Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Chiefengineer skrev for 17 timer siden:

Denne situasjonen ville aldri hendt i dagslys. Da hadde Helge Ingstad fortsatt sin seilas rett fram og benyttet den 900 meter brede plassen mellom tankskipet til å passere helt normalt og udramatisk uten særlig kursavvik fra opprinnelig kurs.

 

Ergo får man konkludere med at Helge Ingstand ikke visste hvor de var hen, ...

Ja, etter å ha prøvd å følge alle de vises utlegninger om alle verdens påvirkningsagenter, alle tenkelige variabler knytta til teknologi og menneskelige feil, navigasjons- og kommunikasjonsmetoder, sitter jeg igjen med den samme følelsen som jeg hadde i timene etter kollisjonen:

Helge Ingstad var på øvelse. De så ikke Sola, eller den båten vi nå veit var Sola, rett forut, i samme men motsatt kurs.

Den vakthavende som svarer på anropene på Helge Ingstad er helt rolig, og virker forvirret når han får beskjed om å gå mot styrbord.

Det er helt åpenbart at han er sikker på at det er korrekt å gå rett fram.

1719245012_HI1.JPG.e33b04d86fb7f83d9bae9900cfc5926f.JPG

Radarbildet henta fra lydlogg-lekkasjen som var gjengitt i VG. Melding nummer to om å gå til styrbord.

 

1122892348_HI1Solalengervest.jpg.3a3046f470368ee39bfbe8d6daf2d164.jpg

Versjon 1. Sola antas å gå på en kurs lenger vest, tett ved grunnene.  

 

Det er ingen andre muligheter. Det vil si, det er to versjoner.

 

1. Helge Ingstad har konkludert med at det er fri bane rett forut. Mot styrbord, nær de to grunnene Ådnesflua og Kvalflua, går det et skip (Sola), utenfor, mot babord, vest, går flere skip. HI fortsetter rett fram i konstant hastighet, 17kn.

På første anmodning om å gå mot SB, som er den generelle regel til sjøs, "ser" HI at det da blir for liten avstand til de to nevnte grunnene. De responderer altså at det ikke går, av hensyn til "båkene" (stakene). Seinere går HI med på å gå et par grader SB, nærmest for å vise god vilje. HI "ser" fremdeles at Sola (uidentifisert) ligger i øst. Først når Sola dukker opp visuelt, eller lanterne åpenbarer seg som adskilte fra alle andre lys i bakgrunnen, kaster styrmannen HI over mot babord, men da er det altså for seint.

 

1202022467_HI1Allebtenelengervest.jpg.6d042b5548bd41c030a75e3fc7e3ad03.jpg

Versjon 2. Alle skipene antas å være lenger vest enn de er i virkeligheten.

 

2. Helge Ingstad "ser" at alle de skipene som kommer imot ligger lenger øst enn de gjør. Deretter kommuniseres det og handles det som i (1.), med den forskjell at handlingsrommet mellom tankeren og de tre (eller flere) er mindre, slik at HI ikke gjør noen endringer før de altså innrømmer å gå et par knepp. 

 

Alternativet med at de ikke veit hvor de sjøl er, passer ikke med lokaliseringen av grunnene. Om alle skipene, inkludert HI ligger "riktig" innbyrdes, men nærmere land, går de fremdeles i kollisjonskurs og må vike tidligere.

Det vi så kan spekulere på er om det finnes instrumenter som kan gi slike avvik, eller om det er manuelle metoder som er kjent for dette. 

Kan alle lysene på Sture, særlig fra denne piren på Sandviksflua (nederste bilde) ha gitt en illusjon av skip, som så har blitt forveksla med det skipet vi kjenner som "Sola"?1218909073_HI6.JPG.258da9699fcd57081a7572ad86b3337e.JPG1431843016_HI5.JPG.be4690f519e5fd9225a4bc6d97d6b840.JPG

Vosso63

Vosso63

Chiefengineer skrev for 17 timer siden:

Denne situasjonen ville aldri hendt i dagslys. Da hadde Helge Ingstad fortsatt sin seilas rett fram og benyttet den 900 meter brede plassen mellom tankskipet til å passere helt normalt og udramatisk uten særlig kursavvik fra opprinnelig kurs.

 

Ergo får man konkludere med at Helge Ingstand ikke visste hvor de var hen, ...

Ja, etter å ha prøvd å følge alle de vises utlegninger om alle verdens påvirkningsagenter, alle tenkelige variabler knytta til teknologi og menneskelige feil, navigasjons- og kommunikasjonsmetoder, sitter jeg igjen med den samme følelsen som jeg hadde i timene etter kollisjonen:

Helge Ingstad var på øvelse. De så ikke Sola, eller den båten vi nå veit var Sola, rett forut, i samme men motsatt kurs.

Den vakthavende som svarer på anropene på Helge Ingstad er helt rolig, og virker forvirret når han får beskjed om å gå mot styrbord.

Det er helt åpenbart at han er sikker på at det er korrekt å gå rett fram.

1719245012_HI1.JPG.e33b04d86fb7f83d9bae9900cfc5926f.JPG

Radarbildet henta fra lydlogg-lekkasjen som var gjengitt i VG. Melding nummer to om å gå til styrbord.

 

1122892348_HI1Solalengervest.jpg.3a3046f470368ee39bfbe8d6daf2d164.jpg

Versjon 1. Sola antas å gå på en kurs lenger vest, tett ved grunnene.  

 

Det er ingen andre muligheter. Det vil si, det er to versjoner.

 

1. Helge Ingstad har konkludert med at det er fri bane rett forut. Mot styrbord, nær de to grunnene Ådnesflua og Kvalflua, går det et skip (Sola), utenfor, mot babord, vest, går flere skip. HI fortsetter rett fram i konstant hastighet, 17kn.

