Buttnes Startet 7.November.2018 Link til dette innlegget Startet 7.November.2018 Hei. Som tittelen sier dreier dette seg om vinterkonservering av motor. Dette er altså en 33 hk diesel motor fra Yanmar med saltvannskjøling. Jeg gjorde følgende: Skrudde av lokk på sjøvannsfilter. Hadde 10 l fersvann klart samt ca 4 liter ferdigblandet og 3 liter ren frostvæske. Startet opp motor, fyllte vann slik at filterholderen hadde vann til kanten hele tiden. Dette ble erstattet av frostvæskeblandingen og til slutt ren frostvæskefør jeg stoppet motor. Nå i ettertid har jeg vært usikker på om dette var godt nok og idag fikk jeg åpnet dreneringskran på motorblokken hvor det tydelig rant grønn klar væske som luktet glykol. Dreneringen på eksos delen fikk jeg ikke løsnet. Det skal også nevnes at jeg har skrudd av de fire skruene som holder det jeg tror er termostathuset. Dette huset ha tilkoblet bypass slange for kjølevann direkte fra sjøvannspumpen. Noen som har greie på disse motorene som kan fortelle om jeg har sikret godt nok. I instruksjonsboka står det at å drenere motorblokk og eksos er den nødvendige vintersikringen angående kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Høres forsåvidt greit ut, men hvorfor den miksingen med både ren og ferdigblandet frostvæske? konsentrert frostvæske fryser ved minus 14 grader. Jeg kjørte alltid igjennom en blanding til det kom ut av eksosen, hadde båten på vannet, aldri problem. Du kan jo prøve å få målt hva den tåler. Termostat, på denne motoren er det hva jeg husker 2 termostater, i samme hus vel å merke. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Buttnes Svart 7.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Ble bare sånn at det ble miks med ren og blandet. 14 kuldegrader høres lite ut men blandingen er nok spedd ut til hvertfall 70/30 så det er ikke det jeg lurer på. Dessuten er nå motorblokka drenert. Spørsmålet er om det som ligger igjen i eksosen kan lage trøbbel Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Tvilsomt, men er du i den miste tvil så spandere du en ny runde, mye billigere en frostsprengt motor. Bland opp 10 liter. 60 vann 40 konsentrert og du har til en 25/30 minus, bør holde det. Personlig ville jeg ha latt det ligge igjen i motoren. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Normalt er det rom nok i eksosen til at frost ikke utgjør noe problem, men det kommer selvsagt an på akkurat din installasjon. Og du har uansett kjørt i gjennom frostvæske. Ikke noe å bruke mer tid på. Om du har en "sær" eksos og står på land, og det blir inn i h... vete kaldt i vinter, eller båten står på Røros hadde jeg blandet frostvæska riktig og gjort jobben på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Oh Karolina Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Hei! Vi skal vinterkonservere en Yanmar 3QM30 for første gang. Har du mulighet til å gi oss en liten veivisende oppskrift? Har vært lite nedi motorrommet, men klarte å få den i gang i sommer etter stans ved å mate diesel fra pumpa og helt ut i dysene slik at den startet igjen. Karoline Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.