å selv. Større ting kan gjerne koste litt, men generelt er det rimelig. På utenbords er det stort sett enkelt å ta service selv. På 4 takterne må man gjerne la fagfolk gjøre mer, men generell service er ikke så komplisert. Ofte sparer man inn igjen de kronene man bruker på service på verksted hvis man velger en nyere 4 takt framfor en eldre 2 takt. Når det er sagt går moderne to taktere også økonomisk. Evenirude sine med elektronisk innsprøytning for eksempel. På hytten har vi en Nordkapp med 115 hk Evenirude. Den marsjer fint i rundt 25 knop med rundt 0,9 pr nm i forbruk. Går den for fullt kan man vel 4 doble forbruket. Har imidlertid sett at forbruket er som på en 4 takt motor når jeg leser tester.

 

Det som uroer meg med drev er at det virker å værr så mye mer som kan gå i stykker. Jeg er klar over alle fordelene også. Hvis jeg skal se på en båt med drev bør jeg kanskje få med meg en kyndig, eller bør jeg kjøpe gjennom en forhandler? Det er vel sikkert med brukte båter som med bruktbil forhandlere. Det er sikkert en del råttne epler der også.

Link to post

Den største ulempen med drev kontra påhenger er knutebelgen. (Min høyst personlige mening selvsagt). Lekker den så er det stor fare for skade på drivknuten. Er du skikkelig uheldig finner vannet veien inn i både drev og motor og da ender man fort opp med ei (u)rimelig stor regning.

 

I tillegg så ligger tilt og styresylindre som regel under vann, mens de er over vann på en påhenger. 

 

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
On 11/9/2018 at 8:28 AM, Sørlandet2 said:

Ja, hvis du kan kjøre en V8 på ca 1.2 liter pr mil, så bruker innenbords mindre en de fleste DC med utenbordsmotor. 

Hva slags båt er dette?


Det har mere med hvor lite gass man bruker enn hvilken båt motoren sitter i.
Greit nok at mange DC båter ikke vil ligge i plan med bare 2500 o/min men de minste og letteste gjør som ofterst det.
Så skal ta tilbake 30 liter i timen som ett realistisk estimat på en DC båt i plan  da det er noe for snaut, men 35 liter i timen som jeg også skrev er realistisk for mange DC båter

2500 o/min = 32 l/t
3000 o/min= 39 l/t

3500 o/min= 52 l/t

4000 o/min= 66 l/t
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

@Knallipadden - min eneste erfaring med strak aksel er fra seilbåt. Jeg syns det var mye daglig styr med den da. Pakkboks som skulle sjekkes og fylles, girolje som måtte byttes osv. Men dette var en gammel maskin - sikkert lettere med de moderne løsningene.

På drev er det flere deler og mer som kan gå galt. Men så lenge man behandler det ordentlig er det ikke normalt med problemer på drevet. Bytte olje og pakninger på høsten (noen liter olje og noen o-ringer), anoder på våren, samt belg etter servicemanualen (1-5 års intervaller avhengig av fabrikant og drev). Belg er litt styr å bytte, men lar seg greit gjøre selv med hjelp av Google og YouTube. 

 

Driftsutgifter du kan regne med på innenbords 5,7 liter er (etter hukommelsen, noen får korrigere meg hvis det er glemt noe eller noe er veldig feil):

Hvert år:

Plugger, 8 stk a ca 70,- 

Olje, 6 liter (enkleste form for syntetisk 5w-40 eller 15w-50)  ca 500,-

Filter til bensin (som regel to stk) a 100,-

Oljefilter 100,-

Anoder til drev ca 500,- (avhengig av drev)

Olje til drev 3-4 liter girolje ca 300,-

Pakninger til drev 50,-

Litt fett til propellakslingen

1-2 bokser Drevspray

Frostvæske etter behov

 

Etter behov i servicemanualen:

Belger (sikkert varierende priser, jeg har Vp dp-s): Hvert tredje år ca 1500,- for begge.

Impeller (byttes så ofte nervene tillater) 300,-

Fordeler, rotor og pluggledninger (på min kjøres dette til jeg merker feil i tenningen) 1000,-

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
6 hours ago, Kenneth 81 said:

Den største ulempen med drev kontra påhenger er knutebelgen. (Min høyst personlige mening selvsagt). Lekker den så er det stor fare for skade på drivknuten. Er du skikkelig uheldig finner vannet veien inn i både drev og motor og da ender man fort opp med ei (u)rimelig stor regning.

 

I tillegg så ligger tilt og styresylindre som regel under vann, mens de er over vann på en påhenger. 

 

 

Mulig jeg misforstod deg men vannet finner ikke veien inn i motoren og drev hvis man har lekkasje på knutebelgen.
 

Link to post
On 11/10/2018 at 5:19 PM, pipe said:

Mulig jeg misforstod deg men vannet finner ikke veien inn i motoren og drev hvis man har lekkasje på knutebelgen.
 

 

I utgangspunktet ikke, men er man uheldig og i tillegg har slitne akseltettninger så kan man ende opp med vann på ugunstige steder

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...