På første anmodning om å gå mot SB, som er den generelle regel til sjøs, "ser" HI at det da blir for liten avstand til de to nevnte grunnene. De responderer altså at det ikke går, av hensyn til "båkene" (stakene). Seinere går HI med på å gå et par grader SB, nærmest for å vise god vilje. HI "ser" fremdeles at Sola (uidentifisert) ligger i øst. Først når Sola dukker opp visuelt, eller lanterne åpenbarer seg som adskilte fra alle andre lys i bakgrunnen, kaster styrmannen HI over mot babord, men da er det altså for seint.

 

1202022467_HI1Allebtenelengervest.jpg.6d042b5548bd41c030a75e3fc7e3ad03.jpg

Versjon 2. Alle skipene antas å være lenger vest enn de er i virkeligheten.

 

2. Helge Ingstad "ser" at alle de skipene som kommer imot ligger lenger øst enn de gjør. Deretter kommuniseres det og handles det som i (1.), med den forskjell at handlingsrommet mellom tankeren og de tre (eller flere) er mindre, slik at HI ikke gjør noen endringer før de altså innrømmer å gå et par knepp. 

 

Alternativet med at de ikke veit hvor de sjøl er, passer ikke med lokaliseringen av grunnene. Om alle skipene, inkludert HI ligger "riktig" innbyrdes, men nærmere land, går de fremdeles i kollisjonskurs og må vike til babord tidligere.

Det vi så kan spekulere på er om det finnes instrumenter som kan gi slike avvik, eller om det er manuelle metoder som er kjent for dette. 

Kan alle lysene på Sture, særlig fra denne piren på Sandviksflua (nederste bilde) ha gitt en illusjon av skip, som så har blitt forveksla med det skipet vi kjenner som "Sola"?1218909073_HI6.JPG.258da9699fcd57081a7572ad86b3337e.JPG1431843016_HI5.JPG.be4690f519e5fd9225a4bc6d97d6b840.JPG

Vosso63

Vosso63

Chiefengineer skrev for 16 timer siden:

Denne situasjonen ville aldri hendt i dagslys. Da hadde Helge Ingstad fortsatt sin seilas rett fram og benyttet den 900 meter brede plassen mellom tankskipet til å passere helt normalt og udramatisk uten særlig kursavvik fra opprinnelig kurs.

 

Ergo får man konkludere med at Helge Ingstand ikke visste hvor de var hen, ...

Ja, etter å ha prøvd å følge alle de vises utlegninger om alle verdens påvirkningsagenter, alle tenkelige variabler knytta til teknologi og menneskelige feil, navigasjons- og kommunikasjonsmetoder, sitter jeg igjen med den samme følelsen som jeg hadde i timene etter kollisjonen:

Helge Ingstad var på øvelse. De så ikke Sola, eller den båten vi nå veit var Sola, rett forut, i samme men motsatt kurs.

Den vakthavende som svarer på anropene på Helge Ingstad er helt rolig, og virker forvirret når han får beskjed om å gå mot styrbord.

Det er helt åpenbart at han er sikker på at det er korrekt å gå rett fram.

1719245012_HI1.JPG.e33b04d86fb7f83d9bae9900cfc5926f.JPG

Radarbildet henta fra lydlogg-lekkasjen som var gjengitt i VG. Melding nummer to om å gå til styrbord.

 

1122892348_HI1Solalengervest.jpg.3a3046f470368ee39bfbe8d6daf2d164.jpg

Versjon 1. Sola antas å gå på en kurs lenger vest, tett ved grunnene.  

 

Det er ingen andre muligheter. Det vil si, det er to versjoner.

 

1. Helge Ingstad har konkludert med at det er fri bane rett forut. Mot styrbord, nær de to grunnene Ådnesflua og Kvalflua, går det et skip (Sola), utenfor, mot babord, vest, går flere skip. HI fortsetter rett fram i konstant hastighet, 17kn.

På første anmodning om å gå mot SB, som er den generelle regel til sjøs, "ser" HI at det da blir for liten avstand til de to nevnte grunnene. De responderer altså at det ikke går, av hensyn til "båkene" (stakene). Seinere går HI med på å gå et par grader SB, nærmest for å vise god vilje. HI "ser" fremdeles at Sola (uidentifisert) ligger i øst. Først når Sola dukker opp visuelt, eller lanterne åpenbarer seg som adskilte fra alle andre lys i bakgrunnen, kaster styrmannen HI over mot babord, men da er det altså for seint.

 

1202022467_HI1Allebtenelengervest.jpg.6d042b5548bd41c030a75e3fc7e3ad03.jpg

Versjon 2. Alle skipene antas å være lenger vest enn de er i virkeligheten.

 

2. Helge Ingstad "ser" at alle de skipene som kommer imot ligger lenger øst enn de gjør. Deretter kommuniseres det og handles det som i (1.), med den forskjell at handlingsrommet mellom tankeren og de tre (eller flere) er mindre, slik at HI ikke gjør noen endringer før de altså innrømmer å gå et par knepp. 

 

Alternativet med at de ikke veit hvor de sjøl er, passer ikke med lokaliseringen av grunnene.

Det vi så kan spekulere på er om det finnes instrumenter som kan gi slike avvik, eller om det er manuelle metoder som er kjent for dette. 

Kan alle lysene på Sture, særlig fra denne piren på Sandviksflua (nederste bilde) ha gitt en illusjon av skip, som så har blitt forveksla med det skipet vi kjenner som "Sola"?1218909073_HI6.JPG.258da9699fcd57081a7572ad86b3337e.JPG1431843016_HI5.JPG.be4690f519e5fd9225a4bc6d97d6b840.JPG



×
×
  • Create New...