Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen


rettet opp en liten feil

3 hours ago, Ventus said:

"De opptakene VG har publisert er ikke fra fra hele tidsrommet for håndteringen og etter alt å dømme bare fra en av VHF-kanalene som er blitt brukt underveis, trolig VHF-kanal 16. Arbeidskanalen til Fedje VTS er VHF-kanal 80 i dette geografiske området. Anrop fra Fedje VTS til KNM Helge Ingstad og svar tilbake vil dermed ikke framgå av det opptaket som er publisert av VG, såvidt jeg kan forstå. Det bør derfor advares mot å trekke for hastige konklusjoner om innsatsen og årvåkenheten (evt mangel på sådan) til f eks Fedje VTS basert på det som hittil er tilgjengelig. Mvh ansv redaktør Kjetil Stormark, Aldrimer.no"

 

Jeg oppfatter det dithen at det vi har hørt i VG er lekket fra VTS (muligens via andre), og dekket både kanal 80 og kanal 16 (vi vet at noe av trafikken der kom på kanal 16, vi aner ingenting om deler av trafikken kom på kanal 80).  Jeg oppfattet det også som at påstanden om at det ble sagt "vi har kontroll" ikke kom fra VTS, og da må antas å være ytret på kanal 16 (ettersom de aller fleste får med seg "alt" som blir sagt på kanal 16, men om enn bare halvparten av det som blir sagt på kanal 80).  Videre (som mange andre har påpekt) er lydklippet som er offentliggjort helt uforenelig med at fregatten på noe tidspunkt skulle ha uttalt at de har kontroll på situasjonen med Sola TS, og også helt uforenelig med at VTS skulle ha advart fregatten om at de var på kollisjonskurs med Sola TS.

 

Slik jeg tolker lydklippet er losen på Sola TS den eneste som er fullstendig våken og oppadgående rett før kollisjonsøyeblikket.

 

Jeg ser det slik at det er to hypoteser om hvorfor ting gikk galt - den ene er basert på kilden til aldrimer.no som påstår fregatten har sagt at den hadde kontroll.  Fregatten var hele tiden fullstendig klar over tankeren, planla en veldig tett passering styrbord-mot-styrbord, tankeren la plutselig om mot babord for å unngå sammenstøt i siste øyeblikk, og dette førte til sammenstøtet.

 

Etter å ha hørt på lydklippet forkaster jeg denne hypotesen mot den alternative hypotesen om at frigatten ikke så Sola TS før det var for sent, de var klar over at den var der pga radiokommunikasjonen, men de hadde ikke fullt ut forstått hvor nære de var, samt at de var på kollisjonskurs.  Det høres veldig usannsynlig ut, men det kan være mulig, gitt en rekke uheldige omstendigheter:

