Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

11 hours ago, HansH said:

Veldig mange tullete konspirasjoner her på forumet i denne saken. Anbefaler alle å slutte med spekulasjoner og særlig rundt dette med avslått AIS, radio, radar osv. Det enkle er ofte det beste og her er det helt enkelt begått en grov personlig feil av vaktsjef på bro (vaktsjef kan i prinsippet også være skipssjef men jeg tror ikke det basert på den unge stemmen vi hører på VHF innledningsvis). Dårlige rutiner på VHF fra VTS, Sola osv er helt irrelevant.

 

Det blir per def en konspirasjon dersom ulykken er et resultat av at flere personer har konspirert (planlagt) at dette skulle skje.  Jeg har sett lite av konspirasjonsteorier i denne tråden.  Jeg synes det er fint å få de frem, selv om de er lite troverdige.

 

Dersom vaktsjef ikke var fraværende i øyeblikket, så ja ... det er uten tvil gjort en svær personlig feil av vedkomne - men eksakt hva han har trodd eller hvorfor han har gjort slik han gjorde, ja, det er et meget interessant mysterie.  Vaktsjefen er heller ikke alene - hvorfor var det ingen andre i rommet som så at de var rett på kollisjonskurs med en tanker?

 

En "hjelpehypotese" her er at man (for øvingens del) har navigert uten alle tilgjengelige hjelpemidler.  Jeg finner det til å være en troverdig hjelpehypotese.  Her er jeg fortsatt usikker på hva "konklusjonen" i tråden er blitt, jeg har sett innlegg av typen "det er helt normalt, og vi gjorde det ofte" og "dersom man gjør det slik, skal det alltid være en navigatør som følger med på radaren og avverger eventuelle katastrofer".  Er det siste sant, og evt hvor ofte brytes regelen?  Kan det være tilfelle at vedkomne som hadde ansvar for den delen av jobben faktisk var på do da uhellet intraff?

 

Ulykken kunne vært unngått dersom VTS hadde fulgt med og dersom radiokommunikasjonen hadde vært litt klarere, og dét er ikke noe å kimse av, jeg antar at havarikommisjonen vil påpeke dette og at det vil bli gjort endringer her.

tobixen

tobixen

11 hours ago, HansH said:

Veldig mange tullete konspirasjoner her på forumet i denne saken. Anbefaler alle å slutte med spekulasjoner og særlig rundt dette med avslått AIS, radio, radar osv. Det enkle er ofte det beste og her er det helt enkelt begått en grov personlig feil av vaktsjef på bro (vaktsjef kan i prinsippet også være skipssjef men jeg tror ikke det basert på den unge stemmen vi hører på VHF innledningsvis). Dårlige rutiner på VHF fra VTS, Sola osv er helt irrelevant.

 

Det blir per def en konspirasjon dersom ulykken er et resultat av at flere personer har konspirert (planlagt) at dette skulle skje.  Jeg har sett lite av konspirasjonsteorier i denne tråden.  Jeg synes det er fint å få de frem, selv om de er lite troverdige.

tobixen

tobixen

11 hours ago, HansH said:

Veldig mange tullete konspirasjoner her på forumet i denne saken. Anbefaler alle å slutte med spekulasjoner og særlig rundt dette med avslått AIS, radio, radar osv. Det enkle er ofte det beste og her er det helt enkelt begått en grov personlig feil av vaktsjef på bro (vaktsjef kan i prinsippet også være skipssjef men jeg tror ikke det basert på den unge stemmen vi hører på VHF innledningsvis). Dårlige rutiner på VHF fra VTS, Sola osv er helt irrelevant.

 



×
×
  • Create New...