Safety first
Ventus skrev 34 minutter siden:Jeg har null problem med å definere inkompetanse etter en enkelt hendelse. Mange eksempler finnes i verden. Noen enkelthendelser er kort sagt ikke tillatelig samtidig med å være sertifisert, og det må inkludere navigatører også. Skal artillerioffiseren kunne ta et vådeskudd i blant - så lenge snittet er noenlunde OK?
Og du må huske at jeg har ikke sagt at det kun er navigatør som alt leder tilbake til. Dette er en totalpakke der hele skiftet har et felles formål og ansvar. Hierarkisk (og det er Forsvaret) så er det bare å følge tjenestevei oppover til man finner rotårsaken(e), og kontribuerende faktorer på veien.
Bra - da er vi tilbake på tema.
Du blander to ting her; selve feilen og konsekvensen av den. Konsekvensen av en feil er i stor grad gitt av tilfeldighetene og har ingenting med kompetanse å gjøre. Selve feilen, og hvor ofte den forekommer, er det som er avgjørende for å vurdere kompetanse. Vi mennesker er ikke maskiner, selv om vi har all verdens sertifikater og er aldri så kompetente, og ingen mennesker kan påstå å aldri gjøre feil. Om du ser på statistikk over skipsulykker vil du finne at ca 80% begrunnes med menneskelige feil. Derfor har vi implementert sikkerhetsmekanismer som skal ta høyde for enkeltfeil i kritiske operasjoner. I uheldige tilfeller, sammenfaller denne feilen med flere andre feil eller uheldige omstendigheter og da kan konsekvensene bli store. Men det gjør ikke feilen noe større eller mindre.
At en artillerioffiser skyter et vådeskudd betyr ikke at han/hun er inkompetent. Det kan godt være den mest kompetente artillerioffiseren i verden, som en eneste gang glemte å sjekke en detalj som uheldigvis sammenfalt med noe annet. Men du er inne på noe annet viktig her; Tillatelig. Det er absolutt ikke tillatelig, og samfunnet vil straffe personen i slike tilfeller uavhengig av kompetanse. Men det viktig å ikke blande disse tingene. Man straffes for sine enkelthandlinger, ikke sin kompetanse.
Det siste du snakker om er så langt jeg kan skjønne organisatoriske aspekter som har lite med kompetanse å gjøre.