Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Denne situasjonen ville aldri hendt i dagslys. Da hadde Helge Ingstad fortsatt sin seilas rett fram og benyttet den 900 meter brede plassen mellom tankskipet til å passere helt normalt og udramatisk uten særlig kursavvik fra opprinnelig kurs.

 

Ergo får man konkludere med at Helge Ingstand ikke visste hvor de var hen, ikke forsto oppfordringen i kommunikasjonen med TS Sola, ikke oppfattet radarbildet eller AIS opplysningene med detaljene om tankskipet korrekt, ikke hadde tilskrekkelig visuell kontroll på situasjonen og foretok en dramatisk kursendring uten å ane hva som ventet i baugen.

 

Det kan høres ut som at man har navigert fra bestikket uten å benytte hverken visuell utkikk eller annen instrumentering som er påkrevd for en sikker seilas.

Chiefengineer

Chiefengineer

Denne situasjonen ville aldri hendt i dagslys. Da hadde Helge Ingstad fortsatt sin seilas rett fram og benyttet den 900 meter brede plassen mellom tankskipet til å passere helt normalt og udramatisk uten særlig kursavvik fra opprinnelig kurs.

 

Ergo får man konkludere med at Helge Ingstand ikke visste hvor de var hen, ikke forsto oppfordringen i kommunikasjonen med TS Sola, ikke oppfattet radarbildet eller AIS opplysningene med detaljene om tankskipet korrek, ikke hadde tilskrekkelig visuell kontroll på situasjonen og foretok en dramatisk kursendring uten å ane hva som ventet i baugen.

 

Det kan høres ut som at man har navigert fra bestikket uten å benytte hverken visuell utkikk eller annen instrumentering som er påkrevd for en sikker seilas.



×
×
  • Create New...