Brummle Startet 6.November.2018 Link til dette innlegget Startet 6.November.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Dette gjør plotter/kart når du zoomer inn lenger en det kartet har støtte for. Garmin feks kaller dette for "overzoom" Du får ikke fjernet dette så vidt meg bekjent, men dersom plotter støtter dette finnes det kart med mye lavere skala for de fleste områder, i stedet for Navioncs standardkart. Jeg vet ikke hvor godt utvalget er for Norge, men meget godt fra Sverige og sydover. På min nye plotter har jeg kjøpt en del kart over områder jeg ferdes mye fra Solteknik og NV Charts. Disse er i rasterformat, slik at det ikke er like funksjonelt som et Navionics kart, men litt som papirkart. DVS at dersom du holder cursor over en grunne får du ikke noe ekstra informasjon en det du ser på skjermen. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Brummle Svart 7.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Her kommer prikkene i høyre del av bildet. Venstre del er ok. Har hatt navionics kart i dette området på annen plotter uten dette problemet. Nåværende plotter er Raymarine Axiom. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Det er vel ikke et problem, snarere et varsel om at kartgrunnlaget I høyre del er dårligere enn den venstre? Dvs man bør være obs på at ikke nøyaktigheten er like god her? Greit varsel å få tenker jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jotto Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Jeg har det samme på min Axiom-plotter når jeg kjører sørover fra Drøbak og har zoomet langt inn. Antar at kartgrunnlaget er mere detaljert i indre oslofjord enn i ytre oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Det stemmer på en prikk at kartgrunnlaget er forskjellig. I Oslofjorden finner du alt fra 1:5000 til 1:50 000 på standard Navionics kart. I en plotter vil overgangen føles sømløs, men prikkene viser det tydelig overgangen mellom to forskjellige detaljnivåer/skala. Navionics benytter tilgjengelige data fra Kartverket, men om de bruker ALT fra alle områder er jeg usikker på. Forøvrig er det gjerne samme skala som finnes på papir fra samme område. Du kan jo se om ditt område har eget kart i mindre målestokk i listen her: https://kartverket.no/Bestille/Norske-sjokart/ Les mer her: https://kartverket.no/kart/sjokart/Sjokart-pa-papir/ /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.