tobixen
32 minutes ago, Styrogstell said:Syntes VG sin artikkel fra i dag er litt tynn suppe fordi om VTS får beskjed om at HI kommer (uspesifisert om nårt) kl 02:38 og så kommer den med uten AIS og i "Stealth Mode" som her vil si "synlig på radaren, men som et mindre skip/båt", og den så kommer godt og vel en og en halv time senere , finner jeg det ikke særlig mystisk at VTS ikke vet at DET er HI som kommer akkurat der. Det kunne feks vært et større fritids fartøy uten AIS.
Nei, men VTS har vel allikevel litt ansvar med å følge opp. NRK har en tilsvarende artikkel ute nå, den påpeker at fem ting gikk galt ... og på førsteplass finner man "Trafikksentralen på Fedje hadde ikke oversikt over fregatten". Det ville (kanskje?) være naturlig å lete etter frigatten ved "innsjekk". Ihht NRK er det også normal prosedyre å be slike båter skru på AIS. De bør vel også spore alle objekter som dukker opp på radaren, uansett om de har "sjekket inn" eller ikke, og uansett om de har AIS eller ikke, bør de ikke?
De andre punktene er "kommunikasjonen var ikke lukket" (eller "enveiskommunikasjon" eller rett og slett dårlig kommunikasjon, fra alle tre parter her). Det tredje er at frigatten foretar unnamanøveren i feil retning samt unnlater å sakke farta, det fjerde er "Tett trafikk i området", her burde jo kanskje VTS gjort en bedre jobb med å sortere trafikken (eller sørge for at også frigatten lå på babord side i leia, slik alle andre gjorde), det femte punktet er "ikke alle forstod norsk", eller at det burde vært flagget "mayday" ganske raskt etter kollisjonen.
Det ville være rart om ikke havarikommisjonen konkluderer med at det finnes forbedringspotensiale i arbeidsrutinene hos Fedje VTS.