EiSvIn Startet 5.November.2018 Link til dette innlegget Startet 5.November.2018 Godtfolk! Vår kjære Maxi 108 er ganske tung på styringen, og jeg har vært redd for at det har vært rorlageret som har gjort det. Men etter å ha demontert styrekablene så er det uproblematisk å dreie roret for hånd. Så det er mye som tyder på at det er selv styresystemet som er modent for litt puss eller utskifting. Styresystemet som er der nå er et wire-i-strømpe pull-pull system, og jeg er redd både wire og strømpe må skiftes for at dette skal gli glatt igjen. Er det noen som har noen erfaringer i å skifte ut dette? Jeg finner lite på nett om dette systemet. Tips til hvor man kan få tak i ny strømpe/wire? Ikke overraskende litt friksjon i disse. Wire er 6 mm. Alternativt er å skifte til hydraulisk styring, men det har jeg skjønt det er noe delte meninger om på seilbåter. Link to post
Gunga Din Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 har du sjekket Edson ? https://edsonmarine.com/products/sailboat-steering-wheels/steering-hardware/pull-pull-conduit-steering/ S/Y Gunga Din Link to post
Alf Lande Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Hydraulisk styring bør unngås fordi det i kun liten grad gir tilbakemelding om hvilke krefter som virker på roret. Link to post
C&c30e Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Hei, finnes det ingen norske grossister som forsyner norge med Edson reservedeler til pidestal/styring/wire ? Link to post
Grønnskollingen Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Jeg har sett wiresystem blitt byttet med dyneema i lignende pull-pull styresystemer. Avhengig av hvordan wire er festet til snekka kan det være en ganske grei jobb å skifte ut. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn