Jump to content

Vinterkonservere Yanmar 3Qm30

Buttnes

Recommended Posts

Hei. Som tittelen sier dreier dette seg om vinterkonservering av motor. Dette er altså en 33 hk diesel motor fra Yanmar med saltvannskjøling. 

Jeg gjorde følgende: Skrudde av lokk på sjøvannsfilter. Hadde 10 l fersvann klart samt ca 4 liter ferdigblandet og 3 liter ren frostvæske.

Startet opp motor, fyllte vann slik at filterholderen hadde vann til kanten hele tiden. Dette ble erstattet av frostvæskeblandingen og til slutt ren frostvæskefør jeg stoppet motor.

Nå i ettertid har jeg vært usikker på om dette var godt nok og idag fikk jeg åpnet dreneringskran på motorblokken hvor det tydelig rant grønn klar væske som luktet glykol.

Dreneringen på eksos delen fikk jeg ikke løsnet. Det skal også nevnes at jeg har skrudd av de fire skruene som holder det jeg tror er termostathuset. Dette huset ha tilkoblet bypass slange for kjølevann direkte fra sjøvannspumpen. Noen som har greie på disse motorene som kan fortelle om jeg har sikret godt nok. I instruksjonsboka står det at å drenere motorblokk og eksos er den nødvendige vintersikringen angående kjølevannet.

Høres forsåvidt greit ut, men hvorfor den miksingen med både ren og ferdigblandet frostvæske?

konsentrert frostvæske fryser ved minus 14 grader. Jeg kjørte alltid igjennom en blanding til det kom ut av eksosen, hadde båten på vannet, aldri problem. Du kan jo prøve å få målt hva den tåler. 

Termostat, på denne motoren er det hva jeg husker 2 termostater,  i samme hus vel å merke. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Normalt er det rom nok i eksosen til at frost ikke utgjør noe problem, men det kommer selvsagt an på akkurat din installasjon. Og du har uansett kjørt i gjennom frostvæske. Ikke noe å bruke mer tid på.

Om du har en "sær" eksos og står på land, og det blir inn i h... vete kaldt i vinter, eller båten står på Røros hadde jeg blandet frostvæska riktig og gjort jobben på nytt.  

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...