Safety first
Komodo skrev 49 minutter siden:Det høres ut som om du tjenestegjort som operativ offiser på MTB? Forøvrig enig i resonnementet over om øvelse kontra transit.
Men det er en ting jeg sliter med å forstå: Nå skriver vi 2018, ikke 1980 eller 1990, og dette dreier seg om en fregatt til 4 milliarder NOK, samt alle menneskeliv og naturkatastrofer som står på spill ved en evt. ulykke. Hvis det er slik at de har øvd på gammeldags navigasjon med papirkart, fyrlykter, lanterner og stoppeklokke. Med tanke på alt som står på spill, hvorfor har de ikke da en offiser eller to som overvåker dette spillet på sidelinja med moderne hjelpemidler og kan gripe inn i tide dersom det oppstår en situasjon?
Jeg har aldri hørt om noen i sjøforsvaret som ikke opererer på den måten du beskriver her. Prosedyrene har vært, og så vidt jeg vet er det fortsatt det, at i fredstid skal alle tilgjengelige hjelpemidler brukes til enhver tid i navigasjon. Det trenes likevel på navigasjon med begrensede hjelpemidler (gjerne ren optisk- eller ren radar-navigasjon), men da skal det alltid være en ekstra navigatør som har alle hjelpemidler til stede, med ansvar for å bryte inn om det går på sikkerhet løs.