Johannes
Sola TS har en forutsigbar seilas som sannsynligvis også er kommunisert på kanal 80 når de gikk fra kai.
Sola TS beholder kurs og fart frem til det smeller, det er etterpå kursendringen til Sola TS kommer.
Slik ser det i alle fall ut for meg både i forhold til AIS og radar plott fra Fedje VTS.
Fedje VTS er særdeles passiv når situasjonen utvikler seg og ender med sammenstøt, og det uten at Fedje VTS har gitt instrukser til Helge Ingstad.
I forhold til normal atferd fra Fedje VTS er det utypisk.
Helge Ingstad har handlingsrom til styrbord. Men ønsker ikke å vike til styrbord "kommer for nærme blokkene".
Helge Ingstad kunne også gjort en unnamanøver til babord.
De gjør likevel ingenting annet enn å opprettholde kurs og fart til det smeller.
Ansvarshavende ombord på Helge Ingstad kan umulig vært klar over at de var i umiddelbar fare for sammenstøt.
Vedkommende har heller ikke forstått alvoret i informasjon på VHF fra Sola TS.
Det skal bli spennende å få lese rapportene fra de instanser som gransker hendelsen.
Forhåpentligvis får vi et innblikk i virkelighetsoppfattelsen ombord i fregatten.
At KNM Helge Ingstad blir noe mer enn en delebåt i fremtiden virker smått usannsynlig.