Guest Avmønstret# Startet 5.November.2018 Link til dette innlegget Startet 5.November.2018 Kom over denne i "dagens Finn" tråden. Syns den var så god at den må få litt oppmerksomhet. Om du har en Perkins 4.108 (jeg har selv) eller Princess så stålsett deg, men husk at det tross alt er humor :-D: ---- Beskrivelse Etter å ha tatt et overblikk innser jeg at denne båten ikke kommer til å selge på grunn av finish, det er bare å gi opp i utgangspunktet. Så hvis du leter etter en perle som kan dra hjem "Årets båt- prisen" på båtmessa på Sjølyst tror jeg du skal lete videre med en gang..... Hvis du derimot er på jakt etter en feriemaskin som kan frakte deg og dine trygt, komfortabelt og meget rimelig rundt om på sjøen, og ikke minst hjem igjen kan det være du skal lese videre , båten har nemlig noen unike egenskaper som den intelligente vet å verdsette. Se for deg følgende scenario: Du ankommer båten og den ligger trygt og urørt, både fordi den er uinteressant å bryte seg inn i og fordi lurealarmen stopper alt fra bøllefrø som kommer fra umøblerte hjem til narkomane. I motsetning til naboens båt - som han fikk SÅ mye billigere enn deg fordi det sitter en 40 år gammel medtatt Perkins 4.108 eller det som verre er (Peugeot Indenor XD90) som må startes ved hjelp av besvergelser og rå vold starter Vetusen i Sagaen idet du kaster et blikk på tenningsnøkkelen - og begynner å lage varmtvann slik at det er klart om 20 min, hvis du skulle ønske en dusj. Du svinger båten ut og gjennom den sorte dieselskya fra naboens båt og roper "Lykke til!" så høyt du kan så han skal høre deg gjennom larmen fra motoren (altså hans motor, ikke din!) - og du vet han kommer til å trenge det! Været er bra så fruen rigger seg til på det flate soldekket foran (flate ja-hvor mange båter har tre gode solplasser foran på dekket?) og du vet at det bare er et tidsspørsmål før du kan innynde deg der du også (siden du har dusjet)-siden det er god plass der må du ta med deg noe ekstra puter osv så det blir trangt....... Da instrumentbordet er fritt for "imponatorknotter" og fjas får du raskt overblikket og kan konsentrere deg om utsikten gjennom vinduene (Hvis du er 3 meter høy åpner du bare hardtop-kalesja og sitter behagelig og kjører mens hodet stikker opp). Du blir forbikjørt av mange båter - ja , men som du vil se er det ingen som ser ut og på deg. De ser febrilsk ned i kartet eller på plotteren, kun opptatt av en ting: Hvor er neste marina?? - Jeg MÅ ha mer diesel snart ellers går jeg tom!! På marinaen vil du aldri oppleve å høre "Neimen hei, er det deg igjen?!", de vil se på deg som en Alien siden du svært sjelden er der, du kommer først i køen siden du ikke skal ha 2000 liter, og du kan terge han på pumpa ved siden av som nettopp har tatt opp byggelån for å fylle tanken på Princess'en sin ved å rope "Snakkes kanskje til neste år da!" til marinapersonellet. Vel framme i uthavna er ungene like glade og fornøyde, siden de har sett på film mens de lada opp Ipad'ene sine (bortsett fra hun som har solt seg oppå akterkabinen da, som synes det bare er SÅ teit med yngre søsken! Det eneste som er teitere er foreldre, og de okkuperer jo fordekket!) og de er klare til å vippe jolla på sjøen fra den genialt konstruerte holderen bak (hilsen Norsk Hydro) for å frese rundt og irritere alle andre i havna til psykose. Og ved siden av deg ligger han med Princess'en fra marinaen, han kom fram før deg kun fordi forfengeligheten vant over lommeboka - han klarte ikke å bli forbikjørt av deg - men sitter nå på flybridgen og regner over hvor mange tusen det kostet å komme først fram. Han blir stadig avbrutt av sinte telefoner fra folk som skjeller han ut og og skal saksøke han herfra til fattighuset fordi han lagde en meter høye hekkbølger på vei hit, men han hører ikke så godt hva de sier fordi tinnitusen fra motorene ringer ennå i ørene. I det store runde glasset er det First-Price Champagnebrus - siden det likner mest i farge på Cognac (som han ikke har råd til for han måtte ha diesel) og han har funnet nok tomflasker til at han har kjøpt en pose saltstenger som han kan kose seg med i helga. Fruen nede i salongen er på jakt etter Ibux fordi hun har migrene etter bråket fra de to tørste Volvo'ene hans og er sjeleglad for at dette er den eneste turen de har råd til i år..... Alle nyter stillheten et øyeblikk før naboen tar på seg hørselvernet for kvelden og fyrer opp aggregatet sitt for å ha strøm til "Tore på sporet". Solpanelet på Sagaen (Kyocera 54 w) er montert etter "fit and forget" metoden og mater både batteriet og kjøleskapet i fullstendig stillhet gjennom helga, det eneste vedlikeholdet som behøves er å tørke bort en måkebæsj i ny og ne. Du står med andre ord trygt og rolig med et glass kald drikke i handa mens du tankefullt betrakter naboen to båter bortenfor som blir hentet av luftambulansen fordi han fikk støt av elendig landstrøm..... Etter at du ( siden du har spart så mange penger på å ha en billig båt) har traktert alle med Indrefilet av fredet Røros-Antilope (fredet fordi det er svært sjeldent med Antilope på Røros) kan du enten slappe av i biblioteket ( til høyre i salongen foran- det ligger 4 gamle "Båtnytt" og en ganske dårlig Jack Higgins-roman i hylla der) eller du kan fiske krabber med ungene fra badeplattforma, det er faktisk plass til det! Når ungene er vel plassert i akterkabinen kan du og fruen kose dere (etter at du selvsagt har tatt oppvasken - i varmt vann fra springen) mens dere nyter akkurat den samme flotte utsikten som naboen i Princess'en, der det høres svak krangling fra salongen - det er visst snakk om at han vil selge bilen for å ha råd til diesel i fellesferien. Og seint på kvelden ser du morild i sjøen og dermed er det bare å skynde seg inn på do og slå av lyset! Det er spektakulært når du drar ned og det glitrer som en indisk frisørsalong i do, jeg har entusiastisk hentet folk for å komme å se ved flere anledninger (og fått høre alt fra "wow-Kult!" til "Pappa, hva feiler det deg??! Du er jo sjuk i huet!!"....) Dagen etter blir du vekket av gutten i VG-jolla som kommer med ferske rundstykker, og avisa, og siden du er den eneste som har råd til å kjøpe blir du straks populær. Du kan igjen høre krangling fra Princess'en - denne gang gjennom larmen fra aggregatet hans, han må ha strøm til komfyren sin. Noen har mistet en tallerken i gulvet og det er blitt et hakk i teakdørken, som vil koste 280.000,- å utbedre, samt at det er kommet baconfett på veggen over komfyren (og hvem hadde kjøpt det baconet!? Det tilsvarer neste 3 liter diesel det!). Ungene dine derimot springer rundt på sjølstyr og trenger ikke ta hensyn til slikt - du vil ikke klare å finne ut hvilken ripe som er ny og båten har taklet glade unger og et ekte liv i 42 år, det er dette den er bygd for. Når det er tid for hjemreise bakker fruen ut mens du legger dreggen i den spesialkonstruerte bøtta (har aldri skjønt meg på "menn" som lar kona ødelegge ryggen med blytunge dregger mens de selv står med en fjærlett fingertupp på giret og den andre på rattet og er kaptein....) og vinker farvel til naboen i Princess'en. Han sitter aleine på flybridgen og furter med en kopp First Price pulverkaffe mens fruen hans fyller ut skilsmissepapirer i salongen nede - hun har akkurat funnet ut at klubbturen hennes til Paris ryker fordi han har avtalt å møte noen andre Princess-eiere på treff i Ryfylke og pengene må gå til diesel og saltstenger. Du slenger med et sympatisk smil den gamle avisa du kjøpte opp til han så han får en pause fra tristessen. Vel hjemme ( og Vetus'en får deg trygt hjem - det er ikke bare Yanmar som kan lage gode motorer...) svinger du inn i båsen og vinker til naboen som vinker tilbake med oljete hender. Du fortøyer og tråkker over stempler og rådelager fra motoren hans samt tomme pizza-esker siden han har tilbragt helga der og kommer med oppmuntrende kommentarer til arbeidet: "Dette går fint, du blir sikkert ferdig i november, og da kommer den nesten ikke til å ryke i det hele tatt"...... Så setter du deg i bilen du har råd til å ha fordi båtlivet denne helga har kosta mindre enn å dra med familien på kino....... Altså noe sånt.....Saga 27 - ekte båt for ekte båtliv! Seriøst: Saga 27 er verdens mest solgte 27' foter, med over 5500 eksemplarer, og de er like fra 1970 til 1991, bygget på Selje ved Stadt, med andre ord er ikke sjødyktighet et tema . Dette er en 76'modell, dvs at den er støpt FØR markedssjefen i Saga fant ut hvor tynt de egentlig kunne støpe skrogene så styrke og soliditet er heller ikke noe tema....... Den originale motoren havarerte på hjemturen i 2008 så det ble innstallert en ny Vetus M4.17 på 42 hk, med ZF girkasse hos Eigerøy Marina i Egersund. Denne har idag gått 283 timer og er fulgt opp med alt av servicer og stell. Den er tilkoblet en 40 liters varmtvannstank og det er ny propellaksling i 2016. Det er stålpropell på båten. Av øvrig utstyr kan det nevnes ny kalesje i 2015 og egen vinterkalesje utenom. Videre er det en stor vinterpresenning og aluminiumsstativ til opplag. Det er også med opplagskrybbe. Den er hjemmelaget av tidligere eier, og består av to autovern (som mangler et sted på en øde norsk riksvei...)med påsveiste firkantjern og høyderegulering og båten har stått stødig som fjell gjennom stormer store nok til at de har fått navn.... Videre er det solpanel, kjøleskap, dusj på badeplattforma (varmt og kaldt) , elektrisk toalett med kvern og septiktank, Eberspäcker D2 dieselvarmer tilkoblet hovedtankene, VHF-radio, ekkolodd, Flatskjerm med DVD-spiller og det er byttet til LED-pærer hele veien. Det er også satt inn et 225 amp batteri i år som har vært backup-batteri på en ferge. Som du vil se av bildene er det litt jobb som bør gjøres på den nå, hovedsaklig i akterkabinen og pussing av lister ute. Vi har hatt den i ti år og gjort en del men nå er ungene store, pappa sliten og livet forandrer seg, så den trenger eiere som kan sette av litt tid og krefter i vinter, ha glede av den og bruke den. Det bør ikke koste stort, teknisk er den i god stand og de dyre tingene (motor, propellanlegg og kalesje) er tatt, så det er utseendemessig ting bør gjøres. ----- https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129862838 Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Hehe. Bare motoren gjør vel at båten selges kjapt. Den er snasen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Haha? Må være en av de beste annonsene jeg har lest, snakk om å ta ting på kornet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 den var bra Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kenneth82 Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Herlig beskrivelse! Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Jeg skulle gjerne sett en kommentar fra Mr. SAGA himself; Lars H. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Mr. SAGA? Skal nok lese gjennom annonsen en gang, men det er et tiltak med så lang tekst for en gamling. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Faxen skrev 19 minutter siden: .. Mr. SAGA himself; Lars H. Må nok korrigere til Mr. SAGA 27 himself, for den mannen kommer aldri til å bytte ut den båten Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Worry II skrev for 2 timer siden: Må nok korrigere til Mr. SAGA 27 himself, for den mannen kommer aldri til å bytte ut den båten Er noe sikkert her i verden er det vel akkurat det.... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Nei, hvor skulle jeg det? Den har tjent meg trofast i 31 år siden jeg kjøpte den et år gammel i 1987. Den første eieren måtte bytte den ut da ungene ikke syntes den gikk fort nok! Nå har jeg lest salgsannonsen, herlig lesing, men bare synd at Princes-båter og eiere kommer så skjevt ut. Det er flotte båter (for de som ønsker den type båt), og jeg kjenner bare trivelige og nøkterne Princes-eiere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Artig lesning, er (nesten)akkurat slik jeg også føler det i Skarpnesen? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Navic II Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Artig lesning. synes kanskje han dro princess-kortet litt vel mye, så det ble litt uklart om det var en annonse på en Saga, eller en svertekampanje mot princess, men ut i fra hva jeg har selv, så skal jeg ikke si for mye, for da blir det vel stemplet som sutring. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 He,he...Årets beste annonse. Og båten er jo en drøm også, spør du meg. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Fredrik90 Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Herlig tekst, litt lang men vel verd å lese igjennom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.