Knallipadden Startet 5.November.2018 Del på Facebook Startet 5.November.2018 Flytter snart, og båtplassen beholder jeg da jeg ikke finner billigere båtplass der jeg skal flytte. Det tar ca 20-25 minutter når jeg flytter å kjøre til båten med mindre det er rushtid. I den forbindelse lurer jeg på å kjøpe en kjappere båt. Nå har jeg en snekke som makser på 8-9 knop, og da tar det en stund å komme seg avgårde til de fine badeplassene og uthavnene på sommeren, når jeg også må regne med kjøretid med bil. Ofte jobber jeg for eksempel ettemiddags skift, og da reiser jeg gjerne ut med båten før jobb. Med 25 minutter kjøring hver vei går det bort nesten en time. Bruker også 45 minutter hver vei til nærmeste uthavn/badeplass med snekken. Skal gjerne ha tid til være der en liten stund, også går det alltid litt tid med å sjekke over båten og fortøye den etter hver tur. Hadde jeg hatt en båt som marsjer i 15-20 knop korter jeg ned reidetiden og eventuelt utvider radiusen jeg kan reise. Har sett litt på DC, og ser at de med bensinmotor ofte er rimeligere enn de med diesel. Hvor mye bruker for eksempel en 5,7 liters Volvo Penta med innsprøytning. Andre motorer som kan anbefales? Hvor driftsikre er en innebords bensinmotor, og hvordan er driftsutgiftene? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Du finner regnestykker over dette på nettet: Kjøper du diesel fremfor bensin så må du kjøre i 20-30 år før grafene over total kostnad krysser seg, iom dieselmotorer kister det dobbelte. Jo mindre båten er, jo lenger tid tar det før du har tjent inn en dieselmotor pga lavere forbruke / billigere drivstoff. Nå, forbruk er en funksjon av hastighet; forbruk per time er uinteressant, kun forbruk per nautiske mil: Min motor (frem til årets sesong) har brukt 50 ltr I timen i marsjhastighet, men da går det i 30 knop, med forbruk på 1,4-1,5 per NM (350 hk) De fleste DCer har cruisehastighet på rundt 25 - 30 knop. Men, jeg snakker nå utenbordsmotorer. Innenbords er andre dyr - da snakker vi helt andre driftsutgifter - service f eks er det dobbelte. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
TerjeFjern Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 (redigert) En amerikansk bensin V8 er driftsikker og har svært rimelige deler hvis noe må skiftes. Har hatt 2 daycruisere med V8 i tilsammen 20 år og de var problemfrie . Hvis du kan skru selv med oljeskift/konservering osv så er kostnadene lave. Drev derimot kan være mer utfordrende på kostsiden. Bensinkosten er ikke voldsomt stor så sant du ikke kjører i timesvis på full fart . Redigert 5.November.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 amerelium skrev for 2 timer siden: Du finner regnestykker over dette på nettet: Kjøper du diesel fremfor bensin så må du kjøre i 20-30 år før grafene over total kostnad krysser seg, iom dieselmotorer kister det dobbelte. Jo mindre båten er, jo lenger tid tar det før du har tjent inn en dieselmotor pga lavere forbruke / billigere drivstoff. En bensinmotor koster ikke halvparten av en dieselmotor når de er ny... Men etter et par års drift stemmer det nok.. noe som igjen forteller hvor dårlig innvestering en bensinmotor er i forhold til dieselmotor i båt... Det verditapet skal inn på samme "konto " som drifts utgiftene... Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 ...en 300 hk innenbords koster 100k mer enn en tilsvarende bensin - du skal kjøre temmelig lenge før det jevner seg ut. Og det er ikke en investering uansett hva type motor du har: Dette er en forbruksgjenstand som du alltid vil få kun en brøkdel igjen for. Investeringen ligger I opplevelsen du får med den; og derfor ville uansett gått for bensin utenbords, kun basert på støy om ikke annet. Er omgitt av dieselbåter som ligger og spytter blårøyk høylytt, mens min purrer som en katt. Du får DCer over 8 meter nå med utenbordsmotor, så vil en ha bensin er der liten grunn til å gå for innenbords med mindre du vil ha noe større. Men tilbake til det du spør om: Tid er også penger. Det kjekke med en daycruiser er at en kommer seg dit en vil, uten å måtte bruke hele dagen på det. Rent driftsmessig gjør det ikke mye utslag, med mindre vi snakker store motorer. Jeg har som nevnt hatt en 350 som bruker rundt 1,4 l/nm ved cruise; har nå satt på en ny 350 som antageligvis legger seg på rundt 1,2 l/nm. Og du hører dem knapt før du begynner å trø på... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Knallipadden Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Hvordan er det med drev på en bensin motor i forhold til en med diesel? Har Ikke erfaring med drev. Bare utenbords og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 On 11/5/2018 at 6:58 PM, Knallipadden said: Hvordan er det med drev på en bensin motor i forhold til en med diesel? Har Ikke erfaring med drev. Bare utenbords og aksling. En bensinmotor har, generelt sett, mindre dreiemoment og "snillere" momentkurve enn en dieselmotor, så drevet på en bensinmotor får som regel mindre juling enn drevet på en dieselmotor. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Knallipadden Svart 8.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2018 Er det generelt mer vedlikehold på drev i forhold til båt med fast aksling eller utenbordsmotor? Man får ganske bra DC med utenbordsmotor også ser jeg. Det kan jo også være aktuelt for såvidt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 På drev har du mer vedlikehold. Det er dog en del forskjell på service intervaller mellom Volvo og Mercruiser. Tar man utgangspunkt i Volvo drev skal gearolje skiftes hvert år, belger hvert 2 år, uansett om det er bensin eller diesel. På de nyeste drevene til Volvo DP-H (diesel) syntes jeg det er noe HERK å skifte belger selv. Jobben er enkel men uten en drevjekk eller lignende er jobben nesten håpløs, da drevet er så inn i granskauen tungt. På tidligere drev for diesel og drev for bensin er det enklere da du løfter drevet av for hånd uten å bæsje i buksa. Veier nesten halvparten av DP-H drevet Forøvrig så er det jammen en del service som kreves av nyere større påhengs også, selv om jobben kanskje er noe enklere, så blir det penger av det også. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
pipe Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 En amerikansk bensin V8 i en DC vil typisk bruke ca 30-35 liter i timen i fartsområdet 25-28 knop er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.November.2018 Del på Facebook Svart 9.November.2018 pipe skrev for 11 timer siden: En amerikansk bensin V8 i en DC vil typisk bruke ca 30-35 liter i timen i fartsområdet 25-28 knop er min erfaring. Ja, hvis du kan kjøre en V8 på ca 1.2 liter pr mil, så bruker innenbords mindre en de fleste DC med utenbordsmotor. Hva slags båt er dette? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 9.November.2018 Del på Facebook Svart 9.November.2018 ...utenbords vil ALLTID bruke mindre enn innenbords - ved samme HK selvfølgelig. I gode forhold kunne jeg kjøre min F350 på 1,25 l/nm, I 25 knop, like over planingsterskelen. Lykke til med å finne en like stor båt, med like stor innenbords (bensin) som gjør det samme... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Sørlandet2 Svart 9.November.2018 Del på Facebook Svart 9.November.2018 Tja. Ser faktisk ut som moderne innenbords motorer bruker mindre bensin enn tilsvarende utenbordsmotor. http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-mercruiser-3.0-4.3-5.0-5.7-6.2-7.4-8.1-8.2-forbrug Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 9.November.2018 Del på Facebook Svart 9.November.2018 Moderne og moderne. Innenbordsmotorer har alltid brukt mindre enn påhengere pr hk/t. Med god margin. Men marginen spises stadig opp da påhengere har blitt meir økonomiske for kvar ny modell samt