Bonita I Startet 6.November.2018 Del på Facebook Startet 6.November.2018 Svarte på en gml tråd - men registrerte etterpå at det var under "diskusjons-trådene. Legger derfor det ut her også. Har hatt hærverk på båten (knust rute) , og er plutselig i modus for et overvåkingskamera: Tenkt monteres inne (med dekning bakover) , - med IR og bevegelses-sensor - med varsling til mobil/epost med bilder - må også kunne ta gode bilder i mørke .... og selvsagt rimeligst mulig :) For også å kunne få varsling hvis noen beveger seg utenfor båten på utriggerne, må det antagelig dekke 130gr (?) Har ikke wifi i havnen. Har fundert litt på viltkamera, men er usikker på om bevegelser i båten grunnet bølger, vil utløste hyppige varslinger, og et dyrt mobilabbonement. Har lest gjennom mange tråder, men utviklingen går jo lynraskt - så er der noen som har gode tips/erfaringer å dele, setter jeg pris på det. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hawthorne Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 Vil anbefale Reolink Go (https://reolink.com/product/reolink-go/ - Norge kommer snart på lista) eller Arlo Go (https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/alarm-sikkerhet-og-overvaking/tv-video-overvaking/overvakingskameraer/nettverkskameraer/arlo-go-overvakingskamera-med-4g-tilkobling-p97664). Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 hawthorne skrev 32 minutter siden: Vil anbefale Reolink Go (https://reolink.com/product/reolink-go/ - Norge kommer snart på lista) eller Arlo Go (https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/alarm-sikkerhet-og-overvaking/tv-video-overvaking/overvakingskameraer/nettverkskameraer/arlo-go-overvakingskamera-med-4g-tilkobling-p97664). Reolink er greie kameraer. Det fine er at dem finnes allerede på aliexpress. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Har brukt denne i 2år og er fornøyd. https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/alarm-sikkerhet-og-overvaking/tv-video-overvaking/overvakingskameraer/nettverkskameraer/arlo-q-overvakingskamera-p96959 Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 (redigert) Denne har jeg brukt snart to år, og er meget fornøyd https://www.norsat.no/g4-deluxe-gsm-kamera-p-603.html?osCs d=dfk3h5m7erbgj58uls6r8fmeo1 Bilde eksempel fra min båt ! Redigert 7.November.2018 av Trawler 42 (see edit history) Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
sap_2000 Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Hadde sterkt vurdert en mobilrouter i båten og f.eks datatvilling SIM fra mobilen din. I så fall kan jeg sterkt anbefale Arlo kameraene, og spesielt ArloQ innendørskamera. Drives fra USB strøm (så 12v mulig) og kobler seg rett på routeren uten behov for basestasjon. Har alt du etterspør og enkelt brukergrensesnitt med app på mobilen. Kan trigge på lyd eller bildeforandring og ta opp inkl 3 min ad gangen som havner i en nettsky. Varslig via email eller pushvarsel på mobil. Kan gå på timeplan, og/ eller geofencing som gjør at den skrur seg på når du er borte fra båten f.eks. Har vel en 8-10 slike kameraer i drift både hjemme, hytte og i båt og det funker bra. Har også utendørskameraer fra ARlO hjemme, og de har faktisk gjort nytten sin allerede ved å sende noen som ikke visste forskjell på ditt og mitt bak lås og slå. Om du setter opp kameraer så husk også å henge opp noen skilt. Er det en ting tjuvradder har begynt å erfare, så er det at det er lurt å holde seg unna kameralinsene om man har uærlige hensikter og heller gå til neste... https://www.prisjakt.no/product.php?p=3483552 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonita I Svart 8.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2018 Takk for gode tilbakemeldinger. Hadde en prat med Spy Shop, som anbefalte dette kameraet : https://www.spyshop.no/jh09-3g-wifi-kamera-med-toveis-kommunikasjon.html Noen som har erfaring med dette - eller synspunkt. Regner med at et tvilling-sim el vil ha behov for en del data, så den årlige kostnaden vil nok bli noen kroner. Forøvrig vil båthavnen vurdere overvåking av bryggene - og da faller behovet vekk for egen overvåking i båten. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Barbaria Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 (redigert) Bruk en gammmel iPhone, eller hvilken som helst dings med kamera, med eller uten SIM-kort, og gratisprogrammet AtHome. http://www.ichano.com/ Fordelen med en gammel iPhone er at du kan finne tyven om han knabber telefonen, noe han sikkert gjør lenge før du har kommet deg til båten. Nesten som fiske, bare at du får napp hver gang. Å ja, gratis! Redigert 8.November.2018 av Barbaria Lagt til pris. (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Steini Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Eg monterte nett slike i båten min, så eg kan følge med litt kva som skjer på Gran Canaria. Eit i styrehus og eit i maskinrom, og eit som ikkje er montert enno. https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/sikkerhets-og-overvakningskamera/DCS932L/d-link-webkamera-dcs-932l-hvit?scid=google_local_campaign7584261704&utm_source=google_local&utm_medium=google_local_campaign&utm_campaign=b2c-loc-google-local-campaign-november-2018&utm_content=all&scid=SEM6280&gclid=Cj0KCQiA2o_fBRC8ARIsAIOyQ-k8jk4f3tClfCwzGZBg6-uDjYxehOT9i6MnJRYrkby1MiMaO20kskQaApuWEALw_wcB Men eg fann ein pakke med 3 stk på amazon til rett under 1000 lappen. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2018 Del på Facebook Svart 11.November.2018 Har D Link kamera for å følge med på bikkja, samt på hytta. Ramler ofte av nett, og kobler seg ikke på igjen. Mine er wifi uten eget sim. Sitér dette innlegget Link to post
kris31 Svart 12.Mars.2019 Del på Facebook Svart 12.Mars.2019 hei , Jeg kan anbefale disse løsningene for å overvåke området http://overvakningssystem.no/overvakningskamera-utendors/ Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Jeg har brukt - og bruker fremdeles - SimPal G4 kamera både i båten og hjemme. http://smartprodukter.no/product_info.php?products_id=1757 Jeg er godt fornøyd med SimPal kameraene, men ettersom disse bruker 3G/2G så vil de snart slutte å fungere. 3G nettet er visstnok allerede er slukket de fleste steder og 2G nettet følger angivelig snart etter. Jeg må derfor erstatte disse kameraene. Til bruk hjemme har jeg bestilt Arlo Q. Dersom dette ser greit ut når jeg får satt det opp og testet det så regner jeg med det blir samme type kamera også i båten. Ettersom dette kamera bruker USB så håper jeg det går greit å bruke en 12v til USB konverter av typen nedenfor konstant koblet til forbruksbatteri. Stoler ikke alltid helt på slike ebay «dingser» så ønsker å sjekke her før jeg ev. kobler opp og plugger i. Når jeg måler strøm ut på konverter så veksler den i området 5.18 - 5.25 V. Er dette vanlig og godt innafor? Andre betenkeligheter ved å bruke konverteren nedenfor som tiltenkt? https://www.ebay.com/itm/3A-15W-Dc-12V-To-Dc-5V-Dual-USB-Power-Charger-Adapter-Converter-Module/274358803109 Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Jeg bruker dette: https://www.komplett.no/product/1152482/hjem-fritid/smarte-hjem/alarm-sikkerhet/overvaakningskameraer/nedis-smart-ip-kamera-med-wifi?noredirect=true?noredirect=true Funker veldig bra, etter min mening. Bra bilder i både dagslys og mørke, reagerer på lyd og bevegelse. For en pris av under en båtlapp så funker det over all forventning! :) Og ja, et stort pluss er jo at det også viser temp og luftfuktighet, er jo helt perfekt for et båt kamera :D Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Seiza skrev 1 time siden: Jeg bruker dette: https://www.komplett.no/product/1152482/hjem-fritid/smarte-hjem/alarm-sikkerhet/overvaakningskameraer/nedis-smart-ip-kamera-med-wifi?noredirect=true?noredirect=true Funker veldig bra, etter min mening. Bra bilder i både dagslys og mørke, reagerer på lyd og bevegelse. For en pris av under en båtlapp så funker det over all forventning! :) Og ja, et stort pluss er jo at det også viser temp og luftfuktighet, er jo helt perfekt for et båt kamera :D Dette er jo et wifi-kamera, så da er en avhengig av nett og router ombord. Har samme kamera som @mbm, fordelen med det er simkort m/kontantkort abo. plugge rett i 12V. Bilder sendes til tlf om noen går ombord. Arlo Q er vel også kun wifi..? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
