Jump to content

Forslag til overvåkingskamera i båten

Bonita I

Recommended Posts

• 1 måned senere...
mbm skrev On 5.6.2020 at 21.18:

... Da blir det mest sannsynlig SimPal GSM kamera i båten en stund til. Jeg er som tidligere nevnt fornøyd med dette kamera og ser vel ingen grunn til å bytte dette ut så lenge 2G nettet holdes åpent enda noen år. 

Ting endrer seg raskt. Har fått endel feilmeldinger fra GSM camera i det siste; «GPRS and WiFi disconnected, check the settings». Meldingen (uten bilde) kommer både ved registrert bevegelse og når jeg sender (sms) bilde command. Kamera fungerer normalt som det skal etter en hard omstart men det er allikevel et sjangsespill. Og nå som 3G nettet er slukket tar også alt så laaaang tid. Langt fra optimalt. Det ser derfor ut til at det blir Arlo i båten allikevel. 

DR_Nelson skrev On 15.6.2020 at 11.19:

Hvorfor nevner ingen Arlo Go? Hatt det i 6mnd nå og ladet kun en gang. 
3G/4G

Arlo Go er jo perfekt på steder hvor det ikke finnes Wifi. Jeg vurderte selv (og vurderer forsåvidt fremdeles) dette kamera i båten, men håper i det lengste å få til en grei løsning med konstant Wifi ombord. Og da forsvinner jo mye av poenget med 4G. Kamera virker dessuten å være en del større enn Q modellen pga batteriet. Dette sammen med lavere pris gjør at jeg nok lander på Arlo Q (som jeg også har hjemme). Men dette forutsetter som nevnt konstant Wifi. Jeg har minirouter av typen Netgear Aircard 785 ombord. Denne står normalt tilkoblet strøm når vi oppholder oss ombord (selv om jeg nå og da napper ut kontakten om natten just in case), men strømforsyningen slås av med hovedstrømsbryteren for forbruksbanken. Da vil også router slukke når det innebygde batteriet tømmes. Wifi kamera er selvsagt avhengig av konstant Wifi. 

Jeg kan da enten koble routeren til kontinuerlig strøm slik at batteriet alltid står på lading (ønsker å unngå dette), eller jeg kan trixe det til slik at router får konstant strøm uten at batteri er montert i enheten (liker ikke å ha batterier på vedvarende lading så dette taler for denne løsningen).

— Når standard USB ladekabel plugges inn og kobles til strøm uten at batteriet i routeren montert, så går routeren inn i en vedvarende loop hvor den forsøker å starte opp hvor den kommer til punktet hvor logo viser, før den shutter down og det hele gjentas. Fant flg workaround til dette problemet på nettet: 
De fleste USB kabler har fire pins eller "pinner". De to i midten er data pinner mens de ytterste på hver side er pluss og minus. Ved å ta en liten bit tape over data pinnene i midten...

router2.jpg.00eedc21863afc1a3297242a9f4c9af3.jpg

... så starter routeren som normalt uten at batteriet er montert og alt ser ut til å fungere som det skal. Den eneste synlige forskjellen er at det er kommet et lite rosa kontakt symbol under operatørnavn. 

router1.jpg.93673257f792e076162105af45939b36.jpg

Spørsmålet er, er dette en trygg måte å gjøre det på, eller er ikke dette å anbefale?

• 4 år senere...

Hei. Jeg fant denne tråden ved søk på overvåkingskamera. Det er jo allerede noen år siden 2020 og utviklingen går fort. 
jeg tenkte derfor å høre med de oppegående duppe-dings admiralene her inne hva som er anbefalingene på overvåkingsfronten i 2025. 

Min båt skal ligge på sjøen med landstrøm tilkoblet. Strøm tilkoblingen har jeg overvåking på fra leverandør så jeg den biten er under kontroll. Og temperatur har jeg fra Sensar. 

For andre hendelser som type innbrudd ønsker jeg meg kamera som sender bilder/alarm umiddelbart. Havnen har wifi så jeg ønsker i utgangspunktet å bruke dette. 

