Jump to content

Septiktank højere end toilet - hvordan gøres det?

MajorAndy

Recommended Posts

En god ven af mig har købt en ældre sejlbåd. Toilettet har tidligere været uden septiktank, men den tidligere ejer har eftermonteret en (rustfri stål) septiktank i et skab i toiletrummet - men det er ikke tilsluttet. Studserne til tanken sidder i bunden af tanken.

Nu vil min ven tilslutte toilettet til septiktanken. Men problemet er, at tanken er monteret i et skab helt op mod undersiden af dækket. Så han kan jo ikke bare føre en slange op fra toiletpumpen til tanken, for så vil indholdet jo - takket være tyngdeloven - løbe tilbage igen.

Findes der en form for tilbageslagsventil til septik? Eller er det bedste at flytte studserne til toppen af tanken? Eller giver det stadig problemer med det, der løber i slangen?

Jeg har forsøgt at illustrere med en hjælpeløs tegning - håber den giver mening:

IMG_2874.jpg.36d0b6c924d4a95943af10c624efe80c.jpg

Jokerventilen som de fleste toaletter er utrustet med er jo nettop en tilbakeslagsventil. Men, med en septiktank godt over nivået i skåla i toalettet, er man avhengig av at denne stenger. Og det gjør den ikke bestandig; når gummien blir slapp eller når det legger seg noen harde fragmenter i åpningen. Om man har ført septikslangen til toppen av septiktanken vil mesteparten av innholdet i slangen (etter / over Jokerventilen) presse mot denne bakfra. Ved utetthet i Jokerventilen vil jo dette innholdet havne i toalettskåla.

fl60396_1.jpg.890e75b0eeeef3760397c614b6616fbd.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
MajorAndy skrev 21 minutter siden:

... Men en vanlig håndpumpe på fx et Jabsco-toilet vil altså godt kunne håndtere at pumpe "dritten" 1-1,5 meter op, så? 

Det tror jeg nok vil gå bra. Men, igjen, jeg tror det kan bli utfordringer med å hindre tilbakesig av innholdet i slangen. Man bør da bruke såpass mye vann at det som står i slangen etter jokerventilen er tilnærmet rent vann. 

Guest Avmønstret#

Hadde denne løsningen i min forrige svenske seiler. Stigerør inne i tanken så det kan aldri skje at alt innhold kommer ned igjen. Men når tanken er full og en allikevel gikk på do så fikk en veldig konkret og visuell tilbakemelding i skåla når en prøvde å pumpe opp om at en måtte vri tømmekrana så tanken fikk tømt seg lydløst rett ut i det store blå på noen få sekunder. 

Med tilbakeslagsventil ser jeg for meg at du vil pumpe dritt ut luftinga når tanken er full. Uten så vil det renne "suppe" ned i skåla når du prøver å pumpe opp i full tank. Mao, på tide å tømme tanken. 

Forøvrig suveren toalettløsning, særlig hvis utløpet på tank og slange/ventil har grovere dimensjon enn inntaket fra toalettet. Da kan det for alle praktiske formål aldri gå tett. Og med en installasjon uten kvern osv hverken på doen eller tømminga så får en ett lydløst system med enda færre feilkilder. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...