mbm Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Seiza skrev for 1 time siden: Jeg bruker dette... Nedis Smart IP-kamera som du linker til er helt sikkert et greit kamera, men jeg ønsker permanent montering (festet til vegg). blue moon skrev 19 minutter siden: Dette er jo et wifi-kamera, så da er en avhengig av nett og router ombord. Har samme kamera som @mbm, fordelen med det er simkort m/kontantkort abo. plugge rett i 12V. Bilder sendes til tlf om noen går ombord. Arlo Q er vel også kun wifi..? Jeg er enig at SimPal G4 er helt topp, men som nevnt så vil disse (etter det jeg forstår) slutte å fungere om kort tid. Ja man er avhengig av Wifi ombord for å kunne bruke Arlo Q. Jeg har en router ombord så dette er ikke noe problem, Har datakort som er linket til mitt mobilabonnement. Forstår det slik at Arlo Q ikke bruker data så lenge alt er rolig men at det sender noen minutter film til skyen ved registrert bevegelse. Fint om noen kan bekrefte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 (redigert) mbm skrev 55 minutter siden: Forstår det slik at Arlo Q ikke bruker data så lenge alt er rolig men at det sender noen minutter film til skyen ved registrert bevegelse. Fint om noen kan bekrefte dette. Arlo Pro har ihvertfall bevegelsesseonsor. Jeg har satt det opp slik at rører noen kalesjen, så starter det å filme. Når det ikke er bevegelse filmer det ikke. Her ser du kvaliteten fra blanke natta i en kald periode i vinter da en rev besøkte båten. Da hadde jeg et kamera helt ute også. Nå på sommeren lader jeg kameraet ca 1 gang i mnd - fordi det går på hver gang jeg går i båten. I vinter ladet jeg kanskje 2 ganger. Jeg kjører altså på batteri. Den store fordelen med Arlo er automatisk opplasting til skyen. I det den filmer, så lagres det i skyen. Jeg betaler litt pr mnd, og alt som filmes lagres i 30 dager. Jeg bruker det samme hjemme. I denne videoen - ca 20 sek ut ser du jeg sjekker Arlo. Du kan altså lett gå inn, og se status akkurat nå også - det er ikke bare varsling/filming ved bevegelse: I tillegg til Arlo har jeg også et 3G-kamera med bevegelsessensor, likt det over. Det tar bilder, og sender på e-post og det blitzer i mørket. Det er veldig tydelig at du blir tatt bilde av. :-) Dette kameraet er på vei ut (usikker på om det selges), så det å finne et 4G-kamera med samme funksjon er ok. Det du mister med denne type kamera sammenlignet med Arlo er: - video med god kvalitet - Mulighet til live video - gå inn og se hvordan status er - Mulighet til å starte en høy alarm - Snakke fra telefonen gjennom kameraet til de som er der - automatisk opplasting i skyen - IR - lang batterikapasitet på kameraet Ulempe med Arlo Pro: - basestasjon må kobles med kabel til wifi-router. Eksempel på bilde fra GSM-alarmen (som kan trigges med en sms) nå er: Alt i alt - veldig fornøyd med Arlo. Jeg ville sett på det, eller etter et med lignende funksjonalitet. Redigert 5.Juni.2020 av Kaptein Bang Presiserte at jeg har Arlo Pro (see edit history) Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
mbm Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Kaptein Bang skrev 20 minutter siden: Alt i alt - veldig fornøyd med Arlo. Jeg ville sett etter et med lignende funksjonalitet. Mye bra informasjon her. Takk for det. Arlo Q skal også ha bevegelsessensor på lik linje med Pro utgaven. Etter det jeg kan se så må man kjøpe to kamera om man ønsker Arlo Pro. Jeg har bare behov for ett kamera og prisen for Pro utgaven er også mer enn dobbelt av Q utgaven (netonnet). I tillegg er man med Pro utgaven avhengig av den medfølgende basestasjonen. Arlo Q kobles rett opp mot router. Ser på dette som et pluss. Jeg har heller ikke behov for batteri i kamera da jeg har planer om å koble dette direkte til forbruksbatteribank (på samme måte som jeg har SimPal kameraet tilkoblet). Kaptein Bang skrev 20 minutter siden: I tillegg til Arlo har jeg også et 3G-kamera med bevegelsessensor. Det tar bilder, og sender på e-post og det blitzer i mørket. Det er veldig tydelig at du blir tatt bilde av. :-) Dette kameraet er på vei ut, så det å finne et 4G-kamera med samme funksjon er ok. Jeg har vært meget fornøyd med mine SimPal kameraer så om det finnes tilsvarende kamera som støtter 4G så tror jeg jeg går for dette i steden for filmkamera. En serie på fire bilder direkte til e-mail samtidig som man mottar varsling på telefon holder i massevis. Men så langt så har jeg ikke funnet noen god erstatter for SimPal. