Safety first
Stradivarius skrev 19 minutter siden:Jeg kan ikke se at dette er en utstrakt oppfatning. Derimot er det nok ganske mange som, for å si det litt forsiktig, stusser over de omstendighetene som har kommet frem om denne situasjonen:
- Fregatten Helge Ingstad er på kollisjonskurs med tankskipet Sola TS
- Sola TS kaller opp Helge Ingstad og ber dem ta til styrbord
- Helge Ingstad avslår dette med den kryptiske begrunnelsen om at da kommer de for nær blokkene
- Begge skip fortsetter på kollisjonskurs
- Sola TS gjentar anmodningen om at Helge Ingstad skal ta til styrbord flere ganger, men får ikke noe svar
- Sola TS og Helge Ingstad kolliderer
Helt naturlig å stusse over dette - det gjør jeg og - men jeg reagerer på de som umiddelbart konkluderer med inkompetanse eller andre organisatoriske svakheter. Dette kan forklares ganske enkelt med at navigatøren(e) på HI hadde en feil virkelighetsoppfatning i denne situasjonen. Det at Sola TS ber de om å ta styrbord hjelper ikke på det. Det at de ikke gikk ned på farten kan forklares ved at de følte seg så trygge på denne falske virkelighetsforståelsen at det ikke så det som nødvendig. De fleste som har noen år på baken som navigatør har opplevd å feiltolke informasjon både fra radar og optisk - uten at det det gjør de til inkompetente navigatører.
Men jeg utelukker ingenting her. Jeg er ute etter faktaopplysningene og de sannsynlige scenariene som kan forklare dette, ikke å fordele skyld, selv om det i etterklokskapens lys er åpenbart at flere her kunne og burde gjort ting annerledes.