  •  Tankskipet var ikke "opplyst som et juletre", men hadde ikke andre lys på enn lovpålagt lanterneføring.  (jeg aner ikke, men dersom de var opplyst som et juletre så kan umulig denne hypotesen stemme)
  • Det ble nevnt tidligere opp i tråden at ansvarshavende på broa kanskje var å hentet kaffe eller på do rett før kollisjonsøyeblikket, det er ikke helt usannsynlig.  Særlig med tanke på at rett etter kollisjonen var det en annen person på VHF som sa at de hadde truffet et "ukjent objekt".  Ansvarshavende som kom styrtende inn på brua rett fra toalettet og ikke hadde fått med seg kommuniasjonen fra Sola TS?
  • Videre er det blitt nevnt i tråden at vaktbyttet skulle være kl 04:00, det kan jo også ha påvirket situasjonen (enten at vaktbyttet akkurat hadde skjedd og at de som satt på brua ikke helt hadde rukket å sette seg inn i situasjonen, eller at vaktbyttet holdt på å skje og stjal fokus og oppmerksomhet, eller at vaktbyttet enda ikke hadde skjedd og at de som navigerte var ekstra trøtte og ikke tenkte på annet enn at snart skulle de få komme seg til sengs ...).
  • Hypotesen om at elektronisk utstyr var skrudd av (pga øvelse - jeg finner det usannynlig at de skulle være utsatt for jamming uten at Sola TS og forsåvidt også VTS merket noe til jammingen) virker også ganske så sannsynlig.  Jeg kan ikke forestille meg at de har rast rett inn i Sola TS uten å se den dersom radaren har vært på (selv om det er menneskelig å av og til overse alle tegn som tyder på at man tar feil, dersom man først har laget seg en tro om at oljetankeren ikke er en aframax-tanker, men en liten seilbåt langt unna - opplevde selv noe tilsvarende på skitur i påsken i fjor, først var det en "glitch" på GPS'en, deretter en "glitch" med skiltingen, og plutselig havnet hele familien på helt feil sted fordi undertegnede deretter valgte å ignorere GPS og skilting til fordel for manglende retningssans).  Når jeg ser at andre har opplevd å kjøre fullstendig i blinda uten andre hjelpemidler enn papirkart, linjal og stoppeklokke pga militærøvelse, så synes jeg det er meget skummelt.
  • Kraftig bakgrunnsbelysning gjorde det vanskelig å tolke synsinntrykket.
  • Mannskapet på brua på frigatten hadde ikke helt kontroll på egen posisjon (selv om de visste det var "nord i Hjeltefjorden")
  • Mannskapet er naturlig nok sløve kl 04 på natta - det er helt menneskelig å tolke situasjonen feil og gjøre feilgrep kl 04 på natta

Så har vi "konspirasjonsteoriene" - jeg så noen klage over at det var for mange av dem her.  Jeg antar at de fleste var humoristisk ment - jeg har selv postet et innlegg med noen "alternative teorier", og det var humoristisk ment.  Jeg glemmer stadig vekk av Poe's lov.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke at en enkeltperson på brua med vilje har styrt frigatten rett inn i oljetankeren, men det virker meget usannsynlig.

 

Det er blitt nevnt flere ganger i tråden om hvor flaks vi egentlig har hatt med denne episoden - mulighetene for oljelekkasjer fra tankskipet, det kunne vel ha hendt dersom frigatten hadde rammet det rett inn i skutesida i stedet for å ramme heads-on mot ankerfestet.  Enda værre, det kunne lett ha gått menneskeliv med, f.eks. dersom det ikke hadde vært en tankbåt men en lystbåt som ble nedrent.

 

Ja, jeg spekulerer, og det blir spennende å se om jeg hadde rett når vi en gang får havarikommisjonens rapport offentliggjort :-)

 

Forøvrig vil jeg si at posten til @Ironivarsel, før redigering, var fremragende, veldig lite synsing og meninger der og mye fakta av den typen som uansett kunne ha lagt videre diskusjon i dén retningen død.

tobixen

tobixen


ryddet opp tekst som kunne mistolkes

3 hours ago, Ventus said:

"De opptakene VG har publisert er ikke fra fra hele tidsrommet for håndteringen og etter alt å dømme bare fra en av VHF-kanalene som er blitt brukt underveis, trolig VHF-kanal 16. Arbeidskanalen til Fedje VTS er VHF-kanal 80 i dette geografiske området. Anrop fra Fedje VTS til KNM Helge Ingstad og svar tilbake vil dermed ikke framgå av det opptaket som er publisert av VG, såvidt jeg kan forstå. Det bør derfor advares mot å trekke for hastige konklusjoner om innsatsen og årvåkenheten (evt mangel på sådan) til f eks Fedje VTS basert på det som hittil er tilgjengelig. Mvh ansv redaktør Kjetil Stormark, Aldrimer.no"

 

Jeg oppfatter det dithen at det vi har hørt i VG er lekket fra VTS (muligens via andre), og dekket både kanal 80 og kanal 16 (vi vet at noe av trafikken der kom på kanal 16, vi aner ingenting om deler av trafikken kom på kanal 80).  Jeg oppfattet det også som at påstanden om at det ble sagt "vi har kontroll" ikke kom fra VTS, og da må antas å være ytret på kanal 16 (ettersom de aller fleste får med seg "alt" som blir sagt på kanal 16, men om enn bare halvparten av det som blir sagt på kanal 80).  Videre (som mange andre har påpekt) er lydklippet som er offentliggjort helt uforenelig med at fregatten på noe tidspunkt skulle ha uttalt at de har kontroll på situasjonen med Sola TS, og også helt uforenelig med at VTS skulle ha advart fregatten om at de var på kollisjonskurs med Sola TS.