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 (redigert) mbm skrev 2 minutter siden: Arlo Q kobles rett opp mot router. Ser på dette som et pluss. Det er jeg enig i! mbm skrev 2 minutter siden: Jeg har heller ikke behov for batteri i kamera da jeg har planer om å koble dette direkte til forbruksbatteribank (på samme måte som jeg har SimPal kameraet tilkoblet). Batteriet har jeg god nytte av. Det har gjort at jeg har kunnet flytte kameraet til å gi mere oversikt om vinteren (festet det ute på flybridge). Om sommeren har jeg det hjemme (passer på syklene). Så batteribruk gir litt mere flex - men det er jo helt avhengig av behov naturligvis. Redigert 5.Juni.2020 av Kaptein Bang (see edit history) Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
mbm Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 (redigert) Kaptein Bang skrev 1 time siden: Batteriet har jeg god nytte av. Det har gjort at jeg har kunnet flytte kameraet til å gi mere oversikt om vinteren (festet det ute på flybridge). Om sommeren har jeg det hjemme (passer på syklene). Så batteribruk gir litt mere flex - men det er jo helt avhengig av behov naturligvis. Gode poenger, men jeg ønsker så langt det lar seg gjøre å unngå batterier som må byttes regelmessig. Satser også på fast montering innendørs. Kvaliteten er nok neppe så bra med Q modellen som på klippene du postet (disse var jo supre) men satser på den er god nok. Men så er det dette med sikkerheten da. Med GSM kamera så er ikke dette et tema. Det er noe annet med et wifi kamera. Vet ikke om jeg er helt komfortabel med å ha et slikt kamera tilkoblet 24/7. Vil det være kurant å koble på en on/off bryter som enkelt og greit bryter strømmen til kamera når vi befinner oss i båten? Regner med at innstillingene er lagret slik at kamera håndterer et strømbrudd og da bør vel en slik bryter også kunne fungere. Det er jo ikke katastrofe om tilgang til skyen hvor det måtte ligge lagret x antall 20 sekunders klipp av meg som har glemt å slå av kamera blir hacket, men jeg ville mislike at kamera ble stående å vise live bilde fra kamera på en eller annen nettside. Sitat Nå på sommeren lader jeg kameraet ca 1 gang i mnd - fordi det går på hver gang jeg går i båten. I vinter ladet jeg kanskje 2 ganger. Går kamera på (dvs starter å filme og laste opp til «skyen») fordi du har glemt å skru det av, eller går det ikke å skru det av fra app på telefon? Simpal kamera har fjernkontroll som jeg har på nøkkelknippet. Utrolig praktisk. Sitat Den store fordelen med Arlo er automatisk opplasting til skyen. I det den filmer, så lagres det i skyen. Jeg betaler litt pr mnd, og alt som filmes lagres i 30 dager. Jeg bruker det samme hjemme. Arlo skal etter det jeg forstår ha 7 dagers gratis lagring. Dette holder for meg. Det var også gratis lagring som gjorde at jeg bestilte kamera fra Arlo hjemme (og at jeg også vurderer det sterkt i båten). Tenkte først at jeg ville ha Nest kamera da jeg har røykvarslere fra Nest men en tusenlapp i året for minste alternativ sky lagring i tillegg til en høy utsalgspris gjorde at jeg valgte Arlo isteden. Redigert 5.Juni.2020 av mbm Lagt til sitat + tekst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 mbm skrev 1 time siden: men jeg ønsker så langt det lar seg gjøre å unngå batterier som må byttes regelmessig. Ja det er jeg enig i. Slipper å bytte batterier på Arlo-kameraene, men man lader dem. Eller så kan de ha permanent tilkobling til strøm på samme måte som GSM-kameraene. mbm skrev 1 time siden: Går kamera på (dvs starter å filme og laste opp til «skyen») fordi du har glemt å skru det av, eller går det ikke å skru det av fra app på telefon? Ofte så glemmer jeg å skru det av når jeg kommer til båten. Sløvhet. Skrur det av med appen på mobilen. Hjemme så har jeg jo deaktivert det i henhold til en plan til visse klokkeslett - da det er mye folk ved syklene, men er aktivert om natten. Så det er lite å være bekymret over mhp filming og lagring av deg/dere i skyen. Lag en god rutine, så løser jo det seg. Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
