Vosso63
Med oppvekst innenlands ved Mjøsa burde jeg sikkert ha fulgt Carlsen/Caruana og ikke hefta meg mer med Ingstad/Sola.
Dessverre er jeg for dum til det første. Jeg skjønner ikke sjakk, og blir kvalm av å prøve å forutse mer enn tre trekk. Jeg klarer ikke å se det for meg. Det er altfor mange variabler. Jeg ser alle brikkene, og veit hvilke kurser de kan ta.
I tilfellet «Helge Ingstad» vs «Sola», derimot, er det ikke så mange brikker. Dessuten er det bare to veivalg: Babord/babord eller Styrbord/styrbord.
Jeg er høyst sannsynlig for dum til å skjønne dette spillet også. Men det er jo fristende å spekulere!
Det er, imidlertid flere enn to brikker med i spillet. Flere bevegelige punkter.
Det springende punktet er hvorfor ikke «Helge Ingstad» går babord/babord for "Sola", inn i et område der det er klart og åpent med 1000meter klaring til land.
Er det noe annet der?
Er slepebåten «Tenax» der?
Med AIS avslått veit ikke jeg hva som er kursen til «Helge Ingstad» i det den går inn i området nord i Hjeltefjorden. Vi har ingen opptegnelser av posisjoner før fregatten har kollidert og så har sendt ut et kort blink av lokalisering. AIS står heller ikke på etterpå, slik at det bare er ett eneste statisk signal fra Helge Ingstad kort tid etter sammenstøtet.
Ettersom det sendes iltre meldinger fra både Fedje og Sola forut for sammenstøtet, tyder det på at «Helge Ingstad» og «Sola» har like, men motgående kurser. «Helge Ingstad» tilbakemelder først at den har full kontroll. Den skal altså gå babord/babord (alt annet vil jo være brudd på generelle spilleregler). Rett før de skal møte hverandre gjør «Sola» en kursendring mot styrbord for å gjøre det enda enklere for «Helge Ingstad» å gå klar om babord. Dermed blir det veldig trangt i området øst for nordgående, der altså både «Silver Firda» og «Vestbris» går i sine vante kurser i vante hastigheter (ca 10kn) midtfjords. Jeg antar at begge to går der de alltid går, slik at Fedje kan se bort fra dem i sine kalkuleringer. «Vestvind» må altså korrigere kursen (mot babord!), etter kursendringa til Sola, slik det gjengis i dagens BT. Dette skjer forholdsvis spontant, med en viss forsinkelse, slik at feltet styrbord om Sola er så å si «blokkert» for muligheten til å gå der.
Nå er det altså fri bane for «Helge Ingstad» babord om Sola, mens det om styrbord er problematisk å komme gjennom.
I den første pressekonferansen til Sjøforsvaret nevnes det at det er tre skip involvert i ulykken. Dette fanger de opp i nyhetsmediene, slik at det popper opp som en egen liten nyhet i tillegg. Seinere «forsvinner» slepebåten «Tenax» ut av diskusjonen som uvesentlig.
Kan slepebåten «Tenax» ha blitt hengende «utvendig», babord, for Sola? Kan «Tenax» ha aksellerert langs babord side av «Sola»? Kan radarsignalene, og lanternene, fra "Sola" + "Tenax" ha opptatt et større felt enn forutsett?
Kan Helge Ingstad så ha valgt å gå styrbord/styrbord for å unngå et sammenstøt med Tenax? Kan radarbildet av «Tenax» sammen med taubåtene som ligger ut for Sture, sammen med lysene fra kaianlegg og sjølve terminalen ha åpna for et nytt, spontant valg om å gå styrbord/styrbord?
Om de opprinnelig har hatt like, men motsatte kurser, kan kursendringa og akselerasjonen til «Sola» ha påvirket «Helge Ingstad» til ytterligere å øke hastigheten, og gå enda lenger styrbord, dersom den på et tidspunkt før dette har bestemt seg for allikevel å gå styrbord/styrbord.
I dagens BT leser jeg at:
«I den frenetiske radiokontakten ble «Helge Ingstad» flere ganger bedt om å styre unna. Svaret fra fregatten skal gjentatte ganger ha vært at det ikke var mulig. Torill Herland, kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, sier hun ikke har hørt at det skal ha vært problemer med styringen»
Er det mulig at kursendringa til "Helge Ingstad" har vært gjort sammen med en hastighetsøkning som til sammen har gjort handlingen irreversibel? Har kursen til «Helge Ingstad» sammen med hastigheten vært slik at den har umuliggjort en retrett og passering om babord?
Hvor er «Vestvind» og "Silver Firda" i tidspunktet umiddelbart før sammenstøtet?
Kan «Vestvind»s posisjon ha gjort det umulig for «Helge Ingstad» å gå langt nok ut, eller tidligere ut? Ligger "Silver Firda" slik at "Helge Ingstad" må vente med sin kursendring?
Jeg er klar over at det er dilettantisk å diskutere dette med grunnlag fra saktegående motordory og hurtiggående bil, men det er jo fristende å lage slike scenarier.
Jeg har opplevd – som bilfører – at jeg har beslutta en forbikjøring i forkant av et forbikjøringsfelt og så ha stått på i stigende akselerasjon mot en sving, mens den jeg skal passere også akselererer fordi den trur at det vil hjelpe meg i å komme bakom igjen. For meg oppleves min handling som irreversibel, slik at jeg bare «må» forbi. Til sjøs er det alltid meg som er i «Sola» sin rolle, som saktegående og alltid ha jeg gjort som «Sola», altså foretatt en (over-)tydelig kursendring mot styrbord. Det har hendt at fartøyet som har kommet mot meg har insistert på å gå styrbord/styrbord, oftest mot åpen sjø, og har alltid klart dette ved å fyke forbi baugen min i høy hastighet.
Kan det virkelig ha skjedd, at "Helge Ingstad" har starta på en hurtig passering forut for "Sola", mot styrbord (øst), men at den ikke har kalkulert inn at "Sola" skulle endre kurs mot styrbord og samtidig akselerere?