Jeg kjøpte et TP-Link Tapo C210, og er kjempefornøyd med det. Knall bilde også nå som det er mørkt. Med alarm, som kan skrus av og på, og lyd 2-veis, om jeg ønsker dialog med "tyven". Sender meg tekstmelding om det er person eller bevegelse, der jeg ønsker deteksjon, som ved døra inn.

https://www.kjell.com/no/produkter/sikkerhet-og-overvaking/kameraovervaking/nettverkskameraer/tp-link-tapo-c210-tradlost-overvakingskamera-p65172

Jeg bruker  Tapo C520 og C500 hjemme og i båten. Veldig bra kamera eneste er at C500 har jeg byttet ut 3 stykker da de mistet wifi etter en stund. Var antagelig en batch med produksjonsfeil i en komponent.  Har kun styrbare utgaver hjemme og i båten da jeg da kan sjekke båten bedre i dårlig vær osv.  Fordelen er at C500 går på 12 volt så droppet omformer i båten.

Jeg kjøpte også et par kameraer fra Tapo. Jeg var ikke fornøyd med 220V kravet, som jeg ikke forsto da jeg kjøpte de. Så siden jeg har Ring her hjemme, så kjøpte jeg bare et "stickup" kamera og satt det i båten. De to Tapo (420) kameraene jeg kjøpte har jeg bare satt opp her hjemme. Ring kameraet i båten går på batteri som varer lengre enn inspeksjonsrundene. Tar bare med et nytt batteri ut. Både Ring og Tapo sender push meldinger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hadde Arlo Go tidligere, men med det kan man kun se live, uten abb. Får varsel ved bevegelse og det blir lagret på internt minnekort, men ikke mulig å se fra minnekort via mobil. Må plukke ut kort og sette det i pc.

Har nå Reolink Go Plus, og godt fornøyd med det.
4G, batteri som varer i ukesvis og lades via usb, 
vanntett og mulighet for å se alt som er lagret på minnekort via app på telefon.
Varsles på telefon om kameraet oppdager bevegelse eller når det er behov for lading.

Ser at det er mye større utvalg av overvåkningskameraer for wifi enn med simkort. Vurderer å anskaffe et mobilt bredbånd og et wifi kamera til båten. Kan noen anslå hvor mye datatrafikk et sånt kamera bruker? Tenker da at det kun er aktivt ved bevegelse, eller hvis man kontakter kameraet for å sjekke status. Holder det f,eks med et datakort med 1 Mbit i måneden?

Jeg har tre Ring kameraer - to hjemme og et i båten. I tillegg har jeg 2 Tapo kameraer hjemme (nevnt over). Dersom Telia nettet hjemme faller ut og jeg må restarte ruteren, så kommer alle online igjen av seg selv.

Alle disse kameraene har mikrofon og mulighet for å utløse sirener og to-veis kommunikasjon. Det jeg ikke likte med Tapo kameraene var at de har en egen boks som gikk på 220V som de snakker med - og denne boksen snakker med Wifi. Jeg ville ha kamera som snakker direkte med ruteren uten å være avhengig av 220V, så derfor Ring i båten her. Selve kameraene går på batteri (av den typen jeg har).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

@Hulda

jeg har denne i mitt hus i Sverige, men der har jeg wifi hele tiden

den detekterer å spiler inn og man kan ha to-vegs kommunikasjon

Jeg har ikke sjekket vad den trenger av volt…..jeg har den innjakket på 230

https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kameraovervakning/natverkskameror/tp-link-tapo-c200-overvakningskamera-med-wi-fi-p62284

S/Y Gunga Din

Jeg har ikke valgt skylagring, du kan også stoppe inn ett minnekort som alternativ

men jeg har naboer rundt som jeg kan ringe.

Dette er en ren innomhuskamera……lurer på å skaffe en for utsiden huset.

jeg har stengt av alarm-funksjonen med ‘forendring av bild detektering’……..så fort solen lyste inn i huset, så gikk larmet i telefonen

lyd-alarmen er også veldi sensitiv…..en bil på utsiden eller noe kan også trigge alarmen…….

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...