det utvikles meir båter til påhengere enn til innenbords og er snart oppspist. Dog har påhengere gitt meir fart pr hk så nm/l er til påhengerens fordel. Men heldigvis er det ikkje allle båtprodusenter som bare tenker på fart pr hk men også på sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 9.November.2018 Del på Facebook Svart 9.November.2018 ...vel, som nenvt, liter per time burde være mindre interessant, kun ltr/nm. Innebordsmotorer har til for få vært det eneste alternativet for å skyve større og tyngre båter effektivt, men det fordelen forsvant da Yamaha som første produsent lanserte utenbords V8er for 10 år siden. Suzuki har nå også laget duo prop. Når du i tillegg kan trekke dem opp slik at det ikke gror igjen, så er det en no-brainer. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Napoli Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Njæææ. Innenbords har andre fordeler enn utenbords også. Deler er vesentlig rimeligere hvis noe ryker, service er enkelt og kan gjøres selv og man får full bredde på badeplatformen. Alle motortyper har fordeler og ulemper. Drivstofføkonomien er kun en del av regnskapet. Her er det kun bruksmønster som avgjør hva som er mest økonomisk. Kjører du mer enn ca 100 timer i året og har en båt som er større enn rundt 28 fot vil diesel fort lønne seg. Kjører du mindre enn det, eller har mindre båt vil bensinmotor stort sett være det rimeligste valget. Min VP 5,7 gsi (injection) går på mellom 0,8 og 2,5 liter pr nm (avhengig av fart og last). Normalt forbruk er 1,3-1,6 liter pr nm i 28-30 knop med familie og helgebagasje ombord. Med WOT og fullastet båt, litt bølger, motstrøm og motvind kan jeg sikkert klare å bruke 3 liter pr nm. Da bruker man mye penger for å komme seg fort frem. Har sikkert gjort det totalt 30 minutter tilsammen i løpet av de 5 årene jeg har hatt båten... Kan du skru litt selv og er villig til å ta vårklargjøring og opplag selv er innenbords bensin billig. Verditapet på brukt bensinmotor pleier å være ikkeeksisterende etter eier nr 1. Dette takket være et marked som i noen år har blitt fortalt at diesel er det eneste saliggjørende. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bjl Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Har 5,7 Volvo 280 i 27 (821) fot daycruiser. Den marsjer på ca 1,6 pr nm. Har registrert at en ny Ibiza 760 eller finnmaster 8 med 300 bruker ca 1,5 pr nm. Fantastisk stillegående og uten vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 10.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2018 Nå har ikke jeg som sagt erfaring med drev. Bare med innebords diesel og strak aksling, og små og større utenbordsmotorer. Service på diesel innebords motor er i hvertf fall relativt lett og billig å selv. Større ting kan gjerne koste litt, men generelt er det rimelig. På utenbords er det stort sett enkelt å ta service selv. På 4 takterne må man gjerne la fagfolk gjøre mer, men generell service er ikke så komplisert. Ofte sparer man inn igjen de kronene man bruker på service på verksted hvis man velger en nyere 4 takt framfor en eldre 2 takt. Når det er sagt går moderne to taktere også økonomisk. Evenirude sine med elektronisk innsprøytning for eksempel. På hytten har vi en Nordkapp med 115 hk Evenirude. Den marsjer fint i rundt 25 knop med rundt 0,9 pr nm i forbruk. Går den for fullt kan man vel 4 doble forbruket. Har imidlertid sett at forbruket er som på en 4 takt motor når jeg leser tester. Det som uroer meg med drev er at det virker å værr så mye mer som kan gå i stykker. Jeg er klar over alle fordelene også. Hvis jeg skal se på en båt med drev bør jeg kanskje få med meg en kyndig, eller bør jeg kjøpe gjennom en forhandler? Det er vel sikkert med brukte båter som med bruktbil forhandlere. Det er sikkert en del råttne epler der også. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Den største ulempen med drev kontra påhenger er knutebelgen. (Min høyst personlige mening selvsagt). Lekker den så er det stor fare for skade på drivknuten. Er du skikkelig uheldig finner vannet veien inn i både drev og motor og da ender man fort opp med ei (u)rimelig stor regning. I tillegg så ligger tilt og styresylindre som regel under vann, mens de er over vann på en påhenger. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tkb Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Klarer å kjøre på 1 liter pr nautisk med min Yamarin 75 BR/ 300 Yamaha, i fartsområdet 25-28 knop. Riktinok med rent skrog. Skal ikke mye groe til før det øker. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 (redigert) On 11/9/2018 at 8:28 AM, Sørlandet2 said: Ja, hvis du kan kjøre en V8 på ca 1.2 liter pr mil, så bruker innenbords mindre en de fleste DC med utenbordsmotor. Hva slags båt er dette? Det har mere med hvor lite gass man bruker enn hvilken båt motoren sitter i. Greit nok at mange DC båter ikke vil ligge i plan med bare 2500 o/min men de minste og letteste gjør som ofterst det. Så skal ta tilbake 30 liter i timen som ett realistisk estimat på en DC båt i plan da det er noe for snaut, men 35 liter i timen som jeg også skrev er realistisk for mange DC båter 2500 o/min = 32 l/t 3000 o/min= 39 l/t 3500 o/min= 52 l/t 4000 o/min= 66 l/t Redigert 10.November.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 (redigert) @Knallipadden - min eneste erfaring med strak aksel er fra seilbåt. Jeg syns det var mye daglig styr med den da. Pakkboks som skulle sjekkes og fylles, girolje som måtte byttes osv. Men dette var en gammel maskin - sikkert lettere med de moderne løsningene. På drev er det flere deler og mer som kan gå galt. Men så lenge man behandler det ordentlig er det ikke normalt med problemer på drevet. Bytte olje og pakninger på høsten (noen liter olje og noen o-ringer), anoder på våren, samt belg etter servicemanualen (1-5 års intervaller avhengig av fabrikant og drev). Belg er litt styr å bytte, men lar seg greit gjøre selv med hjelp av Google og YouTube. Driftsutgifter du kan regne med på innenbords 5,7 liter er (etter hukommelsen, noen får korrigere meg hvis det er glemt noe eller noe er veldig feil): Hvert år: Plugger, 8 stk a ca 70,- Olje, 6 liter (enkleste form for syntetisk 5w-40 eller 15w-50) ca 500,- Filter til bensin (som regel to stk) a 100,- Oljefilter 100,- Anoder til drev ca 500,- (avhengig av drev) Olje til drev 3-4 liter girolje ca 300,- Pakninger til drev 50,- Litt fett til propellakslingen 1-2 bokser Drevspray Frostvæske etter behov Etter behov i servicemanualen: Belger (sikkert varierende priser, jeg har Vp dp-s): Hvert tredje år ca 1500,- for begge. Impeller (byttes så ofte nervene tillater) 300,- Fordeler, rotor og pluggledninger (på min kjøres dette til jeg merker feil i tenningen) 1000,- Redigert 10.November.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 6 hours ago, Kenneth 81 said: Den største ulempen med drev kontra påhenger er knutebelgen. (Min høyst personlige mening selvsagt). Lekker den så er det stor fare for skade på drivknuten. Er du skikkelig uheldig finner vannet veien inn i både drev og motor og da ender man fort opp med ei (u)rimelig stor regning. I tillegg så ligger tilt og styresylindre som regel under vann, mens de er over vann på en påhenger. Mulig jeg misforstod deg men vannet finner ikke veien inn i motoren og drev hvis man har lekkasje på knutebelgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.November.2018 Del på Facebook Svart 11.November.2018 On 11/10/2018 at 5:19 PM, pipe said: Mulig jeg misforstod deg men vannet finner ikke veien inn i motoren og drev hvis man har lekkasje på knutebelgen. I utgangspunktet ikke, men er man uheldig og i tillegg har slitne akseltettninger så kan man ende opp med vann på ugunstige steder Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.