
Napoli
@Knallipadden - min eneste erfaring med strak aksel er fra seilbåt. Jeg syns det var mye daglig styr med den da. Pakkboks som skulle sjekkes og fylles, girolje som måtte byttes osv. Men dette var en gammel maskin - sikkert lettere med de moderne løsningene.
På drev er det flere deler og mer som kan gå galt. Men så lenge man behandler det ordentlig er det ikke normalt med problemer på drevet. Bytte olje og pakninger på høsten (noen liter olje og noen o-ringer), anoder på våren, samt belg etter servicemanualen (1-5 års intervaller avhengig av fabrikant og drev). Belg er litt styr å bytte, men lar seg greit gjøre selv med hjelp av Google og YouTube.
Driftsutgifter du kan regne med på innenbords 5,7 liter er (etter hukommelsen, noen får korrigere meg hvis det er glemt noe eller noe er veldig feil):
Hvert år:
Plugger, 8 stk a ca 70,-
Olje, 6 liter (enkleste form for syntetisk 5w-40 eller 15w-50) ca 500,-
Filter til bensin (som regel to stk) a 100,-
Oljefilter 100,-
Anoder til drev ca 500,- (avhengig av drev)
Olje til drev 3-4 liter girolje ca 300,-
Pakninger til drev 50,-
Litt fett til propellakslingen
1-2 bokser Drevspray
Frostvæske etter behov
Etter behov i servicemanualen:
Belger (sikkert varierende priser, jeg har Vp dp-s): Hvert tredje år ca 1500,- for begge.
Impeller (byttes så ofte nervene tillater) 300,-
Fordeler, rotor og pluggledninger (på min kjøres dette til jeg merker feil i tenningen) 1000,-