 

Slik jeg tolker lydklippet er losen på Sola TS den eneste som er fullstendig våken og oppadgående rett før kollisjonsøyeblikket.

 

Jeg ser det slik at det er to hypoteser om hvorfor ting gikk galt - den ene er basert på kilden til aldrimer.no som påstår fregatten har sagt at den hadde kontroll.  Fregatten var hele tiden fullstendig klar over tankeren, planla en veldig tett passering styrbord-mot-styrbord, tankeren la plutselig om mot styrbord for å unngå sammenstøt i siste øyeblikk, og dette førte til sammenstøtet.

 

Etter å ha hørt på lydklippet forkaster jeg denne hypotesen mot den alternative hypotesen om at frigatten ikke så Sola TS før det var for sent, de var klar over at den var der pga radiokommunikasjonen, men de hadde ikke fullt ut forstått hvor nære de var, samt at de var på kollisjonskurs.  Det høres veldig usannsynlig ut, men det kan være mulig, gitt en rekke uheldige omstendigheter:

  •  Tankskipet var ikke "opplyst som et juletre", men hadde ikke andre lys på enn lovpålagt lanterneføring.  (jeg aner ikke, men dersom de var opplyst som et juletre så kan umulig denne hypotesen stemme)
  • Det ble nevnt tidligere opp i tråden at ansvarshavende på broa kanskje var å hentet kaffe eller på do rett før kollisjonsøyeblikket, det er ikke helt usannsynlig.  Særlig med tanke på at rett etter kollisjonen var det en annen person på VHF som sa at de hadde truffet et "ukjent objekt".  Ansvarshavende som kom styrtende inn på brua rett fra toalettet og ikke hadde fått med seg kommuniasjonen fra Sola TS?
  • Videre er det blitt nevnt i tråden at vaktbyttet skulle være kl 04:00, det kan jo også ha påvirket situasjonen (enten at vaktbyttet akkurat hadde skjedd og at de som satt på brua ikke helt hadde rukket å sette seg inn i situasjonen, eller at vaktbyttet holdt på å skje og stjal fokus og oppmerksomhet, eller at vaktbyttet enda ikke hadde skjedd og at de som navigerte var ekstra trøtte og ikke tenkte på annet enn at snart skulle de få komme seg til sengs ...).
  • Hypotesen om at elektronisk utstyr var skrudd av (pga øvelse - jeg finner det usannynlig at de skulle være utsatt for jamming uten at Sola TS og forsåvidt også VTS merket noe til jammingen) virker også ganske så sannsynlig.  Jeg kan ikke forestille meg at de har rast rett inn i Sola TS uten å se den dersom radaren har vært på (selv om det er menneskelig å av og til overse alle tegn som tyder på at man tar feil, dersom man først har laget seg en tro om at oljetankeren ikke er en aframax-tanker, men en liten seilbåt langt unna - opplevde selv noe tilsvarende på skitur i påsken i fjor, først var det en "glitch" på GPS'en, deretter en "glitch" med skiltingen, og plutselig havnet hele familien på helt feil sted fordi undertegnede deretter valgte å ignorere GPS og skilting til fordel for manglende retningssans).  Når jeg ser at andre har opplevd å kjøre fullstendig i blinda uten andre hjelpemidler enn papirkart, linjal og stoppeklokke pga militærøvelse, så synes jeg det er meget skummelt.
  • Kraftig bakgrunnsbelysning gjorde det vanskelig å tolke synsinntrykket.
  • Mannskapet på brua på frigatten hadde ikke helt kontroll på egen posisjon (selv om de visste det var "nord i Hjeltefjorden")
  • Mannskapet er naturlig nok sløve kl 04 på natta - det er helt menneskelig å tolke situasjonen feil og gjøre feilgrep kl 04 på natta

Så har vi "konspirasjonsteoriene" - jeg så noen klage over at det var for mange av dem her.  Jeg antar at de fleste var humoristisk ment - jeg har selv postet et innlegg med noen "alternative teorier", og det var humoristisk ment.  Jeg glemmer stadig vekk av Poe's lov.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke at en enkeltperson på brua med vilje har styrt frigatten rett inn i oljetankeren, men det virker meget usannsynlig.

 

Det er blitt nevnt flere ganger i tråden om hvor flaks vi egentlig har hatt med denne episoden - mulighetene for oljelekkasjer fra tankskipet, det kunne vel ha hendt dersom frigatten hadde rammet det rett inn i skutesida i stedet for å ramme heads-on mot ankerfestet.  Enda værre, det kunne lett ha gått menneskeliv med, f.eks. dersom det ikke hadde vært en tankbåt men en lystbåt som ble nedrent.

 

Ja, jeg spekulerer, og det blir spennende å se om jeg hadde rett når vi en gang får havarikommisjonens rapport offentliggjort :-)

 

Forøvrig vil jeg si at posten til @Ironivarsel, før redigering, var fremragende, veldig lite synsing og meninger der og mye fakta av den typen som uansett kunne ha lagt videre diskusjon i dén retningen død.

tobixen

tobixen

3 hours ago, Ventus said:

"De opptakene VG har publisert er ikke fra fra hele tidsrommet for håndteringen og etter alt å dømme bare fra en av VHF-kanalene som er blitt brukt underveis, trolig VHF-kanal 16. Arbeidskanalen til Fedje VTS er VHF-kanal 80 i dette geografiske området. Anrop fra Fedje VTS til KNM Helge Ingstad og svar tilbake vil dermed ikke framgå av det opptaket som er publisert av VG, såvidt jeg kan forstå. Det bør derfor advares mot å trekke for hastige konklusjoner om innsatsen og årvåkenheten (evt mangel på sådan) til f eks Fedje VTS basert på det som hittil er tilgjengelig. Mvh ansv redaktør Kjetil Stormark, Aldrimer.no"

 

Jeg oppfatter det dithen at det vi har hørt i VG er lekket fra VTS (muligens via andre), og dekket både kanal 80 og kanal 16 (vi vet at noe av trafikken der kom på kanal 16, vi aner ingenting om deler av trafikken kom på kanal 80).  Jeg oppfattet det også som at utsagnet om "vi har kontroll" ikke kom fra VTS og da må antas å være ytret på kanal 16 (ettersom de aller fleste som lytter på kanal 80 bare hører det som blir sagt fra VTS).  Videre (som mange andre har påpekt) er lydklippet som er offentliggjort helt uforenelig med at fregatten på noe tidspunkt skulle ha uttalt at de har kontroll på situasjonen med Sola TS, og også helt uforenelig med at VTS skulle ha advart fregatten om at de var på kollisjonskurs med Sola TS.

 

Slik jeg tolker lydklippet er losen på Sola TS den eneste som er fullstendig våken og oppadgående rett før kollisjonsøyeblikket.

 

Jeg ser det slik at det er to hypoteser om hvorfor ting gikk galt - den ene er basert på kilden til aldrimer.no som påstår fregatten har sagt at den hadde kontroll.  Fregatten var hele tiden fullstendig klar over tankeren, planla en veldig tett passering styrbord-mot-styrbord, tankeren la plutselig om mot styrbord for å unngå sammenstøt i siste øyeblikk, og dette førte til sammenstøtet.

 

Etter å ha hørt på lydklippet forkaster jeg denne hypotesen mot den alternative hypotesen om at frigatten ikke så Sola TS før det var for sent, de var klar over at den var der pga radiokommunikasjonen, men de hadde ikke fullt ut forstått hvor nære de var, samt at de var på kollisjonskurs.  Det høres veldig usannsynlig ut, men det kan være mulig, gitt en rekke uheldige omstendigheter:

  •  Tankskipet var ikke "opplyst som et juletre", men hadde ikke andre lys på enn lovpålagt lanterneføring.  (jeg aner ikke, men dersom de var opplyst som et juletre så kan umulig denne hypotesen stemme)
  • Det ble nevnt tidligere opp i tråden at ansvarshavende på broa kanskje var å hentet kaffe eller på do rett før kollisjonsøyeblikket, det er ikke helt usannsynlig.  Særlig med tanke på at rett etter kollisjonen var det en annen person på VHF som sa at de hadde truffet et "ukjent objekt".  Ansvarshavende som kom styrtende inn på brua rett fra toalettet og ikke hadde fått med seg kommuniasjonen fra Sola TS?
  • Videre er det blitt nevnt i tråden at vaktbyttet skulle være kl 04:00, det kan jo også ha påvirket situasjonen (enten at vaktbyttet akkurat hadde skjedd og at de som satt på brua ikke helt hadde rukket å sette seg inn i situasjonen, eller at vaktbyttet holdt på å skje og stjal fokus og oppmerksomhet, eller at vaktbyttet enda ikke hadde skjedd og at de som navigerte var ekstra trøtte og ikke tenkte på annet enn at snart skulle de få komme seg til sengs ...).
  • Hypotesen om at elektronisk utstyr var skrudd av (pga øvelse - jeg finner det usannynlig at de skulle være utsatt for jamming uten at Sola TS og forsåvidt også VTS merket noe til jammingen) virker også ganske så sannsynlig.  Jeg kan ikke forestille meg at de har rast rett inn i Sola TS uten å se den dersom radaren har vært på (selv om det er menneskelig å av og til overse alle tegn som tyder på at man tar feil, dersom man først har laget seg en tro om at oljetankeren ikke er en aframax-tanker, men en liten seilbåt langt unna - opplevde selv noe tilsvarende på skitur i påsken i fjor, først var det en "glitch" på GPS'en, deretter en "glitch" med skiltingen, og plutselig havnet hele familien på helt feil sted fordi undertegnede deretter valgte å ignorere GPS og skilting til fordel for manglende retningssans).  Når jeg ser at andre har opplevd å kjøre fullstendig i blinda uten andre hjelpemidler enn papirkart, linjal og stoppeklokke pga militærøvelse, så synes jeg det er meget skummelt.
  • Kraftig bakgrunnsbelysning gjorde det vanskelig å tolke synsinntrykket.
  • Mannskapet på brua på frigatten hadde ikke helt kontroll på egen posisjon (selv om de visste det var "nord i Hjeltefjorden")
  • Mannskapet er naturlig nok sløve kl 04 på natta - det er helt menneskelig å tolke situasjonen feil og gjøre feilgrep kl 04 på natta

Så har vi "konspirasjonsteoriene" - jeg så noen klage over at det var for mange av dem her.  Jeg antar at de fleste var humoristisk ment - jeg har selv postet et innlegg med noen "alternative teorier", og det var humoristisk ment.  Jeg glemmer stadig vekk av Poe's lov.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke at en enkeltperson på brua med vilje har styrt frigatten rett inn i oljetankeren, men det virker meget usannsynlig.

 

Det er blitt nevnt flere ganger i tråden om hvor flaks vi egentlig har hatt med denne episoden - mulighetene for oljelekkasjer fra tankskipet, det kunne vel ha hendt dersom frigatten hadde rammet det rett inn i skutesida i stedet for å ramme heads-on mot ankerfestet.  Enda værre, det kunne lett ha gått menneskeliv med, f.eks. dersom det ikke hadde vært en tankbåt men en lystbåt som ble nedrent.

 

Ja, jeg spekulerer, og det blir spennende å se om jeg hadde rett når vi en gang får havarikommisjonens rapport offentliggjort :-)

 

Forøvrig vil jeg si at posten til @Ironivarsel, før redigering, var fremragende, veldig lite synsing og meninger der og mye fakta av den typen som uansett kunne ha lagt videre diskusjon i dén retningen død.



×
×
  • Create New...