adeneo
Ida Marie III skrev for 1 time siden:Men det blir vel det samme om de bruker VHF sambandet til kommunikasjon ?...noe de er avhengig av i forhold til andre skip...
Det vil vel også kunne spore posisjonen ?
En passiv AIS sender jo derimot ikke...
Selvfølgelig, når skipet sender på VHF-båndet er det neppe særlig vanskelig å spore.
Det var jo slik de allierte fant alle de tyske ubåtene under annen verdenskrig, man kan anta at de har forbedret dette en del på 70 år.
En VHF-mottaker er nok en del vanskeligere, men kan også spores. I teorien lekker alle radiomottakere, slik at de kan spores, selv om det på et krigsskip sannsynligvis er så lite lekkasje at man må være særdeles nærme.
AIS er jo mer enn bare en VHF-mottaker, det benyttes kanaler og bånd til overføre data over radionettet, GPS signaler for å fastsette lokasjoner osv. som kan være sporbart. AIS kan også angripes, slik at det ikke nødvendigvis er til å stole på i en skarp situasjon.
leif_erikg skrev 1 time siden:
Nei, det er generelt sett ikke mulig.
Det et krigsskip derimot må ta høyde for, og det kan jo ha spilt inn her, er at AIS er ekstremt lett spoofe for andre. Hvem som helst kan med letthet sende ut et falskt signal, og det er ikke mulig å se forskjell på dette og et ekte signal.
Generelt sett fremstår det sikkert umulig, men teoretisk sett er det null problem å spore en radiomottaker, og AIS er sikkert enda lettere ettersom det benytter sambandet på en spesiell måte.
Man kan nok anta at nasjoner som benytter tusenvis av milliarder kroner (5 700 000 000 000,- NOK for USA) på militæret sikkert har jobbet en del med å spore radiomottakere, sammen med radarer, motorlyder og alt mulig annet?
AIS er en åpen protokoll på en åpen frekvens, hvem som helst med en laptop og en USB-radiodings kan spoofe et krigsskip, flytte skipet rundt, egentlig gjøre nesten hva som helst, dette ble vist av forskere fra Trend Micro allerede for flere år siden, uten at noe har skjedd.
https://www.blackhat.com/docs/asia-14/materials/Balduzzi/Asia-14-Balduzzi-AIS-Exposed-Understanding-Vulnerabilities-And-Attacks.pdf
Nå tenkte jeg dog egentlig litt mer generelt. Dersom hele marinene tuter rundt med AIS påslått hele tiden, så forteller man jo andre land hva alle norske krigsskip driver med til en hver tid, og hvor de befinner seg.
Det burde jo egentlig ikke være noe problem for marinen å navigere uten elektroniske hjelpemidler?
Det virker i denne tråden nærmest som om det er en tapt kunstform å navigere, som må unngås for enhver pris, mens egentlig burde det jo være elementær kunnskap for navigatører i forsvaret å kunne klare seg uten radar, GPS og AIS.