Vosso63
KDB skrev for 2 timer siden:Det nevnes Blokkene, kan det være så dumt at lysene fra Sture terminalen oppfattes som boligblokker av vedkommende. Etterhvert tar en annen over samtalen, tydelig mer oppegående enn førstemann....
Jeg trur vakthavende på Helge Ingstad viser til en tidligere vurdering om å gå styrbord om alle de nordgående fartøyene, og den faren som de regner med vil kunne oppstå ifb. grunnene øst for Sture. Svaret til Helge Ingstad er å gå styrbord om Sola, men svært tett inntil.Jeg tolker det dithen at de regner med at det skal gå fint å passere Sola tett om styrbord "Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh" betyr at de veit at det kommer tre (fire, fem når en inkluderer slepebåten) og har vurdert hvorvidt de kan gå styrbord om alle. "eh" betyr at fartøyene ikke har blitt identifisert med egentlig navn, men objekter av ymse størrelse og fart. "Eh" viser altså til det fartøyet alle i dag veit er Sola, men som på "Helge Ingstad" er ett av flere fartøyer de skal prøve å unnvike (i en øvelsessituasjon).
Sannsynligvis ligger årsaken til kollisjonen i at de har feilberegnet kurs, fart og størrelse på "Sola".
Et par presiseringer:
"Helge Ingstad" svarer på spørsmålet om hvor de er: "Nord i Hjeltefjorden" ikke "Vetlefjorden" slik VG har transkribert.
"Helge Ingstad" svarer at de har gått på ukjent objekt etter at de har grunnstøtt og ligger slik at de trenger hjelp. Svaret "ukjent objekt" viser til grunnstøtinga (sannsynligvis, forhåpentligvis)
"Sola" oppgir etter sammenstøtet at de stoppar ikke har "stoppa" slik det høres ut for VG.
– Fedje VTS: Ja. Det er mulig det er «Helge Ingstad». Han kom inn nordfra en stund tilbake. Det er mulig det er han som kommer her.
– Sola TS: Helge Ingstad, hører du Sola TS?
– Helge Ingstad: Helge Ingstad.
– Sola TS: Er det du som kommer her nå?
– Helge Ingstad: Ja, det stemmer.
– Sola TS: Ta styrbord med en gang.
– Helge Ingstad: Da vi går for nærme blokkene.
– Sola TS: Svinge styrbord, hvis det er du som kommer. Altså du har…
(7 sekunders stillhet)
– Helge Ingstad: Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh…
– Helge Ingstad: Passert eh...
– Helge Ingstad: (uklar lyd) styrbord.