ster Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Haster nok ikke med å bytte ut 2G utstyr ennå, det er alt for mye «dubbedingser» som går på nettet pr. Idag til at det stenges. blir ikke faset ut før 2025. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Bonita I skrev On 6.11.2018 at 19.38: Svarte på en gml tråd - men registrerte etterpå at det var under "diskusjons-trådene. Legger derfor det ut her også. Har hatt hærverk på båten (knust rute) , og er plutselig i modus for et overvåkingskamera: Tenkt monteres inne (med dekning bakover) , - med IR og bevegelses-sensor - med varsling til mobil/epost med bilder - må også kunne ta gode bilder i mørke .... og selvsagt rimeligst mulig :) For også å kunne få varsling hvis noen beveger seg utenfor båten på utriggerne, må det antagelig dekke 130gr (?) Har ikke wifi i havnen. Har fundert litt på viltkamera, men er usikker på om bevegelser i båten grunnet bølger, vil utløste hyppige varslinger, og et dyrt mobilabbonement. Har lest gjennom mange tråder, men utviklingen går jo lynraskt - så er der noen som har gode tips/erfaringer å dele, setter jeg pris på det. Har god erfaring med viltkamera, har brukt dem i ca 15år, i hovedsak ifbm jakt, men bruker de samme kameraene til overvåking av min ebebolig/gårdsplass/garasjer mm. De du kjøper i dag er rimelige å svært gode, kjøp gjerne på Ebay, ender ofte ned mot halve prisen (litt ugunstig US$ å frakt for øyeblikket), jeg har ett par som er kjøpt der for flere år siden som har stått ute i terrenget hele året. Du trenger kun ett tvillingkort til din tlf, koster ikke mye, de tar heller ikke unødvendige bilder, det handler om å plassere de rett å stille følsomheten rett. De står flere mnd'er å hundrevis av bilder med vanlige AA batterier, de sender både bilder å film med mms til din tlf, dvs om kameraet blir oppdaget å tatt er det allerede for sent, du har bilde/film i svært god kvalitet på din tlf umiddelbart. Den største fordelen er jo att om de skulle oppdage kamera/kameraene å tar de med seg er tapet lite sammenlignet med dyrt overvåkingsutstyr. Jeg hadde valgt ett/flere viltkameraer. Hvorfor må alt være veldig dyrt å komplisert, det holder att de gjør jobben de er satt til. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 ster skrev 28 minutter siden: Haster nok ikke med å bytte ut 2G utstyr ennå (..) blir ikke faset ut før 2025. Fantastisk. Et raskt søk på nettet bekrefter hva du sier om 2G. Det er bare 3G nettet som stenges i år. Jeg er nok blitt lurt av alle overskriftene av typen, - 3G-nettet stenges, og 2G følger snart etter - 2G- og 3G-nettet legges ned Da blir det mest sannsynlig SimPal GSM kamera i båten en stund til. Jeg er som tidligere nevnt fornøyd med dette kamera og ser vel ingen grunn til å bytte dette ut så lenge 2G nettet holdes åpent enda noen år. Takk for innspill @ster Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Guest Balder.. skrev for 20 timer siden: Hvorfor må alt være veldig dyrt å komplisert, det holder att de gjør jobben de er satt til. Mhm, er derfor jeg bruker det kameraet jeg nevnte over fra Komplett. Gjør alt det som trengs (pluss litt til som temp og luftfuktighet), billig og enkelt. Enste minus med det er at det ikke støtter strøming til PC bare til smartfon. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Er det noen som har erfaringer med dette kamera. Trenger ett kamera som er oppladbart eller ett jeg kan bruke batterier til. https://www.komplett.no/product/1152490/hjem-fritid/smarte-hjem/alarm-sikkerhet/overvaakningskameraer/nedis-oppladbart-ip-kamera-utendoers#reviews Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.